Ik wil een onderzoek starten naar deze twee opties en kijken of deze voor mij hier iets zijn. Het beperkte aantal internetproviders in IJsland biedt allerlei paketten aan waar ik niet op zit te wachten. Heeft iemand met Starlink en 5G zelf ervaring?
Starlink bevalt op zich prima. Maar je blijft afhankelijk van de grillen van EM, en de USA… Op mijn werk gebruiken we wereldwijd Starlink als (laatste) fallback voor als VSAT en/of OneWeb uitvalt.
Op Starlink coverage zie je dat Starlink coverage heeft in IJsland. met 5G heb ik geen ervaring mee.
Anekdotische ervaring:
De ervaring bij een rondreis over IJsland in april 2022 was dat bijna overal waar je redelijk makkelijk met de auto kon komen er ook goede mobiele dekking was met datadekking.
En toen we langs de vers gestolde lava van de Fagradalsfjall vulkaan liepen stonden er mobiele antennes, dus plekken die veel toeristen aantrekken worden ook meegenomen.
Vanaf mobiele devices hadden we nooit problemen met de datadoorvoer, maar dit was voor onze puber youtube ontdekte.
Bedankt voor jullie reactie.
Inmiddels zijn we hier van Vodafone overgestapt naar NOVA en gebruik ik overal in huis mijn geliefde Fritzbox 5690 Pro en Fritz repeaters. Geen Chinese Huawei zaken meer die de providers hier aanbieden. Voor mijn IJslandse mobiele nummer zit ik op een prepaid (geen abonnement). Ook mijn Nederlandse mobiele nummer van Odido behoud ik en is ook prepaid. Na overzetting van mijn Odido mobiele abonnement (prachtig product dat ik jarenlang gebruikte) door onze emigratie moest ik naar prepaid om mijn nummer niet te verliezen (voor allerlei Nederlandse verificaties). Met prepaid vlogen de Euros je echter om de oren door het snelle verbruik. Dus ging ik op zoek naar een gebalanceerde situatie om het Euro-verbruik te verminderen.
Ik ontdekte bij dit onderzoek de eSim van Firsty: een verademing na prepaid en alle mobiele providers in Nederland en vooral IJsland die je willen opsluiten in een abonnementsvorm waarbij het niet verbruikte geld ook weg is. Firsty werd een kostenbespaarder voor mij.
Het team van Firsty kiest een andere weg voor mobiliteit waarbij je weer zelf de regie neemt. Je stort er geld op en bepaalt zelf hoeveel. Het saldo kun je voor bellen en internet gebruiken en ik ben zeer tevreden. Ook het bellen naar Nederland is van goede kwaliteit en de helpdesk denkt mee in oplossingen als je ergens mee zit. Ben je klaar met bellen of internet kun je het uitzetten en na 24 uur wordt het verbruik en saldo geparkeerd. Heb je het weer nodig direct of na een tijdje zet je hem weer aan en gaat de klok weer lopen. Ze bieden nu ook een abonnement aan maar voor mij werkt dit aan- en uitzetten beter.
Samenvattend: zoek je ook flexibiliteit waarbij je zelf bepaalt wat je wilt besteden aan mobiliteit dan kan ik Firsty aanraden. Geen abonnementbundels met maandelijkse bedragen die je nooit opmaakt en waarmee je geld weggooit. Zo ga je weer een stuk bewuster om met je eigen mobiliteit en levert het nog een besparing op.
Je hebt wel een eigen nummer nodig, want Firsty levert geen simkaart met nummer.
Dus voor mijn casus geldt. Een Odido prepaid met eigen nummer gebruik ik met de Firsty e-sim. Op Odido prepaidsim stort ik € 6 die ik eens in de 6 maanden kort gebruik voor bellen om mijn nummer niet te verliezen en kan verder alles doen met Firsty.
Hier de link: https://www.firsty.app/