Ik ben net klant geworden bij Freedom. Ik heb tot nu toe een Ziggo verbinding, maar heb daar geen warme gevoelens voor (nooit gehad overigens mja, lang verhaal ).
Ik momenteel een Fritz kabel modem en ben erg tevreden over Fritz, alleen mis ik VLAN functionaliteit. Daarom ben ik aan het oriënteren op Ubiquiti liefst in combinatie met een Fiber Cloud Gateway van Ubiquiti.
Omdat dit binnen mijn thuisnetwerk nogal een grote switch is, wil ik dit graag in kleine stapjes doen.
Ik heb bij het aanmelden bij Freedom gekozen voor een Fritzbox 7690, in de hoop hiermee een ONT te krijgen. Ik woon in ODF gebied, volgens mij met XGSPON techniek.
Klopt mijn aanname dat ik bij een nieuw abo in combinatie met een 7690 een ONT ga krijgen?
Op langere termijn wil ik dan de Ubiquiti FCG achter de ONT hangen (i.p.v. de Fritzbox) en in een nog latere stap een SFP om de ONT overbodig te maken.
Is dit een gekke gedachte?
zelf géén ODF-aansluiting, dus met enig voorbehoud:
.1.
er is een Freedom-ODF-klant, die een foto van een ODF-FTU heeft geplaatst (extern glasfiber-in; uitgang is ook fiber)
ALS dit altijd het geval is, dan kan hieraan direct een FritzBox met de juiste SPF-module via een fiberkabel worden aangesloten.
.2.
Soms levert Freedom tegelijk met de aansluiting ook een ONT aan, die glasvezel omzet naar ethernet.
ALS dit het geval is, dan kan (bijna) elke FritzBox via de WAN-poort hierop worden aangesloten.
.3.
Kijk eens bij de website van Freedom onder =-> Helpdesk =-> instelleren-en-gebruiken =-> Handleiding-FrBx7690-Glasvezel.
Samen met jouw installatie-gegevens moet je er dan uitkomen.
Wellicht kunnen een paar bestaande Freedom-ODF-gebruikers reageren, om te zeggen wat zij kregen en hoe het bij hun is opgeleverd. .. ..
de FrBx 6690 heeft 1 LAN-poort 2,5 G
(heb er zelf geen, dus kan niet testen)
Waarschijnlijk is via de Internet-Wizard die poort te configureren als WAN-poort:
dan is jouw LAN-1 verbonden met de ONT (die je nog moet zien te krijgen)
en
houd je dus nog 3 LAN-poorten over voor jouw eigen interne netwerk.
tip:
pak alle installatie-gegevens (incl. datum) die je al hebt er bij
en
bel/mail de HelpDesk met de vraag of jij wel/niet een mediaconverter (ONT) voor jouw ODF-glasvezel krijgt;
van Freedom of van ODF zelf.
( HelpDesk is druk, dus reactie kost enige tijd )
Toevallig gisteren de overstap van Odido gemaakt in ODF gebied. Woensdag stroom van de ont afgehaald, donderdag is buiten iets omgepatched, en heb ik een ont van Freedom aangesloten en toen werkte het weer. (Heb de oude ont niet geprobeerd, geen idee of dat werkt)
Ik heb een nieuwe ONT gekregen bij mijn installatie pakket (wel een grote, met ook soort router die niet gebruikt wordt) en vandaar uit gaat een netwerkkabel naar de fritzbox (WAN poort) Fritzbox is eigenlijk DSL, maar dat gebruik je niet. (Er zijn ook fritzbox met glas, die kunnen ook zonder ont volgens mij, maar ik heb dit zo ontvangen bij de bestelling van mijn koop fritzbox)
Let er even op dat sommige Ubiquiti apparatuur niet helemaal lekker met PPPoE samen willen werken (en dat merk je met de upload snelheid). De laatste Ubiquiti dingen die ik aangeraakt heb zijn de Edgerouters die geen problemen gaven, maar de Unifi-lijn lijkt toch iets meer moeite te hebben.
Mijn voorkeur gaat tegenwoordig wel heel erg naar OPNsense apparaten (DIY of aangeschaft), pfSense, OpenWRT (zelf minder ervaring mee). Mogelijk qua leercurve een iets hogere opstap, maar als je ze eenmaal aan de praat hebt, dan werken ze heerlijk.
Bovenstaande is volledig mijn eigen voorkeur natuurlijk. Iedereen mag z’n eigen mening hebben.
Ik had tot nu toe dus een Fritz 6690 cable direct aan de Ziggo Coax hangen.
Ik heb inmiddels een Ubiquiti Cloud Gateway Fiber setup gemaakt, en daarbij mijn originele Ziggo modem in Bridge mode.
Dit met het idee, zodra de ONT binnen is, dat ik die kan installeren en hopelijk de Ubiquiti CGF daarachter hangen. Mijn verbinding wordt 28 april opgeleverd, de glasvezelmonteur komt 30 april.
Het ODF aansluitpunt in mijn meterkast is hetzelfde als dat Martijn Driessen toont, onderin zijn meterkast.
Hopelijk kan ik de Fritzbox 7690 ongebruikt in de doos laten zitten en in dat geval misschien ongebruikt retour doen naar Freedom?
Als je een modem huurt, dan kun je die in principe op elk gewenst moment wel weer terug sturen als je deze niet meer nodig hebt, omdat je eigen hardware gebruikt. Geef ons wel even een heads-up via mail of telefoon. Dan kunnen we het opzeg-proces netjes in gang zetten.
Super bedankt voor je antwoord. Dat zou voor mij perfect gewerkt hebben.
Helaas had ik tijdens aanmelden bij de huurmodems alleen keuze uit 2 modems die zonder ONT werden aangesloten. Aangezien mijn doel was om een ONT te krijgen, heb ik maar gekozen voor het kopen van een 7690. Ik heb hem nog niet geleverd gekregen.
Kunnen jullie wellicht de 7690 die ik ga krijgen nog omzetten van een koop naar een huurmodem?