Onbekende verbinding

Regelmatig ontvang ik een “Wijzigingsnotitie - thuisnetwerk” van de FRITZ!Box waarmee ik op de hoogte wordt gesteld van de eerste keer dat een nieuw apparaat is verbonden met het netwerk. Dit is dan een voor mij onbekend apparaat (bijv. HUAWEI-P-smart-2019-caacf 192.168.178.22 54:92:09:94:C3:C8 LAN 1) Aangezien ik WiFi op de FRITZ!Box heb uitgeschakeld, vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat deze verbinding tot stand wordt gebracht.
Hoe kom ik hier achter?

Hoi,

Ziet eruit als een smartphone van Huawei die misschien via de USB aansluiting op een pc/laptop een eigen LAN verbinding creëert?
Of uiteraard via een ander access point dat aan de FRITZ!Box hangt is verbonden via WiFi?

Je krijg die melding wanneer de Friz op de data/switch laag een nieuw nog niet eerder geregistreerde MAC-adres associatie voor een IP pakketje detecteert
//–//
Als gezegd kan dat komen door een bekabelde aansluiting waar ergens iets van een een AP zit of naar elders via de FB stuurt.

De FB detecteert dat op inhoud wanneer die IPv4 data “switcht” (zoals doorschakelen van Ethernet frames van LAN1 naar LAN2 of zo ja, Wifi adapter).
Het IP-netwerk datapakketje bevat allerlei velden w.o. het IP-adres die weer veplakt onderdeel zijn van (Ethernet) datagram/frame en er zo een koppeling ontstaat met een gebruikt mac-adress.

Kan ook veroorzaakt worden omdat sommige fysieke apparaten obscuur zelf hun mac-adress (wat simpel gesteld, ook maar data is) veranderen. In dit laatste geval ook rekening houden met malafide bedoelingen (zoals verbergen) want het lijkt mij nergens voor nodig dat “thuis” de harde identificatie verandert