Nieuwsbrief 18 | Beslis en denk mee over de internetdiensten van Freedom

27 oktober 2020

  1. Beslis en denk mee over de internetdiensten van Freedom
  2. Voortgang rechtszaak The Privacy Collective
  3. Freedom opent online community
  4. Retour sturen oude tv-ontvanger
  5. Allerlaatste kans om te stemmen op Freedom

1. Beslis en denk mee over de internetdiensten van Freedom

Veel mensen hebben de overstap gemaakt naar een internetaansluiting van Freedom en daar zijn we heel blij mee. Toch hebben ook veel mensen de overstap nog niet gemaakt. We zijn heel nieuwsgierig waarom deze overstap nog niet gedaan is. Wat mis jij nog? Wat moeten we verbeteren? Laat het ons weten door de enquĂŞte in te vullen. Op basis van de antwoorden kan Freedom jullie wensen in de juiste volgorde bouwen. Zo werken we samen aan de verbeteringen van Freedom. Je vindt de enquĂŞte hier. Het invullen kost minder dan 1 minuut.

2. Voortgang rechtszaak The Privacy Collective

Freedom Internet steunt de rechtszaak van Stichting The Privacy Collective tegen Salesforce en Oracle al een tijdje. Inmiddels wordt de lijst van organisaties die hun steun uitspreken steeds groter, met onder meer de Datavakbond, Bits of Freedom, Privacy First en de Qiy Foundation. Ook Access Now Europe en NOYB - de organisatie van data privacy activist Max Schrems - hebben zich aangesloten. De AP is inmiddels ook akkoord met dit soort initiatieven.

We willen we onze abonnees oproepen zich ook hard te maken voor privacy en een einde te maken aan het onrechtmatig bouwen en verkopen van superprofielen door Oracle en Salesforce, waarbij je zoekgedrag in kaart wordt gebracht en gevolgd. Lees meer, of steun deze zaak direct hier.

3. Freedom opent online community

In de Freedom community delen klanten hun kennis en ervaring over internet, tv en bellen en zijn ook regelmatig medewerkers van Freedom te vinden. Uiteraard is er in de Freedom Community ook ruimte voor de maatschappelijke initiatieven die we steunen, waaronder privacy gerelateerde onderwerpen.

Voor toegang tot onze community moet je je eenmalig aanmelden met je @freedom.nl mailadres en een wachtwoord wat alleen geldt voor de community. Je kunt zelf een naam/alias kiezen.

4. Retour sturen oude tv-ontvanger

Vorige maand kregen alle Freedom TV-klanten een nieuwe tv-ontvanger. De oude tv-ontvanger, stroomkabel en afstandsbediening moeten weer terug naar Canal Digitaal, zodat ze elders kunnen worden hergebruikt. Je mag de internetkabel en HDMI-kabel ook terugsturen, maar dat is niet verplicht.

Het retour zenden is eenvoudig: stop alle spullen in de doos, plak het retourlabel erop en geef de doos af op een PostNL-punt. Het adres is: BNS Data Logistics, Retouren, Antwoordnummer 42, 4100 VP Vianen. Het verzenden is gratis. We verwachten alle hardware uiterlijk 14 november retour. Hartelijk dank voor de medewerking!

5. Allerlaatste kans om te stemmen op Freedom

Eerder berichtten we over de Computable Awards, waar Freedom de finale heeft bereikt. Het gehele juryrapport kun je hier lezen. Als Freedom wint, levert dat extra waardoor Freedom harder kan groeien. Stemmen kan tot 31 oktober. Help Freedom, breng nu je stem uit!

Met hartelijke groet,
Team Freedom Internet

Dag Freedom, verse klant & crowdfunder hier. Mijn bescheiden perspectief op jullie strategie: het valt mij op dat jullie veel moeite in email steken (mijn.freedom.nl heeft voornamelijk email instellingen). Ik zou verwachten dat vandaag de dag iedereen email al elders heeft geregeld?

Ik heb voor Freedom gekozen vanwege:
1/ Jullie maatschappelijke betrokkenheid bij digitale ontwikkelingen
2/ Snelle & stabiele internetverbinding, door mensen met passie voor techniek

Extra features zal ik vermoedelijk niet gebruiken. Jullie enquete lijkt wel gericht op het uitbreiden van features, dus hier een tegengeluid :wink:

Veel succes met het opschalen van jullie bedrijf!

1 like

Grappig, zoveel mensen zoveel wensen.

Mail is voor mij een must, zeker zoals het nu geregeld is met een eigen domeinnaam.
Ik overwoog al lange tijd om mijn mail bij Soverin onder te brengen (Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar :grinning:) maar zag op tegen het gedoe.
Toen Freedom echt ging starten kwam dat mooi bij elkaar.

Een helpdesk heb je als het goed is niet nodig, maar vanmorgen was ik maar wat blij dat ze er waren en dat de telefoon opgenomen werd. Een ticket inschieten gaat wat lastig als de SMTP server zo traag is dat de mailclient tegen een time-out aan loopt. Hulde voor die jongens, alles werkt nu weer zoals het hoort :clap:

Vaste telefonie is evenzo een must voor mij, ik wil niet afhankelijk worden van een slimfoon. De vaste lijn is voor bereikbaarheid en back-up voor het geval mijn iPhone sneuvelt / verloren raakt / gepikt wordt / …
Als founding member heb ik bewust gewacht met de aansluiting totdat telefonie aangeboden werd.

TV heb ik via Ziggo (niet vrijwillig, de VvE van mijn appartementencomplex heeft een collectief contract afgesloten). Als dat er niet zou zijn had ik genoeg aan streamen van NPO Plus, commerciële TV weiger ik te kijken :angry:

Dank voor de reacties! Zoveel mensen, zoveel wensen inderdaad. Ik zou wel stellen dat het aanbieden van perifere diensten (zoals mail) geen triviale activiteit is, en met de dag complexer wordt. Grotere bedrijven zoals Fastmail en Google hebben honderden mensen zitten op enkel de email. Die techneuten kunnen betaald worden vanwege de enorme schaal waarop ze opereren, bovendien maakt het niet uit of een techneut een spamfilter bouwt voor 100 duizend of 100 miljoen klanten. Kleintjes zoals Freedom kunnen dus alleen email aanbieden door in te leveren op kwaliteit (“trage SMTP server”) of features.

Lijkt me niet helemaal juist.
Freedom koop maildiensten in bij Soverin, en mail is daar core business.

1 like

Aha! Dat wist ik niet, dat lijkt me inderdaad een slimme zet.

Ik ben zelf pas overgstapt op het moment dat er TV en Telefonie in het pakket zat. Anders had ik zeer zeker geprobeerd bij de eerste 128 te zitten.
Voor mij is een totaal pakket dus een must.

1 like

Ik vind een modulaire opzet wel erg prettig. Ik heb bijvoorbeeld geen behoefte aan TV dus hoef ik dat ook niet verplicht af te nemen, zoals dat bij Ziggo wel zou moeten.

Verder ben ik erg blij met de opzet van de email en dan met name met de koppeling met een eigen domein. Ik denk juist dat het ontbreken van een goede maildienst er voor zorgt dat mensen dat gaan afnemen bij Microsoft en Google. Vooral omdat dat gratis is natuurlijk, en daar wordt ik minder blij van want ik vertrouw die diensten niet zo. Niettemin kun je er niet onderuit komen als al je contacten een dergelijk mailadres hebben.

Het onbeperkt aanmaken van aliassen en de mogelijkheid “catch all” op het eigen domein uit te zetten was iets wat ik al heel lang wilde. Daarvoor had ik ook naar Soverin kunnen gaan maar ik steun liever Freedom.

De mail is voor mij zodanig opgezet dat ik er makkelijk mee om kan gaan, en ik heb op dit moment niet genoeg tijd om echt een eigen mailserver te beheren.

Meer “modules” mogen er van mij ook nog komen. Zoals een echte Linux mobiele telefoon, Laptops met Linux en iets van basic hosting voor particulieren. Freedomboek als vervanger van Facebook is misschien ook een leuke optie.

Verder ben ik wel gecharmeerd over het gebuik van eigen apparatuur en dat je daarmee ook redelijke ondersteuning kan krijgen in plaats van het bekende Helpdesk verhaaltje of je de router al opnieuw gestart hebt.

En ik vind het wel tof dat er een eigen forum is waar kennis gedeeld kan worden. :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Ik zie zelfs bij steeds minder bedrijven (en ik zie er dagelijks veel door mijn werk) die een eigen mailserver hebben. Vrijwel allemaal werken ze met gmail of met office365. En niet de meest lullige bedrijven, zelfs bij advocaten kantoren, notarissen en makelaars zie ik ze rustig met gmail werken. Echt onbegrijpelijk.

Voor mij privee zie ik de toegevoegde waarde niet echt van een eigen mail server, tenminste, niet zolang xs4all bestond (maar helaas gedwongen de handoek ik de ring heeft moeten gooien) en nu freedom die vlag van betrouwbare mail heeft over genomen.

1 like

Ik zie ook wel eens op tv dat ministers vertellen dat ze elkaar een appje gestuurd hebben.
Dan vraag ik me ook af, zou dat werkelijk via FB systemen gaan?
De bewustwording is laag in ons land.
En dan mopperen op de Chinezen, die ook mee willen kijken.

2 likes

@anon97139585

Maar dat is op dit moment nou juist het punt. Ik mis hier wat ervaring zodat ik dat mijn volle aandacht zou willen geven, en dat lukt nu niet echt gezien de prive omstandigheden. En als ik iets doe dan wil ik het ook meteen goed aanpakken. En ik geloof zeker dat het wel blijft draaien, maar ingeval er een probleem optreedt dan wordt dat weer een hele uitzoekerij. Dus voorlopig ben ik heel blij met de mail van Freedom want dat is weer even een zorg minder. De link naar de handleiding heb ik wel opgeslagen want wat niet is kan nog komen. :stuck_out_tongue_winking_eye:

@Anton

Als prive persoon loop je daar ook tegen aan. Bedrijven maken er een potje van. Ze sturen ook gewoon vertrouwelijke gegevens zonder enig vorm van beveiliging. En als je er iets van zegt dan vinden ze dat raar. Het gaat ook nog vaak via externe partijen en tegenwoordig ben ik ook heel makkelijk: Geen encryptie? Dan ook geen emailadres! En het dan ook nog normaal vinden dat je in contact gaat via Facebook of Whatsapp. Echt onbegrijpelijk!

Freedom is voor mij zowieso het eerste bedrijf dat haar diensten heeft opgezet vanuit het oogpunt van privacy en beveiliging waarvoor hulde! :birthday:

@Erik

Dat komt omdat de mensen geen kennis hebben van technologie. Als ik hier in mijn wijk zie dat mensen de computer helemaal niet leuk vinden maar er gedwongen achter zitten dan is de wil om iets te leren er ook niet. En ze vinden het niet leuk omdat het om de haverklap hapert, of het internet doet het niet meer, of de software doet raar. Veel mensen zijn van de pc naar de smartphone gegaan omdat ze dat makkelijker vinden. En mensen zijn zich wel bewust van de onveiligheden maar weten niet wat ze daar mee moeten en praten zichzelf aan dat ze toch niets te verbergen hebben.

Daarom zou het mooi zijn als Freedom hier een vuist kan maken en standaard diensten aan kan bieden gebaseerd op privacy en veiligheid. Als de diensten dan makkelijk toegankelijk zijn voor de mensen met geen/weinig kennis dan zal er best interesse komen. Dit is zeker iets wat de andere ISP’s laten liggen omdat die alleen bezig zijn om de aandeelhouders tevreden te stellen, of zakken vullen. :+1:

5 likes