Mijn internetverbinding (1 gig Gpon, regio 1861KB) loopt via Open Dutch Fiber - Gpon, abonnement 1gig bij Freedom. In dezelfde wijk zijn 2gig Gpon-abo’s beschikbaar (maar niet via Freedom). Nu loopt mijn huidige installatie via de Fritz.box 5530 en daarachter een Deco mesh. Omwille van de werking van het Deco netwerk heb ik de hoofd-Deco als router ingesteld en vervolgens de Fritz zo veel mogelijk in bridge / ont-modus.
Toch vind ik het voor de stabiliteit / kwaliteit van het netwerk apart om zo’n complexe Fritz aan de ingang van mijn netwerk te hebben, waar een simpele Gpon ont wellicht beter functioneert.
Daarnaast betaal ik nu huur voor de router, daar wil ik ook wel vanaf.
Ik zit te kijken naar de Ubiquity Nano G (Gpon). Lijkt me een simpel, betaalbaar en esthetisch okay apparaatje - en precies goed voor mijn 1Gig netwerk.
Mijn vragen, als iemand hier al grip op heeft, zijn,
- A. Ubiquity Nano G: doen of niet doen, in combinatie met Freedom (ja, ik weet dat apparaat moet worden aangemeld.)
- B. Enige kans dat Freedom in de regio snel 2Gig gaat aanbieden? Daar zou ik wel voor te porren zijn, maar dan is mijn ONT snel verouderd.
- C. Idem voor XGS-Pon. Zit dat in de pijpleiding (in de regio, in de ‘komende tijd’?).
- Mits B of C, welke ONT dan wel?
Ik ben benieuwd naar de reacties!