ONT al aansluiten voor oplevering verbinding?

E-fiber heeft bij mij een glasvezel aansluiting opgeleverd, hier is nog geen andere ISP op aangesloten geweest.
Kan ik mijn ONT van Freedom al aansluiten, voordat de verbinding actief is?
Momenteel knippert het GPON lampje groen, op de Huawei EchoLife EG8010H.

Ik kreeg van Freedom een mail om eventuele apparatuur van andere ISP’s los te koppelen. Er staat echter niet vanaf wanneer we het ONT van Freedom mogen aansluiten.

Welkom @gijs ,

waarschijnlijk werkt het 't best als je de ONT aansluit en aanzet op de late avond vóór de opleverdag;
of … nog beter:
's morgens vroeg op de opleverdag (rond 07:00 uur of zo)

Het kan even duren voordat de verbinding aan beide kanten is gesynchroniseerd.

1 like

Helder, dan zet ik het ONT voor nu eventjes uit. Is al aangesloten en was actief (met knipperend GPON lampje).
Zal hem in de ochtend op de oplever dag weer inschakelen.

ONT’s kan je in principe wel van tevoren aansluiten. Waar het vooral mis gaat is bij AON apparatuur.

In de meeste gevallen kun je op de dag van oplevering zelf de PON hardware (ONT) aansluiten.

Wanneer AON hardware is aangesloten op een GPON verbinding, kan het zijn dat de netwerkleverancier de patch niet zal zetten vanwege het probleem wat we ‘tegenlicht’ noemen. Hierdoor kan het zo zijn dat ook andere PON-verbindingen last krijgen van uitval wanneer er tegenlicht wordt uitgezonden.

1 like

Komt dat vaak voor?

Het idee dat iemand in de straat of wijk zo eenvoudig mijn uplink kan verstoren is wat mij tegenstaat om de techchange aan te vragen.

Als het goed is komt dit zo min mogelijk voor vanwege het voorwerk wat we doen.

Zover ik het heb gemerkt gebeurt dit niet heel vaak. Vaak wordt tegenlicht al snel gemerkt en worden er tegenmaatregelen genomen en hebben de rest van de aansluitingen op de switch hier geen last van.

1 like

Hoewel je er natuurlijk niet op moet gokken en beter het zeker voor het onzekere kan nemen, weet ik van FRITZ!Box dat deze het ook zou moeten blokkeren. Als je AON op een GPON aansluiting zet (of andersom) krijg je in de log meldingen dat dit een niet ondersteunde configuratie is en wordt er geen licht op de lijn gezet (Listen Before Talk techniek). Mocht een klant dus al eens zo’n fout maken (al dan niet bewust), heb je ook nog een goede kans dat de apparatuur daar een stokje voor steekt. In inmiddels ruim een jaar GPON hier in ieder geval nog geen enkele keer last van gehad.

1 like

Helder. Dan ga ik het toch maar serieus overwegen.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.