Opnames CANVAS worden niet afgespeeld

opnames van canvas op televisie blijven bij opstarten hangen
op de laptop geeft ie aan: afspeelfout (w800)

Meld dit als storing via de helpdesk svp.
De VRT zenders zijn een ondergeschoven kindje. Het kan lang duren vooraleer Canal Digitaal zelf merkt dat er een storing is met die zenders. En zelfs na het melden kan het lang duren voordat het is opgelost. Eerder dit jaar kon je bij VRT1 en Canvas meer dan drie maanden lang niet pauzeren met de Amino (maar wel met de app). Ook haperde de live stream altijd ongeveer 5 minuten vóór het einde van een programma (op de Amino). Het lijkt erop dat CD alleen maar oog heeft voor de Nederlandse zenders.

We zien het hier ook en hebben het gemeld bij Canal Digitaal.

Het is geen universele storing. Wij hebben gisteren nog “Universe” opgenomen en later die avond gekeken.
En zaterdag ook nog opname gemaakt van WK Voetbal in de hoop dat daar de F1 shootout op zou staan (maar niet dus) en ook die opname werkte gewoon.

Dank je voor de aanvulling. Ik kon het hier in ieder geval met 2 oudere opnames reproduceren.

Dat is zeker mogelijk (dat oude opnames niet werken). Wanneer Canal Digitaal een programma niet heeft (kunnen) opnemen dan komt dat daarna eigenlijk nooit meer goed, op geen enkele zender. De mislukte opnames worden nooit hersteld. Alleen wordt opnieuw nieuwe programma’s opnemen weer mogelijk… Dat is hun magere interpretatie van “storing oplossen”…

Hoe eerder we bij Freedom door krijgen dat er problemen met opnames zijn, des te hoger is de kans dat de opnames hersteld kunnen worden.

Er zijn meerdere systemen die een opname maken bij Canal Digitaal, dus in sommige gevallen kunnen ze dan nog de opname herstellen van een andere bron. Hoe later we problemen met een opname melden, des te hoger is de kans dat de bron alweer overschreven is en de opname niet meer hersteld kan worden. Dus het advies van mijn kant, laat het ons zo snel mogelijk weten. Dat kan telefonisch of per mail.

Mocht een programma inderdaad niet te herstellen zijn, dan is er via ‘Begin Gemist’ of ‘TV gemist’ nog een mogelijkheid om het programma terug te kijken.

Wat ik nog niet begrijp is waarom wanneer een programma nog beschikbaar is via TV-gemist (en dat ook werkt) er van alle keren dat ik storing heb meegemaakt met opnames NOOIT de opname is hersteld, terwijl dat vanuit de opname die gemaakt is voor TV-gemist toch zou moeten kunnen… tenslotte is dat ook een opname. Het lijkt meer op luiaardij en/of onkunde dan op onmogelijkheid…

Het zijn 2 verschillende systemen.

  • Opnames worden als ‘assets’ opgeslagen. Dus zie dat als bestandje waar je toegang toe krijgt wat is opgeslagen en dan alleen maar dat bestandje.
  • TV-gemist en uitzending gemist worden gehaald uit een stream die 7 dagen aan staat en 24 uur opneemt. Bij het begin en het einde van een programma wordt er een ‘vlaggetje’ gezet met hier-en-hier begint programma “X” en zo kun je een programma terug kijken vanaf het begin.

Die 2 systemen zijn niet met elkaar verbonden en kunnen dus geen informatie met elkaar uitwisselen. Wat hier verder technisch/contractueel/etc. aan (on)mogelijkheden aan hangen kan ik je niet vertellen.

Er is een eenvoudige mogelijkheid: Het programma kan afgespeeld worden via TV-gemist. Dit kan dan terwijl het speelt worden opgenomen. Die opname kan worden opgeslagen. Dit is mogelijk maar het kost tijd en moeite. Wat tijd en moeite kost geldt bij Canal Digitaal blijkbaar als onmogelijkheid.
En als ook TV-gemist niet meer zou werken dan kunnen ze bij Canal Digitaal een opname opvragen bij een (klant van een) concurrent, en dan dat opslaan. Er zijn geen echte onmogelijkheden. Er is alleen onwil.
Zelf kan ik het opnemen niet meer doen want ik vertrouw (ten onrechte) op de cloud…