Open Dutch fiber en AON/XGx-PON in de E-Fiber gebieden?

Nu begrijp ik dat het netwerk dat hier door E-Fiber is aangelegd inmiddels eigendom is van Open Dutch Fiber. Betekent dat dan ook dat AON hier (op termijn?) zal worden vervangen door (X)G(S)-PON? De technologie ‘du jour’ is toch het paradepaardje van ODF?

De belichter bepaalt of AON, PON of XGS-PON gebruikt wordt. Ik zit ook in e-fiber gebied, voorheen had ik Tweak, nu Freedom. Bij Tweak had ik een AON verbinding en bij Freedom GPON. Over hetzelfde netwerk dus, het enige verschil is de belichter (Cambrium vs. Fiber Operator).

Misschien begrijp ik nu iets verkeerd, maar je kunt toch niet allemaal over dezelfde vezel laten lopen? Dat bijt elkaar toch?

Niet tegelijkertijd. In de wijkcentrale waar alle fibers vanaf de woningen binnenkomen hebben verschillende belichters apparatuur geplaatst. Als jij een verbinding afneemt bij partij A wordt de fiber naar jouw woning aangesloten op de apparatuur van partij A, stap je over naar partij B, wordt de fiber omgeprikt naar de apparatuur van partij B.

Dit is overigens niet hoe het werkt bij nieuwere netwerken aangelegd door o.a. KPN, daarbij wordt een fiber aangelegd naar de straat en pas in de straat gesplitst naar de woningen (GPON/XGS-PON). Door die opzet moet de netwerkbeheerder (in dit voorbeeld KPN) ook altijd de belichter zijn, wat zorgt voor een gebrek aan concurrentie en dus hogere tarieven in de hand werkt. Het e-fiber netwerk (en o.a. het oude Reggefiber netwerk (nu ook van KPN) is aangelegd met iedere woning een eigen fiber naar de wijkcentrale, waardoor je dus concurrentie mogelijkheden hebt en de gebruikte techniek kan verschillen. Indien een belichter dan GPON/XGS-PON gebruikt, zal de splitsing pas in de wijkcentrale gebeuren in plaats van in de straat.

2 likes

Helder, dank je wel!

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.