Nieuwsbrief 57

1. Het tv-dilemma

Bij Freedom krijgen we veel vragen over televisie en waarom wij gekozen hebben voor Canal Digitaal als tv-dienst. Niet iedereen begrijpt die keuze. Tijd om wat meer informatie te geven over de keuze van deze televisieaanbieder en welke aspecten er voor een internetprovider bij komen kijken, wanneer je televisie wilt leveren over een internetverbinding. Je leest er meer over in het artikel op onze website.

2. Nationale offline dag 

10 Mei is het 'Nationale offline dag'. Het leek ons daarom op die dag een mooi moment om te stoppen met de social media platforms van Meta: Facebook en Instagram. In het artikel op onze website lees je waarom we hiermee stoppen en wel actief blijven op andere platforms. We sluiten af met een belangrijke tip voor gebruikers van Facebook en Instagram. 

3. Motie 'stuur big tech de klas uit' aangenomen

Goed nieuws! De Kamer heeft deze week een motie aangenomen die ‘stuur big tech de klas uit’ heette. De naam van de motie zou niet passend zijn en is inmiddels gewijzigd. In de motie wordt de overheid gevraagd onderzoek te doen naar alternatieven die op publieke waarden gebaseerd zijn en die als veilige diensten in de klas kunnen worden ingezet. Met het aannemen van de motie ziet de Kamer hier dus ook de noodzaak van in. En dat is mooi. 

4. Freedom in Brussel

Vorige week op 15 mei waren wij uitgenodigd in Brussel door Binnenlandse Zaken (BZK). Of nou ja, om precies te zijn: we hadden gereageerd op de open uitnodiging op LinkedIn. Interessant, dachten we, een bijeenkomst over Nederland in het buitenland. Vooral het thema sprak ons wel aan: het beschermen van publieke waarden online. Op onze website vind je een korte samenvatting van de dag in het Nederlands. 

5. Ransomware: wat is het en hoe verdedig je je ertegen?

Afgelopen maand ging het opnieuw meermaals in het nieuws over organisaties en bedrijven die zijn getroffen door ransomware. Royal Dirkzwager, KNVB, fruitbedrijf Dole en kassafabrikant NCR waren dit keer de dupe. De gevolgen zijn vaak groot; de bedrijfsvoering is ontregeld en zijn er berichten van grote financiële schade. In dit artikel duiken we wat verder in op ransomware en beantwoorden we de vragen: wat is het en hoe verdedig je je ertegen? 

6. Uitslag stellingen Freedom deel 2 & 3

In november organiseerde Freedom het Freedom Festival en de jaarlijkse ledendag in één. Tijdens de avond kwamen we er helaas i.v.m. de tijd niet meer aan toe een aantal stellingen voor te leggen over Freedom. We stuurden deze daarom na in een enquête aan de bezoekers. De resultaten van stelling 1 & 2 en stelling 3 & 4 deelden we al eerder in eerdere artikelen. In dit artikel delen we de resultaten van de laatste twee stellingen.

7. Maak kans op een Freedom handdoek!

Vandaag is het ‘Towel Day’ oftewel ‘handdoekdag’. Wij vonden het daarom een mooi moment een Freedom handdoek weg te geven! In dit artikel lees je meer over ‘Towel Day’ en hoe je kans kunt maken op zo’n mooie handdoek.


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/nieuwsbrief-57

Ik vond dit verhaal niet heel sterk. Volgens mij was het vrij bekend dat de keuze op de enige dienst was gevallen die met alle netwerken overweg kon.

Het dilemma zit hem juist in de manier waarop Freedom de dienst neerzet. Op het forum wordt er wel naar “Freedom TV” verwezen, terwijl zaken als DRM en andere zaken juist beperkingen opleggen qua vrijheden. Het is duidelijk dat Freedom daar niet zomaar omheen kan, maar dan speelt de overweging hoe open en eerlijk je dat verhaal wil vertellen. Bij de kernwaarden van Freedom zou het passen om de TV dienst aan te bieden met daarbij een waarschuwende tekst en een linkje naar https://www.defectivebydesign.org/
Dat doet niets af aan de dienst zoals die wordt aangeboden met de beperkingen waar je nu eenmaal niet omheen kunt, maar dan is het wel transparant en kunnen er daarnaast ook alternatieven besproken worden waarbij zaken als vrijheid en privacy er wellicht beter vanaf komen (ten koste van het aanbod). Dan kan de Freedom-klant de afweging maken tussen zaken als vrijheid, privacy en een uitgebreide TV dienst.

Ik mis gewoon de verschillende invalshoeken van dit issue:

  1. Zoals beschreven door Freedom: Je “moet” een TV dienst aanbieden, je bent te klein om dit helemaal zelf te doen, het moet passen in je delivery-model (ook non-KPN), er zijn geen anderen.
  2. Jou aspect: De kernwaarden van Freedom. Closed-platform vs vrijheid/privacy.
  3. Jou andere aspect: 't is kapot, vertel dat de klanten voordat ze het aanschaffen. Hoe past dit samen met dat Freedom in de bedrijfsvoering/marketing wil groeien door mond-op-mond-reclame van tevreden klanten.
  4. Hoe kunnen “we” (gegeven de waanzinnige situatie) er toch het beste van maken, voor ons als klant: Hoe krijgen we als klanten inzicht in “de status” van elk van de honderden openstaande issues, waar moeten/mogen we de helpdesk voor platbellen (en indien niet bellen, hoe dan), welke workarounds zijn er buiten de helpdesk-pagina’s om beschikbaar, etc.

De issue is: Op het moment dat we het over (#4) hebben, wordt (#1) als antwoord gegeven. Als het over (#1) gaat, dan komen onderwerpen als (#2) en (#3) aan bod.

Kortom, constante ruis op ieder van de 4 golflengtes, en geen van de 4 items boektenige voortgang. Het lijkt wel op de “Smoke en Mirrors”-tactiek.

Mijn focus vooral #4 (en als dat onder controle is, dan een beetje #3).
Iemand een idee hoe daar voortgang kunnen boeken? @Anco ?

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.