ODF beschikbaarheid wanneer te verwachten

Hallo allemaal,

Hier in de wijk ligt (al bijna een jaar schat ik) ODF in de grond. Ondertussen prijkt er ook een mooi kastje in mijn meterkast, en hebben de buren zich al bijna aan half jaar aan ODIDO “verkocht”.

Mijn vraag is nu of er een lijstje is wanneer welke postcode “vrijgegeven” wordt voor andere providers / belichters.

Ik snap dat er na vrijgave datum nog wel even wat moet gebeuren, maar nu tast ik een beetje in het duister wanneer ik een (pre)order voor techniekwissel (heb nu KPN VDSL) kan inzetten.

Is er een “estimate” te geven voor PC 2341PH ?

THANKS !
Rudi

Die vraag wordt hier ongeveer elke maand gesteld. Arien legt hier uit dat pas na het eerste jaar andere providers kunnen gaan plannen. Dus waarschijnlijk wordt het wel 15 à 18 maanden voordat je een (pre)order kan plaatsen. Er is geen systeem om jou een notificatie te sturen als het zo ver is. Dus vanaf medio volgend jaar af en toe de postcode check doen.
Het is niet anders, de private equity bedrijven achter ODF en ODIDO hebben een fijne deal gesloten.
Ik zit in hetzelfde schuitje.

2 likes

Intens triest dat je niet direct een ISP kan kiezen.

Hoi Rudi!
Ik woon ook in Oegstgeest. In mijn wijk (Zeeheldenbuurt) zijn begin december 2023 de eerste werkende Odido-aansluitingen opgeleverd. Navraag bij ODF leert dat hun “jaar” toch wel ietsjes iets langer is dan 12 maanden; hun letterlijke tekst (in een mail van 15 mei 2024) was “Vanaf 22 maart 2025 mogen anderen providers leveren via ons netwerk.” Ik weet niet precies voor welk gebied dat geldt (de aanleg in Poelgeest was dacht ik een maand of 2 na mijn wijkje) maar dat geeft je misschien een indicatie…
–Bart

hallo @Alzimon bedankt voor je info, het zal hier inderdaad nog wel even duren , maar hoop toch voor de zomer een techniekwissel te kunnen inzetten. ik begreep dat na het jaar eea wordt vrijgegeven, maar dat er dan nog wel wat moet gebeuren (door de belichter) om het ook te kunnen leveren. ik heb nooit een mail van odido gehad, maar weet dat de vezels hier vanaf begin maart vorig jaar zijn afgemonteerd in de huizen.

@RudiVD Dan verwacht ik eigenlijk dat voor ons allebei op 22 maart het wachten over is, en providers aan de slag mogen. Hoe lang het dan nog duurt voor je kunt pre-orderen weet ik niet, maar ik verwacht vrij snel. En met wat mazzel is het dan nog voor de zomer rond (zo’n anderhalf jaar na de eerste Odido-klanten!!!), maar daar ben ik dan weer niet niet heel erg optimistisch over. Mijn FRITZ!Box 5690 Pro is iig al voorzien van de juiste SFP; ik moet alleen nog even een glaspatch hebben. Aan mij zal het niet liggen!

Ik help je hopen, maar ODF en mazzel heb ik nooit samen gezien…
groeten uit Haaswijk.

Sinds de eerste brief van ODF in Januari 2023 kijk ik eens in de zoveel tijd op hun website hoe het gaat met de geschatte leverdatum hier (Utrecht Overvecht). Er zit weer een neergaande trend in de hoeveelheid tijd tot geleverd wordt maar tussen Januari 2023 en Maart 2025 is de geschatte leverdatum gegaan van “1e kwartaal 2024” tot “Maart 2026”.

Soms voel ik overeenkomst met de race tussen een haas en een schildpad.
KPN glasvezel heeft nog geen plannen, maar wie weet gaan ze ooit inhalen.

In ieder geval hoorde ik van iemand in een andere wijk van Utrecht dat bijna exact na het jaar wachten het mogelijk was om freedom over de ODF vezel te krijgen.

@Alzimon FYI Ik heb zojuist (2341PH) kunnen preorderen :slight_smile: en vandaag (1/4) oplever / aansluit datum van 23 Juni gekregen

1 like

@RudiVD Dat kon ik (2341 SP) nu ook! Binnenkort zal ik alvast ritueel de glaspatch tussen de FTU en de GPON SFP van m’n FRITZ!Box 5690 Pro leggen (want daar was ik in anticipatie van fiber al op overgestapt), en dan ben ik er geheel klaar voor. Man, wat heb ik hier naar uitgekeken.

1 like

Hopelijk gooit VoodoofoneZiggo (Liberty Global) andere operators dan niet uit de PoPs; zoals Delta dat wel heeft gedaan na het faillissement van ViberQ.

2 likes

Om nog even samenvattend op de originele vraag terug te komen: zo’n lijstje lijkt er niet te zijn, althans niet raadpleegbaar. Het is mij gelukt om die informatie voor mijn postcodegebied 10 maanden van te voren los te peuteren van ODF door het domweg te vragen (per email). De informatie bleek correct: een week na de door ODF genoemde datum kon ik pre-orderen. En ik kreeg 2 werkdagen later zelfs al een opleverdatum. Ymmv, maar gewoon vragen bij ODF heeft voor mij gewerkt.