Ik heb in mijn serverrek al de nodige noodstroomvoorziening staan. in het geval van een stroomstoring zullen mijn servers, en binnenkort ook mijn werkplek, netjes af kunnen sluiten. Ik overweeg nu een UPS voor mijn mediaconverter te kopen om zo de verbinding veilig te stellen in het geval van een stroomstoring. Maar dat heeft natuurlijk alleen zin als het netwerk buiten het huis ook aan de praat blijft. Ik zit op het ODF netwerk in Utrecht. Weet iemand hier (wellicht van Freedom zelf?) of ODF aan de praat blijft als de prik wegvalt?
Ik zie zo gauw geen garanties van ODF, Delta claimt 2 uur, een KPN monteur 5-8 uur.
In mijn tijd in het systeembeheer testten we die installaties 2x per jaar. We trokken altijd oliejassen aan, want dat accuzuur wil je niet op je kleren hebben als zo’n ding weer eens plofte. Was wel eind vorige eeuw, voor AGF accus’s e.d. mainstream werden.
Is het dan niet veel goedkoper om een optic te kopen en de vezel direct aan te sluiten? Ik heb dat recent gedaan en dan heb je pas stroom nodig bij je router ![]()
Ik zit met de situatie dat de vezel in de meterkast op de BG uitkomt, maar dat ik op twee hoog woon. Dat had ik nog niet verteld natuurlijk, maar dat is dus het geval. Ik kan wellicht nog eens kijken naar het doortrekken van de vezel nar het appartement, maar er zitten een paar venijnige bochten in de leiding tussen meterkast en appartement. Ik heb er niet heel veel vertrouwen in dat dit zo maar goed zal gaan.
Dan snap ik dat het wat lastiger wordt. Geen idee of dit zou werken, maar je kan natuurlijk ook nog zoiets als dit MikroTik Routers and Wireless - Products: RB260GS gebruiken. Die kun je via POE voeden (door de kabel die je nu naar je mediaconverter hebt) en heeft een SFP slot voor een optic (helaas geen SFP+ voor 10G). Een UPS is meestal prijzig en accu’s vervangen elke x jaar kost ook geld, dus mogelijk is dit uitproberen of een dergelijk iets vinden met een SFP+ poort en 10G Ethernet een mooie oplossing.
Ik heb ook nog een 4G backup, dat is ook een optie voor de prijs van een UPS. (maar heeft natuurlijk wel een SIMkaart nodig (die het liefste niet van je vaste internet provider is). Ik gebruik https://alwaysconnected.eu/ die zijn duur (het is toch alleen voor noodgevallen), maar de data blijft een jaar geldig en is multi netwerk (KPN, Vodafone), dus blijft het waarschijnlijk doen als een van de twee kapot gaat.
Ik krijg door deze setup (optic zit achter UPS en 4G backup) eigenlijk altijd een mailtje als de stoom of het internet uitvalt.