NTU behouden of niet?

Ik ben gisteren overgestapt naar Freedom en de aanvraag loopt momenteel. Opleverdatum op 4 oktober. so far, so good. Alleen krijg ik volgens mij de Fritzbox 5530, met een directe glasaansluiting. Ik wil echter, denk ik, liever de NTU behouden zodat ik mijn eigen modem / router ervoor kan zetten wanneer dit nodig is. Is het mogelijk om alsnog bij Freedom een ander modem aan te vragen? Ik heb nu de Fritzbox 7583 van XS4ALL en deze bevalt eigenlijk wel prima én heeft een WAN aansluiting op UTP. Of kan ik eventueel de directe glasaansluiting op een mediaconverter aansluiten?

Kevin,

Bedankt voor je snelle bericht! Ik zou dus de NTU kunnen gebruiken om deze direct aan te sluiten op mijn router? Dat zou wel handig zijn in dat geval :wink: Ik denk erover om XS4ALL te vragen of ik de 7581 kan overnemen van ze, en deze te gebruiken voor mijn Freedom verbinding. Hoogstens moet ik wat eigen instellingen doen zoals vlans aangeven voor iptv en internet etc. Of ik moet het voorgedefineerde profiel van Freedom in m’n 7581 zien te krijgen.

Ik heb namelijk nu een setup waarop ik mijn IPTV direct op de Fritzbox heb hangen en de rest van mijn vlans via een PFSense machine heb lopen. Ik heb nu een subnet van XS4ALL en zet deze direct door via een untagged vlan naar een tagged vlan op mijn fritzbox via m’n HP switch. Zo zit de WAN van mij PFSense en de IPTV kastjes in 1 vlan. Dit werkt heel fijn en wil dit graag zo houden. Ik zit dus even te kijken wat nu de meest handige manier is, en aangezien de 7581 goed werkt in deze setup zou ik dit graag willen behouden.

*edit: ik zie dat de 7581 geen updates meer krijgt. Dat is een bummer. meh.

De 7581 was de vreemde eend.
Ik heb gehoord dat de hardware steeds problemen gaf bij het maken van updates.
Nu is het model, vroegtijdig met pensioen.

Over de nieuwe modellen van Fritz zijn alleen nog maar geruchten.
Van gerucht tot verkoop zit de laatste tijd veel tijd tussen.
Het geklungel met de 7590AX maakt het ook niet beter.

Geen updates meer voor de 7581 (nouja, geen reguliere updates meer, kritieke gaten zullen vast nog wel gepatched worden) en als je de WiFi uit hebt staan dan lijkt mij het risico beperkt in jouw setup.

Wat TV betreft, als je het KPN is XS4ALL profiel gebruikt zou TV moeten werken, de statische routes daarvoor worden door de PPPoE server verstrekt voor zover ik weet. En je komt automatisch op de Freedom PPPoE concentrator uit, dat wordt out-of-band geregeld, ongeacht welk profiel je kiest. De VLAN setup van KPN/XS4ALL is identiek aan die van Freedom namelijk.

Zelf hou ik ook de NTU waar ik een (eigen) 7590 op aansluit.

Zat ook in dubio om gelijk glasversie te gebruiken maar zag/zie daar voor he tmoment niet echt een voordeel. Ook omdat ik nog niet van plan ben thuis om overall glasvezel neer te hubsen. Met de NTU kan ik alle kanten op.

ik stap over van een andere IP naar Freedom. ik gebruik een Ubiquiti UniFi Security Gateway. Maar welke hardware moet ik nu hiervoor plaatsen om de gateway aan te kunnen sluiten op de glasvezel aansluiting?

Uiteindelijk heb ik de Fritzbox aangesloten op de LAN1 en deze via een RJ45 kabel verbonden met de NTU. Werkt op :slight_smile:

Welke fritzbox? Want ik heb de 5530 anders sluit ik die op LAN1 omplaats van de fiber kabel. Heb de NTU van KPN nog.

ik meen dat je elk modern Fritz-modemrouter via LAN-1 aan de NTU kunt hangen. Snuffel anders even rond op de website van leverancier AVM (vraagbaak)

1 like

Van de 5490 weet ik, dat hij beter presteert direct op de glasvezel.
Ik verwacht van de 5530 niet anders.
Heb na een tijdje de NTU verwijderd.
Hier nog zo’n eerste generatie aansluiting die eigenlijk niet bedoelt is voor zonder NTU.

inderdaad @Erik , meestal is het zo dat een keten …

Want dan hoeft er minder met het signaal te gebeuren.

@MichaelTrip de tip:
je kunt starten MET de huidige NTU er tussen. Als dat goed werkt, kun je later altijd terug naar deze situatie.
Test daarna of jouw Fritz goed presteert direct aan het glas. Gaat dit niet prettig, ga dan terug naar de vorige situatie.

Trouwens: er zijn hier op de Freedom-Community een paar handige tips over het werken met glasvezel-dingen. Ik zou die eerst even lezen !

Ik overweeg over te stappen op Freedom en zit momenteel met glasvezel bij KPN. Aan de muur hangt de welbekende Genexis NTU.

Mijn configuratie is ontzettend eenvoudig. Ik wil graag de FRITZ!Box 5530 huren en alle clients zijn draadloos verbonden. Geen TV. Geen telefonie. Ik wil niet zelf gaan sleutelen.

Stel ik kies niet voor een monteur, dan sluit ik de NTU met de bestaande ethernet kabel aan op LAN 1. Easy-peasy denk ik?

Kies ik wel voor een monteur, dan zal die monteur de NTU verwijderen en de glasvezel kabel rechtstreeks op de FRITZ!Box 5530 aansluiten?

Welkom op dit forum,

Je gaat daarna door de menu’s van het FritzBox-modem en stelt daar inderdaad in dat-ie via LAN-1 aan de NTU hangt.

Onder +> Internet +> Toegang +> Aanbieder zet je dan een vinkje bij Autom-Config-door-Provider. Dan kan Freedom op afstand jouw modem goed inrichten.

Als je later zoveel mogelijk deuren dicht wil houden, dan haal je na een week dit vinkje weer weg.

(omdat ik geen NTU ertussen heb, kan ik van dat stukje geen scherm-afdruk aanleveren; kan ik helaas zo vlug even niet vinden op de website van modemleverancier AVM)

Dank!

Wat zou het voordeel zijn van het rechtstreeks aansluiten van glas op de 5530?
Is dat iets wat de monteur standaard zal uitvoeren? Ik heb zo’n grijze Genexis Gigabit.

De Fr-5530 heeft 3 Lan-poorten: 1 snelle en 2 normale.

Als je de 5530 via LAN-1-poort aansluit, dan +> gebruik je 2 apparaten (de NTU èn de FritzBox) èn +> mis je die snelle LAN-poort voor jouw interne netwerk.

Daarnaast IS die Fritz5530 ontworpen om rechtstreeks aan het glas te hangen.

Voordat je jouw keus definitief maakt,
zou ik eerst even rondneuzen op deze Freedom-Community;
er zijn al een aantal handige items over het direct aansluiten op glasvezel - al dan niet met monteur.

Lees bijvoorbeeld het item dat @anon97139585 hierover begon:

en bijvoorbeeld het item

Ik denk dat ook jouw verbinding net iets sneller reageert als je het direct aansluit.
Bovendien gaat het Genexis ding een keer stuk. Dan krijg je geen nieuwe.
Mijn eerste, nog een 100Mb type begon langzaam slechter te presteren.
Toen heb ik vervroegd een Gigabit type gehad, pas later kwam de Gigabit verbinding.
Die heb ik er toch maar uit gehaald toen ik een tijdje aan de Freedom glasvezel zat.

Ik heb zelden problemen met blokjes op de tv.
Dat wil ik ook zo houden.

Super bedankt! Ik ga verder lezen.

Erik,
Ik zat in dezelfde situatie bij het plannen van de overstap van XS4ALL naar Freedom en na overleg met de helpdesk besloten tot het aansluiten van de Fritzbox op glas en verwijderen van de Genexis NTU.
Hoewel de monteur niet goed voorbereid was, hij had niet de juiste afsluitkap voor de Genexis, hebben we in overleg besloten de NTU toch te vervangen en de bestaande afsluitkap met een kleine aanpassing te gebruiken.
Aansluiting en Fritzbox werken inmiddels 25 dagen tot volle tevredenheid!

Super. Ik ben maandag ‘aan de beurt’ dus dat komt helemaal goed.

MVO, is het jouw nog verder gelukt en wat heb je uiteindelijk voor jou USG geplaatst?
Ik heb zelf nu een UDR (dream router) en wil de 5530 de deur uit hebben, deze kan niet in bridgemode.

gr,