Gisteren monteur op bezoek gehad om een ONT van Huawei te laten plaatsen. Direct aangesloten op een 7590. Netwerk van KPN, Belichter is Fiber Crew. Ik begrijp dat het om een GPON gaat.
Ik zie op de ONT het lampje van de LOS rood knippert. Als ik het goed begrijp betekent dit dat er geen signaal is. Klopt dat?
Ik vraag mij nu af of ik de 7590 al wel kan configureren of dat na het bereiken van het signaal alles overschreven wordt.
Ik zou wachten tot de verbinding werk,t de configuratie gaat dan grotendeels van zelf indien je de 7590 van Freedom hebt.
De monteur heeft zijn werk niet goed gedaan hij moet bij KPN melden dat de ONT geplaatst is. Soms duurt het enige tijd voor de lijn vrijgegeven wordt en wacht de monteur hier niet op. bijv. achter in de middag.(grote stappen snel thuis)… Volgens mij kan Freedom ook zien of de verbinding ok is.
Als het om GPON gaat, dan moet (voor zover ik weet) het ID van de ONT aan de andere kant van het fiber zijn gedefinieerd.
Bel HelpDesk en kijk of zij kunnen zien of die registratie goed is gegaan.
Met het configureren van de 7590 zou ik wachten tot de ONT goed signaal ontvangt; want de FritzBox gebruikt het binnenkomende signaal om zichzelf goed in te stellen.
Dus:
(via HelpDesk) ONT goed krijgen,
15 minuten wachten ! en FB-7590 UIT laten
Tenslotte de FB-7590 aansluiten en Wizard Internet starten;
geef het ding de tijd, dus na elk antwoord van jou even een paar minuten wachten tot je verder gaat.
Een rood knipperend lampje betekend vaak dat er geen of weinig signaal binnen komt op de ONT.
Als er een monteur langs is geweest, neem ik even aan dat een collega al bezig is met het verhelpen van het probleem en er achteraan gaat om te zorgen dat het zo snel mogelijk wel helpt. Vaak is het dan niet nodig om er zelf achteraan te gaan of ons hierover te bellen, want we houden de tickets bij leveranciers echt goed in de gaten en bij een update zullen we dat zo snel als mogelijk melden.
Over de vraag of je de 7590 al kan configureren. Ja, dat kan in principe gewoon. Op het moment dat LOS niet meer knippert zou er een verbinding zijn en kan je de 7590 op de ONT aansluiten (7590 dan wel even als glasvezelmodem instellen).
Dank jullie wel voor de bemoediging.
Gisteren gebeld door een planner om de storing te verhelpen: er is vastgesteld dat er een kabelbreuk is. Monteur zou vandaag komen. Dagje vrij genomen. Om 1600 uur toch maar even bellen…
Helaas loopt het werk van de monteur uit. Hij kan niet meer komen vandaag.
Of vrijdag een optie is. Heel jammer. Zakelijke aansluiting was de bedoeling.
Dus ik moet Bastiaan maar even volgen: vertrouwen houden en een kantoor zoeken
Gelukkig blijk ik weer verbinding te hebben. Bleek verkeerd gepatcht in de POP.
Zie nog wel dat snelheid nog niet goed is: komt niet boven de 270 Mbps. Maar ik kan weer werken.
Dank voor iedereen die meegedacht en geholpen heeft!