Sinds een tijdje zie ik tijdelijke onderbrekingen van Wifi op 5 GHz, waar de FB7590 vaak gebruik van maakt omdat 2.4 GHz hier overvol is.
Ik heb radar sites in de omgeving, zodat de FB regelmatig van kanaal wisselt op 5 GHz.
Als ik zelfdiagnose doe op de FB, dan verschijnt geen groen vinkje bij 5 GHz. Wijst dit op een hardware probleem van de FB? Of gebeurt dit ook als er radar gedetecteerd wordt op 5 GHz?
Ik heb een mesh netwerk met twee 1750E’s
Heb diverse herstarts van de FB gedaan. Dit heeft geen effect.
vraag:
Waarmee begint het serienummer van jouw FB7590 ?
Als dit alfabetisch ligt vóór L253,
dan kan jouw 7590 ‘last hebben’ van het euvel dat (de Duitstalige) Thomas Pfister heeft ontdekt: een verkeerde condensator.
Hierdoor zal de FB na ongeveer 3-6 jaar het gaan begeven op één van de wLAN-banden (2,4 en/of 5) of zelfs op beide.
Is dit bij jou het geval?
dan zal ik hier meer info geven (lang verhaal)
Als er iets niet goed is, zie je dat in het logboek.
5 GHz gaat ook niet uit met radar, maar tijdelijk naar de lage kanaal nummers.(36-48)
Die kanalen hebben ook een lager vermogen.(< 100)
In de logs zijn geen meldingen van Wifi-storingen te vinden.
Er zijn periodes dat er vanwege radar vrij veel wordt gewisseld van kanaal op 5 GHz. FB en 1750E’s wisselen niet tegelijkertijd. Ik denk dus dat ik de 1750E’s wel strategisch geplaatst heb.
Dat vraag ik me ook wel eens af.
De magnetron zit op 2.45 GHz.
Radar lampen zitten in de buurt van kanaal 161, zou je ook geen last van moeten hebben.
Net adapters, kunnen soms ook heftig storen.
Ik kom tot de conclusie dat de weer radar in de neus van vliegtuigen het doet, hier.
Militaire toestellen zijn een slag erger.
Vroeger was het alleen zo, als de groene mannetjes in de buurt bezig waren.
Met de onrust in de wereld, komt het nu veel vaker voor.
Het zou me niks verbazen als deze fritzbox Qualcomm Atheros wlan hardware heeft. Ik heb nooit uitgevonden waarom, maar met bepaalde clients houdt dat gewoon ineens op, totdat je opnieuw verbind. Probleem is voor mij als sneeuw voor de zon verdwenen toen ik op andere hardware ben overgestapt (met in mijn geval MediaTek wlan chips).
Dank, Qualcom Atheros 988x serie dus, zelfde die bij mij op meerdere apparaten behoorlijk wat gevloek en getier heeft veroorzaakt (voordat ik doorhad dat het aan die chipset lag).
Ik heb wel eens gehad, dat ik op een andere locatie op een wifi zat.
Thuis gekomen, bleef de telefoon op die wifi staan.
Geen verbinding met de fritz mesh.
Je mag hopen dat de magnetron niet stoort… dat is 600-1000W zendvermogen, heel wat meer dan de 20mW van WiFi, en zou een ongezonde leefomgeving opleveren.
Daar hopen we allemaal op. Maar een beetje lek, zou in mijn beleving kunnen.
Test de snelheid via wifi met de magnetron aan en uit. (beide banden testen)
Mijn magnetron is het in elk geval niet, want die gebruik ik op het moment van de storingen niet. Maar in dit appartementengebouw heb ik veel buren…
Terzijde: een kennis van mij had op 2.4 GHz ooit soortgelijke klachten. Met de Fritz Wifi app zag je dan de signalen op alle 2.4 GHz kanalen (ook kanalen waren buren op zaten) periodiek geheel wegvallen. Toen is daar de RDI bij gehaald. Die identificeerde de storingsbron: het was een oud alarmsysteem bij een van de buren, dat periodiek alle kanalen op 2.4 GHz wegdrukte.
Met de Fritz Wifi app zie ik dat geheel wegvallen van alle kanalen op 5 GHz nooit. Tijdens het wegvallen is niks bijzonders te zien, behalve dat er altijd meerdere buren (2 tot 5) op hetzelfde 5 GHz kanaal zitten als ik.
WiFi, Bluetooth, etc. zijn allemaal Chirp achtige radio protocollen. dwz er is geen zender die de band de hele tijd dichtdrukt. (zoals analoge Portofoons, Marifoons, Luchtvaart etc.)
Er zijn dus veel korte verzend momenten, met pauze’s, daarom kunnen BT, WiFi ook zo “gelukkig” samen de band delen. (Zelf een magnetron is PWM gemoduleerd…).
Je kan eens kijken of een ander kanaal minder invloed heeft.