Sinds een paar maanden heb ik last van hardnekkige irritante storingen in sommige streams van NLziet. Er verschijnt dan een ‘spookbeeld’ (of kort na elkaar twee), zie bijgevoegde frames uit De Afspraak op VRT Canvas van 9 januari. Bij het eerste frame lijkt de onderste helft van het beeld afkomstig uit een ander programma. Dat geldt voor de meeste spookbeelden die langskomen.
Het gebeurt zowel ‘live’ als bij terugkijken op dezezelfde tijdcode en het gebeurt op alle apparaten die ik heb getest: AppleTV (2x), iPad, Android smartphone en website. Het probleem lijkt dus in de stream te zitten en daarom ga ik ervan uit dat meer NLziet-gebruikers er last van hebben.
Tot nu toe heb ik alleen spookbeelden gezien op de zenders NPO 2 Extra, VRT Canvas en BBC One/Two/Four maar dat kan komen omdat dit zenders zijn die ik vaak kijk. Afgelopen weken heb ik ook veel NPO 2 (terug-)gekeken, maar daarbij is mij geen storing opgevallen.
Ik mail al een paar weken met NLziet support en ik heb ze ook een aantal voorbeelden gestuurd. Ze reageren snel, maar het lijkt erop dat ze het probleem niet kunnen reproduceren, laat staan oplossen.
n.b. Het heeft niks met Freedom TV of internet te maken, het gaat over NLziet via een Delta Fiber 1 GB internetverbinding. Maar zo te zien zijn hier veel NLziet-gebruikers dus de kans lijkt me redelijk groot dat iemand dit soort storingen al gezien zou moeten hebben als ze ook optreden bij anderen.
Dit probleem nog nooit gehad, wel een enkele keer haperende stream. Laatst konden we programma niet vanaf begin starten (altijd live, daarna wel terug naar begin mogelijk), maar dat is sinds de recente update opgelost (Google TV).
Wat bij ons helpt bij problemen met NLZIET:
- App gedwongen stoppen
- Cache leeggooien (of soms hele app verwijderen)
- TV helemaal van de stroom af (10-30 sec.)
- Weer inschakelen en als je de app verwijderd had dan weer opnieuw installeren.
(Soms is er een update van de app geweest maar niet uitgevoerd door apparaten)
Dit is een wat algemene tip want je schrijft al dat je het op alle apparaten hebt.
Je kunt het allicht op 1 apparaat uitproberen kijken of het helpt ![]()
Oja schiet me nog iets te binnen, als je de mogelijkheid hebt om het te testen met 1 van de apparaten op een internetverbinding elders bijv. van de buren dan kun je uitsluiten dat het aan je eigen verbinding ligt als het daar ook optreedt.
Succes ermee, hopelijk krijg je het toch snel opgelost want heel irritant dit.
Hieronder het meest recente door mij opgemerkte spookbeeld:
datum: 28 januari 2026
kanaal: NPO 2 Extra
programma: A Film and its Era - Three Days Of the Condor
start: 03:55
storing rond het tijdstip 04:18:18
De storing zit in de stream en is door mij met meerdere NLziet-apps (Android, AppleTV, iPad) en via verschillende internetverbindingen (Delta Fiber, Ziggo) te bekijken.
NLziet-kijkers zouden me een groot plezier doen als ze even kunnen checken of deze storing ook in hun stream zit.
Hoi,
Ja ik zag hem ook! Echt heel kort inderdaad die ‘band met garbage’.
Dit was in mijn browser, zie gifje hieronder.
Heel gek, toch eens contact opnemen met NLZIET dus.

Dank voor je reactie!
Dat maakt de communicatie met NLziet makkelijker denk ik.
Ik zie het ook, maar het is één mislukt frame in een heel lange uitzending. Klein foutje door transcoderen bij de streaming provider of zoiets. Ik denk dat NLZiet daar niets aan kan doen.