Oplossing indien KPN mobiel bellen via wifi niet werkt

Ik liep aan tegen het na verhuizing (nieuw IP adres) niet meer kunnen bellen via mijn KPN mobiel via wifi. Na van alles geprobeerd te hebben, blijkt het een issue te zijn dat het IP adres door KPN op de whitelist gezet moet worden (IP adres wordt niet herkend als een Nederlands adres), anders kom je niet naar buiten. Op mijn vraag of dat nu voor de hele Freedom reeks gedaan is, heb ik nog geen antwoord gekregen. Mocht je tegen hetzelfde aanlopen als ik, neem dan contact op met KPN via hun forum en geef aan dat je IP adres op de whitelist moet. Scheelt je weken zoeken.

Topic met info op KPN forum: Bellen via Wifi werkt niet meer na verhuizing | KPN Community

Hopelijk heeft iemand hier wat aan als een soort van knowledgebase.

7 likes

Dank je voor het melden. Wordt zeer zeker gewaardeerd door mensen die tegen hetzelfde probleem aan kunnen lopen. :+1: :+1:

@Anton same here :slight_smile: overgezet van xs4all naar freedom, nu een ip# (ipv4) adres wat volgens sommige geolocatie databases in de UK zit. Wificalling van KPN werkt niet meer :frowning:

Ik bel altijd via FaceTime dus het was me niet eens opgevallen. Super waardevol topic, dank!

kennelijk werkt het op IP# basis, en kunnen ze (KPN) niet alle freedom subnetten toevoegen, getuige deze thread, dus op individuele basis :frowning: en kennelijk werkt wificalling alleen over v4 :frowning:

Rudi

Hoe weet je eigenlijk of de belverbinding via Wi-Fi of 4G verloopt?

Je ziet op je iPhone, waar normaal de provider (KPN) staat, dan staat er WiFiCalling KPN. (links boven)
Android weet ik niet

Rudi

Bij android is me nog nooit iets ongevallen. Ook niet toen ik nog bij XS4ALL/KPN zat.
Het is bij mij echt aan: “VoLTE calls 06xxxxxxxx”
Dus als iemand het voor Android weet, graag.

Voor Android: als je op wifi zit, dan zie je je wifi symbool rechtsboven en daarnaast een telefoonhoorntje, gecombineerd met een wifi symbool (en e.v.t. sim 1 of 2). In de telefoon app zie je i.p.v. een “gewoon” groen belknopje met hoorn, een zelfde knop met daarin een hoorn gecombineerd met een wifi symbool.

1 like

Interessant; Nog nooit gezien. Ook niet toen ik nog bij XS4KPN zat.
Misschien heeft het nooit gewerkt. Of laat mijn android dat niet zien.

Inmiddels werkt KPN WifiCalling weer, na een bericht op het KPN forum, heeft een engineer mij vanmorgen teruggebeld en het IP# geverifieerd, waarna zojuist ik weer de wificall functie zag. (je moet trouwens op een iphone wificalling wel ergens in de settings aanzetten :slight_smile: )

Als KPN nu zo netjes was, ook met internet providers (lees xs4all) …

dus even forum.kpn.nl bezoeken en @Denise_ even aanspreken, helpt echt, het moet wèl per ip# gebeuren, niet per range :frowning:

Rudi.