(onderzoeksvraag) Hoe te handelen vóór de dag dat

(off-topic, privacy, internet-toegang)

Als jouw ouders sterven, dan mag de verhuurder van een woning de huur-overeenkomst ontbinden (en dus de nablijvende kinderen ‘op straat’ zetten).
Bij de meeste woonvormen/gezinnen zal het zó zijn, dat één persoon als Contractpartij en Beheerder optreedt.
Dat zal richting :spraydot: Freedom Internet niet veel anders zijn, denk ik.

( xxx
( xxx @ Moderatoren: hoort deze kwestie onder “Off-topic” onder “Privacy” of onder “Internet-Toegang” ?!? Verplaatsen jullie het maar naar de juiste plek; pas eventueel ook de titel aan xxx )
( xxx

Uit de Algemene Voorwaarden haal ik (eind 2021) de volgende relevante passages:

Nu treed ik op als Abonnee en als Beheerder. Mij kwam afgelopen dagen de vraag op:

Wat gebeurt er op de dag dat ik/jij handelings-onbekwaam word ?
( kan door ongeval, ziekte of overlijden )

Hoe zou :spraydot: Freedom dan moeten handelen ?

Wat moeten mijn/jouw nabestaanden dan doen om het Abonnement vloeiend te laten doorlopen ?

Stel dat we geen tijd hadden mijn/jouw toegangen/wachtwoorden door te geven, wat dan te doen ? (hoe te resetten)
… en is doorgeven van wachtwoorden niet strijdig met 13.1.e en 13.1.f en 24.1 van de Algemene Voorwaarden ?

:grey_question:

Zullen wij hier samen eens serieus nadenken over wat de beste voorbereiding kan zijn ?
(zowel aan de kant van Freedom als aan de kant van de klant)

Want weet één ding:

Dus in elke woonvorm/gezin zal dit geval een keertje gaan voorkomen.

(ik weet: 't is niet het gezelligste onderwerp,
maar -mijns inziens- wel eentje waar je in betere tijden eens over kunt nadenken; daarvoor nodig ik jullie nu uit op een plek waar ànderen onze tips en overdenkingen blijvend kunnen volgen)

1 like

Interessant ondrwerp, mijn partner moet gewoon internet houden als ik bv in de genoemde situatie komt.
E.a begint met goede afspraken op papier onderling. Dit is wel afhankelijk van de onderlinge relatievorm.
in elk geval moet de machtig voor het abonnement op een gezamenlijke rekening.

De contract eigenaar is mijn dat geval nog een vraag hoe te handelen als …

Ja @Epel, je geeft al een prima tip:

Houdt er wel rekening mee: De ‘bank’ hoort die rekening wel direct te blokkeren totdat de erfenis is geregeld; daarna mogen alleen de erfgenamen daar nog aankomen.
Informeer eens bij ‘jouw/jullie’ bank hoe soepel die hiermee omgaat.

Nog meer tips en aandachtspunten van anderen ?

Een levenstestament helpt in het proces. Wij hebben het voor ons met de notaris wel over dit onderwerp gehad. Als er niets geregeld is word het allemaal wat lastiger maar is dat geheel afhankelijk van gekozen relatievorm.
Een gesprek met de notaris kan verhelderend zijn.

… vermoedelijk ‘is het niet pluis’ maar werkt het wel.
't Is de vraag of wij - als Freedommers - dat wel op díe manier willen.
IK in ieder geval liever niet. En dus wil ik er graag grondig over nadenken en voorbereidingen treffen.

ja, maar wat doe je dan tegen het ‘kapen’ van mijn/onze verbinding ?!?
Freedom zal moeten controleren dat drs_W niet meer handelingsbekwaam is geworden …

1 like

Aanvulling:
Executeur wordt aangewezen, en is verantwoordelijk voor elke afwikkeling tov. overige nabestaanden / rechthebbenden., en wordt als het goed is in de verklaring van erfrecht (ook nodig voor een bank etc.) genoemd.
Bij handelingsonbekwaam worden wordt er een curator aangesteld die handelt uit het belang van de handelingsonbekwame (loopt altijd via een rechter). Verantwoordking loopt ook via de rechter.
De executeur en curator treden in de plaats van de “contractant”.

@anon49073608 en @Noci : jullie ‘gerechtelijke’ waarneming is juist.
Maar een curator of executeur-testamentair gaat (bijvoorbeeld) geen wachtwoorden boven tafel halen.

In dit item probeer ik samen met jullie allemaal van zoveel mogelijk kanten te bekijken wat ik/wij nú -vooraf- het beste kunnen doen (en wellicht wat Freedom zou kunnen doen)

bijvoorbeeld: gesloten (en verzegelde) envelop achterlaten bij een notaris,
maar … die moet je dan bij elk wachtwoord-wissel vernieuwen - en dat ga ik vergeten :shushing_face:
èn … het is een dure plek om je envelop te bewaren

Schrijf jij je wachtwoorden dan niet op een sticker op de onderkant van je toetsenbord?

:sweat_smile: :sweat_smile:

nee, met een markeerstift op de rand van het scherm;
die memoblaadjes vielen er steeds af;
en foutloos tikken terwijl ik de onderkant van het toetsenbord boven moet houden, dat lukt me niet zo goed.

voor mijn opvolgers heb ik alle wachtwoorden trouwens veranderd van ‘PassW0rd4ALL’ in ‘wachtW00rd’, maar dat ga ik hier natuurlijk niet vertellen …

Idd. een ww ga je niet uit het hoofd van een overledene plukken.
Dat kan ook met in een (brandkast) kast thuis, en hoeft niet perse in een enveloppe bij een notaris, kan evt. ook bij familie, reden voor een bezoekje, nl. enveloppe wissel.
Het is ook verstandig om ww en accounts in verschillende enveloppen op verschillende plaatsen op te slaan.
En instructies voor gebruik weer op een andere plaats. Het hoeft geen one stop shop voor inbrekers oid te worden.

Je kan wel degelijk social media afsluiten en dan of als herinnering read-only laten maken, dan wel laten wissen. Je kan dan ook als herinnering evt het een en ander reviewen. Ook zaken om over na te denken.
ISP’s kunnen een modem resetten/ / etc.

Bij ICANN72 heeft Kim Davies een presentatie gehouden welke problemen IANA ervoer toen Dan Kaminsky overleden was, omdat hij een backup sleutel voor de Key Signing Key (KSK) van de root in bezit had.

Dat laat maar weer eens zien dat het best lastig kan zijn voor nabestaanden.