Weet je het nog? Ons bericht uit 2020? Het jaar dat Freedom begon met het leveren van écht vrij internet.
Maar ook het jaar waarin stichting The Privacy Collective een rechtszaak startte tegen Oracle en Salesforce. Geen kleine zaak, maar een massaschadeclaim namens alle internetgebruikers in Nederland.
Waarom? Omdat deze bedrijven handelden in onze gegevens. Ze verdienden geld met online tracking en cookies, oftewel: met het volgen van jou, mij, en eigenlijk iedereen die online is.
“Handelden?”
Ja, handelden. Gelukkig zijn ze inmiddels gestopt met hun adtech-praktijken.
Maar daarmee is de zaak niet klaar. Er wordt nog steeds schadevergoeding geëist voor de periode waarin ze wél winst maakten op onze privacy.
Freedom ondersteunt deze rechtszaak al sinds het begin. De rechter erkende zelfs het maatschappelijk belang ervan, juist omdat organisaties als Freedom zich erachter scharen. Dat is goed nieuws. Want stap voor stap winnen we terrein terug voor een open en eerlijk internet.
En nu door Gisteren kwamen we samen met The Privacy Collective voor een update over de rechtszaak en de campagne. Wat er sindsdien is gebeurd?
Het Rathenau Instituut presenteerde onlangs een nieuw onderzoek naar online tracking en digitale reclame, uitgevoerd nadat The Privacy Collective een petitie aan de Tweede Kamer had aangeboden. Het hele onderzoek is te lezen op de website van Rathenau.
In dat onderzoek komt ook fingerprinting aan bod, een subtielere, maar minstens zo zorgelijke manier om internetgebruikers te volgen. Daarover binnenkort meer.
Ironisch genoeg zie ik het volgende:
freedom.nl → tracking met matomo
rathenau.nl → tracking met google tag manager ondanks dat ik cookies gewijgerd heb
theprivacycollective.nl → firefox blokkeerd diverse content van de site vanwege tracking
Zo gewoon is tracking dus geworden
Tja, en dan zal iemand zeggen dat dit nodig is om de site te ‘what-everen’, voor marketing doeleinden, dit open-source is (zie matomo/js/piwik.js at 5.x-dev · matomo-org/matomo · GitHub) en data ‘alleen’ naar ‘stats.freedom.nl’ wordt verstuurd.
Zelf blijf ik vinden dat een Freedom zich daarmee niet eens moet aanbranden. Ook als matomo elders op een schild wordt gehesen.
Ik snap een - op zijn best - ethische marketing om zo allerlei interessante info kunnen opduikelen maar zeker Freedom moet het gezien haar statuur ongeacht gewoon niet doen noch willen.
Zoek maar een andere manier om traffic te meten of in te schatten.
Volgens mij is dat Matomo hier alleen lokaal pageviews vs unique visitors aan het tellen. Dat wil je altijd weten voor een site waar je veel werk in steekt. Privacy Badger en uBlock hebben er ook niets over te klagen.
Dat zei ik ook al, ik snap/ken de wannabe redenen van marketeers die makelen in data en nogmaals, waarom überhaupt die gegevens als privacy minded organisatie willen verzamelen ?
Gewoon in aanvang dat soort dingen niet willen doen en hoef men zich ook niet rond te draaien in redenen of aangesproken te kunnen worden met wat er wanneer er ooit mee gebeurd.
Even voor de zekerheid, voor de nieuwkomers: The Privacy Collective is een stichting, een non-profit. Maar de advocaten van Brandeis en Birkway zijn geen idealisten die dit in hun vrije tijd doen. Het wordt voornamelijk betaald door Innsworth Capital Limited, een commerciële procesfinancier die afhankelijk van de hoogte van de schadevergoeding 25 - 10% opstrijkt. Dit is ook gewoon een verdienmodel.
Bij al dit geploeter met acties, rechtszaken en wetgeving om Big Tech en hun tracking, real-time bidding en algoritmes in het gareel te krijgen en al ons geploeter met adblockers, VPN’s en DNS-sinkholes krijg ik een heel erg ‘dweilen met de kraan open’ gevoel. De achterliggende oorzaak blijft in stand: de leugen van ‘gratis’.
Waarom doet Big Tech dit allemaal? Omdat ze producten en diensten alleen nog als ‘gratis’ aan de man kunnen brengen. Want hun concurrenten in deze zelf gecreëerde en door en door zieke economie doen dat ook. En de consument is inmiddels helemaal niet meer bereid te betalen voor dergelijke diensten. En dan hebben ze ook nog aandeelhouders van het soort dat vindt dat in tijden van nul groei en inflatie zij toch recht hebben op rendementen in de dubbele cijfers. Big Tech moet wel smerige trucs toepassen om er aan te verdienen.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om simpelweg te verbieden diensten als gratis te ‘verkopen’ die dat niet zijn. Of zwaar onder de kostprijs zoals MS 365 en HP printers. Als de Chinezen staal op de Europese markt dumpen onder de kostprijs leggen we ze met gemak een heffing van 50% op. Met een vergelijkbaar soort wetgeving moet er toch een eind te maken zijn aan die zieke economie van ‘gratis’ diensten en apps? De politiek kan dit oplossen met wetgeving.
Vrij simpel: Iedere webserver logt (of kan loggen), daar kan je voldoende geagreggeerde data uit halen.
In aanvulling op je verder inhoudelijk prima betoog: Het is hun business model. Data is goud waard, dat ze daar een dienst voor moeten leveren om die data te verkrijgen is tegenwoordig bijzaak.
Er zijn wat mij betreft twee onderwerpen waar via wetgeving een stokje voor gestoken mag worden:
Het onbeperkt datagraaien door allerlei vormen van tracking
Dataverzameling van personen anders dan de daadwerkelijke gebruiker. Je ziet dit bij chatdiensten die maar al te graag alle data uit telefoons graaien, maar ook e-mail diensten zoals gmail die niet alleen informatie verzamelen over de gebruiker zelf maar ook iedereen die via e-mail contact heeft met zo’n gebruiker. Prima dat iemand z’n eigen privacy weggooit voor een gratis email adres, maar ik vind het niet kunnen dat op deze manier informatie verzameld wordt over een veel grotere groep die nooit akkoord is gegaan met de datagraai voorwaarden.
Heel fijn dat jullie me scherp houden, zo weet ik altijd dat ik me niet voor niets in allerlei bochten wring.
Wij gebruiken inderdaad Matomo om geaggregeerd inzicht te krijgen in het gebruik van onze website. We draaien het op onze eigen servers en de maximale privacy settings zijn geselecteerd waarbij IP-adressen volledig zijn gemaskeerd.
Ik ben het met jullie eens dat we in een ideale wereld helemaal geen website informatie nodig hebben, maar helaas leven we niet in een sprookje..
We hebben nu eenmaal leden nodig zodat alle medewerkers ook hun huur en hypotheek kunnen betalen en we allemaal kunnen eten. Het tellen van bezoekers kan eenvoudig op andere manieren, andere statistieken en inzichten zijn lastiger te achterhalen zonder dergelijke tools.
Door de gebruikte paden inzichtelijk te hebben kunnen we o.a. in kaart brengen waar onze website gebruikers tegenaan lopen, waar weg geklikt wordt en waar bijvoorbeeld tijdens de bestelling wordt afgehaakt. Op basis hiervan verbeteren we de content, maken we nieuwe pagina’s en verduidelijken we de website.
Ook maken we gebruik van verschillende betaalde kanalen, hiervan is het ook van commercieel belang dat we een beetje een idee hebben hoeveel bestellingen dit ongeveer heeft opgeleverd.
Dank voor de (imo wat wankele) marketinguitleg met waarom BigTech haar tracking doet en Freedom c.s. daar ironisch, ook deel van is. Het maakt Freedom minder sterk als privacy merk.
Ik snap de behoefte om “effectiviteit” te kunnen traceren* met opnieuw de missieboodschap tot uitgevoerd beleid dit niet te willen doen. Blijf weg van elke vorm tot tracking. Laat staan anderen in dat belang te betalen voor promotie.
* ook waar het gebruikers treft die tracking blokkeren (afgeleid vanuit gedrag browser).
Zoek andere wegen voor specifieke of inhoudelijke “kwaliteitscontrole” van pagina’s en volsta met technische data/analyse vanuit aanwezige website logging.
Nog even los of ‘tracking’ (nog) de waarde biedt die het verondersteld wordt te geven, denk aan manipulatie van id/phone/clickfarming.
Matomo is open-source en draait op je eigen server, waarbij je de volledige controle over de data hebt. Die data kun je op je eigen servers stallen, zonder enige bemoeienis van Big Tech.
Of het waardevol is om websitebezoek te analyseren staat los van het privacy concept.
Zoals @hsdejong ook al aangeeft is Matomo geen Big Tech. Big Tech heeft hele andere intenties. Met een Google integratie kan je per gebruiker precies zien wat ‘ie precies heeft gedaan. En kan je vervolgens de website, nieuwsbrief of de advertenties zo aanpassen op de persoon dat het echt jouw specifieke advertentie, pagina of nieuwsbrief wordt, puur om jou te verleiden te kopen. Das wel even een verschil he.
Yep Matomo is een opensource alternatief voor bv (wmb nog verwerpelijker) Google Analytics of FaceBook Pixel waarbij die gekende partijen data - al of niet anoniem - ook nog eens aan derden ter beschikking stelt.
Punt is dat (en ik dat zo zie) ook iemands surfgedrag privé is en niet zou moet worden gemonitord.
Gedragingen zijn geen eigendom van een eoa website om zich - ongevraagd & ongeacht redenen tot inzicht - daarmee te verrijken.
Dat een website stelt dat zij die data voor eigen interne doeleinden verwerkt, maakt die inbreuk niet anders.
Door geen data(gedrag/ingen) te verzamelen, anders tbv technische werking of capaciteitsbewaking, verminderd in aanzet al het risico dat iemands recht op privacy kan worden geschonden.
De nuance daarvan ligt in de handeling anders wanneer iemand, mits daarvan op de hoogte gebracht, daadwerkelijk over wil gaan tot het doen van transactie gerichte activiteiten zoals bestellen of stellen van vragen.
Gelukkig kan je Matomo zo instellen dat dit ook niet gebeurt. Dan monitor je alleen het totale aantal bezoeken aan een bepaalde URL, het totale aantal met een bepaalde browser User-Agent, het totale aantal bezoekers vanuit een bepaalde tijdzone enz. Niet welke bezoeker wat doet.
Of je nou vrijwilliger bent (zoals ik), of betaalde professional, het maken en onderhouden van een website kost veel werk. Je wilt niet een bepaalde berichtcategorie blijven onderhouden als die bijna nooit gelezen wordt. Of alleen wordt bezocht uit China terwijl het op NL gericht is. Die statistieken zijn belangrijk. Wat de individuele bezoeker doet hoef ik niet te weten, laat staan dat ik ook maar zou overwegen dat met derden te delen.
Er zijn tal van redenen te bedenken om iets dat prachtig kan, mooi te verpakken en dan soms beter dit achterwege te laten om zo principieel te voorkomen dat het middel (ooit voor wat) anders zal worden ingezet.
Ik snap de behoefte om te weten of een inzet cq gedane aanpassing resultaat geeft. De CMS beheerder zal een andere insteek hebben dan zeg de IT -of Marketing afdeling.
Ik, als gebruiker met een privacybelang, kan en wil mij niet hoeven afvragen of hoe iets ergens in bv Matomo dan op welke wijze voor een doel wordt gemonitord.
Mijn opvatting is dat privacy vriendelijk tracken net zo min bestaat als diervriendelijk slachten. Ook al is het een open source oplossing (en ben ik een groot open source fan), het draagt wel bij aan de normalisering van het ongelimiteerd graaien naar data. Dezelfde ironie zie je vaak bij privacyclubjes die hun informatie op youtube neerzetten.
Practice what you preach.
Freedom: Meekijkvrij internet, je moet alleen onze eigen website niet bezoeken … .