Opnemen via TV (PVR) of ontvanger (Dreambox)

Aangezien we nogal eens problemen hebben dat als we een programma pauseren (live tv of opname), dat het programma daarna niet verder wil gaan (en we alleen vanaf het begin kunnen kijken, wat niet prettig is als je al meer dan een uur hebt gezien, en je niet door kunt spoelen), ben ik op zoek naar mogelijkheden om programma’s lokaal op te slaan en af te spelen.

Voordat ik iets ga kopen (CI+ module en/of ontvanger) vraag ik me af of iemand er ervaring mee heeft, of een alternatieve manier weet om lokaal opnames te bewaren.

Ik kan twee manieren bedenken:

  1. Via de Smart TV
  2. Via een (andere) ontvanger

Ik denk dat voor beide oplossingen een CI+ module (CAM-701) nodig is; klopt dat, of weet iemand een andere manier?

Smart TV
Ik heb twee ‘Smart TVs’ die beide ‘PVR ready’ zijn. Ik heb een externe harde schijf om op te nemen, maar de ‘guide’ van de TVs bevatten geen zenders (zodat ik niet op die manier iets op kan nemen). De ene TV krijgt het signaal van de Amino, op de andere gebruik ik de Canal Digitaal app.

  • Heeft iemand zo’n soort opstelling werkend gekregen zonder CI+ module?
  • Heeft iemand het werkend gekregen met CI+ module?

Andere ontvanger
Er bestaan vrij veel ontvangers te vinden op internet, en zoiets als een Dreambox ziet er gelikt en veelbelovend uit. Maar voordat ik daarin investeer wil ik graag weten of dat ook (goed) werkt.

  • Heeft iemand ervaring met het gebruik van een andere ontvanger (en zo ja, welke)?
  • Kun je (via Freedom/CanalDigitaal of ergens anders) gewoon een CAM-701 CI+ module kopen, die erin stoppen, en dan TV kijken/opnemen/afspelen? Of is er meer/iets anders nodig?

Volgens mij wordt CL+ module niet ondersteunt. Ik ken dit alleen van lang geleden met lokale kabelTV.

CI+ module werkt alleen icm satelliet ontvangst.

Voor IPTV heb je een Canal Digitaal certified box of certified app (op bv Android) nodig.

(disclaimer; ik gebruik zelf (nog) geen Canal Digitaal)

Smart TV maakt alleen opnamen van Analoog ontvangen beelden, niet via HDMI.
(Dat is een voorwaarde voor HDMI certificerening),

Als Dreambox Canal Digital via ethernet kan downloaden en afspelen gaat het werken…, (Mijn inschatting: dat gaat niet lukken).
Het probleem is niet zozeer CD mbt. opnamen, het zijn de voorwaarden waaronder uitendingen beschikbaar worden gesteld.

Bij Analoge TV was het niet mogelijk om af te dwingen dat opnamen onmogelijk waren, bij Digitale TV is dat standaard afgedwongen.
(Dat zijn tevens de voordelen van DAB boven, analoge radio).
Je kan natuurlijk nog steeds een opname van je scherm maken met een video camera, of van een radio met een losse recorder,
Dat recht blijft ook bestaan…

Met een Dreambox One of Two schijn je CD te kunnen bekijken, echter alleen bekijken, de Widevine (DRM) verpest het opnemen. Je kunt natuurlijk wel binnen de Cloud van CD kijken.

Als wilt opnemen dan kom je voorbij aan satelliet ontvangst. Je hebt dan ook de mogelijkheid om via een smartTV of IPTV CD te kijken. Ik heb zelf een oudere Dreambox en ik kon het niet proberen.