NLziet / F1TVpro / VPN fritzbox

Hallo,
Een vraag gesteld aan NLziet betreffende het kijken van NLziet achter een VPN. Ik heb het plan om via de Fritzbox het internet te laten verlopen via een andere lokatie. Dat betekent ook dat alle apparaten via de VPN naar buiten gaan via de Fritzbox. De reden staat omschreven in het screenshot. Zijn er hier ervaringen bij jullie over het kijken van F1 en het kunnen blijven kijken van NLziet (en andere zaken zoals Netfilx, Prime ) ?

Je kunt alleen apparaten wel of niet van de VPN (Wireguard) gebruik laten maken.

Je zult dan twee boxen moeten hebben, een voor geen VPN en eentje voor VPN.

Ik kijk op F1 TV. Ik heb daar een abonnement via een familielid die F1 op Viaplay kijkt.
Ik gebruik Mullvad VPN op mijn Win PC via een Nederlandse VPN server locatie.
Inloggen op F1 TV gaat niet. Daarvoor moet ik mijn VPN eerst uitzetten.
Nadat ik ben ingelogd kan ik meestal mijn VPN weer aanzetten en verder kijken. Maar vaak stokt de “uitzending” en moet ik mijn VPN weer uitzetten voor ik weer verder kan kijken.

Je bedoeling is dus om de voorwaarden te omzeilen door je IP te faken, want je wil niet betalen aan degene die de rechten bezit. Yeah no…

Nee, dat is het niet. Ik heb altijd een abbo gehad op F1tv. Sinds dit seizoen is dat alleen nog maar mogelijk als je ook abbo hebt op Viaplay. Dit is een 1 tweetje om Viaplay in NL in het zadel te houden. In omliggende landen is alleen een F1tv abbo nog wel mogelijk. Daar wil ik gewoon voor betalen, omzeilen wil ik niks.

Dank voor je uitleg :ok_hand:t3:

Maar dat zijn dan toch gewoon de voorwaarden die door F1 zijn ingesteld om de content te zien? Al zeggen ze dat je voor elke uitzending 5km moet hardlopen, dat is dan wat je moet doen. Ongeacht of je het daar mee eens bent.

Viaplay is in Nederland verkrijgbaar en het Nederlandse aanbod is inclusief F1TV Pro. Je hoeft geen extra abonnement erbij te nemen.

Yep. De aanbieder schept de voorwaarden. Als deze om welke reden dan ook als onredelijk worden ervaren dan gaan mensen op zoek naar alternatieven.

Een streaming-abonnement werd als redelijk en betaalbaar ervaren. Maar nu je je op vele streams moet abonneren om te kijken waar je voorkeur naar uitgaat, zoeken mensen weer wegen om de kosten te beperken.

Wat hsdejong aangeeft is inderdaad wat er speelt bij mij. Ook toen F1 nog bij Ziggo zat had ik een TV pro abbo, van 65 euro per jaar. Dit jaar werd dat, zonder aankondiging, verwijderd en samengevoegd met Viaplay. Hierdoor werd het maandbedrag 20 euro per maand, 240 euro per jaar. Je krijgt dan inderdaad ook een F1tv abbo, waar ik dan ook naar kijk. Viaplay zelf gebruik ik nooit, omdat de beeldkwaliteit slecht is, audio is mono en het nederlandse commentaar is echt niet best. Al die andere sporten die Viaplay uitzend hebben niet mijn interesse.

Al zoekende vandaag stuit ik op een nieuwe aanbieding van Viaplay i.c.m. met F1tv, abonnement van 1 jaar voor 13,75 per maand. Dat gaat het dan worden voor mij want F1tv via een omweg, bv. Oostenrijk, kost 11 euro per maand.

Maar wat mis ik nog steeds de F1 uitzendingen bij Ziggo :persevere::blush:.

Bedankt voor jullie antwoorden, suggesties en commentaren.

Over het algemeen is dat begrijpelijk en ook zinvol om scherp op te blijven. Maar het is niet zoals met benzine dat je over de grens kunt tanken omdat het daar goedkoper is. Medialicenties werken (helaas) met geoblokkades. Content uit een ander land halen wordt gezien als licentiebreuk.

Het is een nare ontwikkeling dat de inhoud van hetzelfde product in Nederland dan slechter of zelfs duurder is dan elders, maar als je het legaal wil houden dan hebben we het hiermee te doen. Of het F1 seizoen in Oostenrijk doorbrengen. :wink:

Overigens zie ik nu dat je de content wel in de hele EU mag bekijken. Maar de voorwaarden stellen wel dat je bij aanschaf in het land waarvan je de content (licentie) koopt moeten wonen. Dus voor de Oostenrijkse licentie moet je gewone verblijfplaats (woonadres) ook daar zijn. En als je dan in Nederland op vakantie bent mag je hier diezelfde licentie blijven gebruiken, zonder dat je een VPN nodig hebt.

4.1 Wanneer u zich registreert en Diensten van ons koopt, bevestigt u het land van waaruit u de Diensten koopt als het land waarin u uw gewone verblijfplaats hebt (uw “Eigen grondgebied”) en controleren wij dit.
[…]
4.3 Als uw Eigen grondgebied een EU-lidstaat is of een land waarop de Verordening (EU) 2017/1128 betreffende grensoverschrijdende portabiliteit van toepassing is op dat ogenblik (elk een “Portabiliteitsgebied”), hebt u in alle Portabiliteitsgebieden toegang tot de content waartoe u in uw Eigen grondgebied toegang hebt.
[…]

En wat betreft de beginvraag, of NLZiet werkt met een Oostenrijks IP, wel volgens de wetgeving.

Ja, maar dus niet met een (commerciele) VPN, omdat ze dan omwille de wetgeving niet kunnen controleren dat je uit de EU komt.

1 like

NLziet kijken via Ziggo Zakelijk internet achter ProtonVPN met serverlocatie Amsterdam werkt hier al maandenlang prima.
Lijkt mij dat NLziet kijken via Freedom internet achter (Proton) VPN met serverlocatie Oostenrijk dan ook zou moeten werken.

Volgens mij is het geen koppelverkoop omdat je F1TV niet hoeft aan te schaffen. Het is inbegrepen in het Viaplay abonnement.

Edit: het zou wel koppelverkoop zijn als:

1. je een F1TV abo moet kopen waarmee je de content niet kunt bekijken
  2. en je een Viaplay abo moet kopen om de content wel te kunnen bekijken
  3. en dat Viaplay het F1TV abo niet heeft opgenomen in het eigen abonnement.

Punt 1 valt af omdat je het basis product F1TV Pro (live stream, stats, cameras, teamradio, ondemand) ook online, in apps en op smart tv’s kunt bekijken. Punt 2 biedt hetzelfde basis product plus extra content van Viaplay zelf. En punt 3 valt ook af omdat ze een abonnement aanbieden waarvoor je geen aankoopverplichting hebt bij F1TV.

Edit 2: ruis weggehaald uit mijn tekst

Uit nieuwsgierigheid de APP via de appstore van Google getest. Als ik wat wil zien dan geeft die aan: “Oeps je zit in een geografisch beperkte regio”. Dat is dan koppelverkoop want je kunt alleen gebruik maken van de APP als je een abonnement afsluit bij Viaplay.

Tip, als je Channel 4 kunt ontvangen uit Engeland dan kun je daar de highlights zien van de kwalificatie en de race met het commentaar van F1TV Live en zo niet het commentaar van F1TV international te moeten beluisteren, wat overigens van Sky UK komt.

Outdated geoip lijst?

Ik kan in de iOS app alles bekijken. Er is nu geen live stream dus dat is lastig testen, maar het ondemand spul opent allemaal:

Waarom zou de geoip lijst verourderd zijn? Kan het ook zo zijn dat welk correct is en ziet dat Nederland aan Viaplay is toegewezen nadat het contract tussen hen was ondertekend?

Als ik bij Google de omschrijving lees van de APP dan staat er dat er in APP aankopen gedaan kunnen worden. Echter start ik de APP dan geraak ik niet voorbij de blokkade of moet inloggen met een F1TV Pro account.

Dat laatste is dan weer bij Viaplay te koop en een ander land binnen de EU gebruiken omdat te omzeilen is niet toegestaan vanuit F1TV.

Ik ben het volledig met je eens wbt Viaplay hoor, maar volgens mij kun je nog steeds een F1TV pro maandabonnement (zonder Viaplay) afsluiten a 11,90, enkel het jaarabonnement is verdwenen?

Tja dat gebeurt. IP adressen verhuizen tegenwoordig zo vaak van regio dat de geoip diensten grote moeite hebben om de lijsten actueel te houden. Daarin worden ook fouten gemaakt waardoor stabiele IPs onterecht in een range worden opgenomen en zo dus in een batch zogenaamd meeverhuizen. En afnemers vernieuwen hun databases ook niet snel genoeg. Geoblokkades op basis van IP zijn eigenlijk niet meer van deze tijd.

Dat betwijfel ik omdat de FFTV Pro videos op mijn Freedom IP wel gewoon afspelen, terwijl ik geen Viaplay heb.