OPNsense en IPTV live TV?

Ik krijg het niet werkend, IPTV live TV en OPNsense.

Ik kom diverse guides tegen maar ik krijg geen live tv te zien op de STB. Wel cloud content dat werkt allemaal maar dat gaat via vlan6 het net op.

Misschien is de informatie die ik tegenkom outdated qua informatie en kloppen o.a de IP adressen reeksen niet meer, geen idee. Dit is nieuw terrein voor mij.

Op de switch die ik gebruik tussen de OPNsense pc en de STB staat IGMP snooping op on.

Heb hier thuis een aantal vlans draaien op de OPNsense pc. Waaronder een TV lan vlan.

Als ik het goed begrepen heb dan moet er een deel traffic rechtstreeks van en naar de STB via wan vlan 4 gaan (live tv o.a) en via wan vlan6 gaat o.a de cloud content verbindingen. Juist dat splitsen en IGMP proxy’en gaat niet goed bij mijn setup.

Er zijn een aantal stappen die moeten gebeuren om dit te laten werken en als ik het wederom goed begrepen heb is dat:

IGMP proxy’en van wan vlan4 naar mijn lan tv vlan. Inclusief rules maken die dat toestaan.
Dan iets qua routing/nat aanpassen om bepaalde traffic van het tv lan vlan uit te laten komen op wan vlan4 ipv wan vlan6.
Dan forwards maken en bijkomende rules die rechtstreeks traffic tussen iptv provider en de STB in de tv lan vlan toelaten.

De bronnen die ik gevonden had waren o.a:

Geen idee of die IP adressen nog goed zijn.

En:

Maar die is toegespitst op KPN/XS4ALL.

De logs op de OPNsense box werd ik ook niet wijzer van.

Afgezien dat de IGMP proxy plugin zei iets als:
“select() failure; Errno: Interrupted system call” zo uit mijn hoofd.

Dat kan een duidelijk teken zijn waarom het niet werkt bij mijn setup die error melding. Had bij upstream een IP net block staan uit die links en bij downstream mijn tv lan vlan net block.

Heb het voor nu allemaal eerst ongedaan gemaakt.

De site van Freedom geeft hier:
https://helpdesk.freedom.nl/algemene-instellingen-eigen-modem#instellingen-voor-televisie

De volgende informatie:

  • Router moet DHCP-requests doen op VLAN 4* voor TV.
  • Er moet NAT worden toegepast voor verkeer over VLAN 4*.
    
  • De statische routes die benodigd zijn, worden doorgegeven via DHCP optie 121
    
  • De settopboxen hangen in het normale LAN.
    
  • IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4*.
    
  • RTSP connection tracking module moet ingeschakeld worden mits beschikbaar. Wanneer RTSP connection tracking niet beschikbaar is, kan een destination NAT regel aangemaakt worden richting de IP TV ontvanger.
    

Ik mis in deze informatie van “wat” extern op het net naar mijn STB op mijn TV lan vlan.

Ik heb er een beetje moeite mee om dan maar voor alles een from any rule te maken. IP adressen/reeksen waren welkom geweest van de helpdesk. Die any rule kan je niet toepassen op de IGMP proxy plugin. Die wil een net block of IP zien. Misschien als tijdelijk om te kijken of het werkt wat any rules maar niet permanent.

Een RTSP connection tracking module kom ik niet tegen in OPNsense, er moeten zelf een eigen NAT/portforwards gemaakt worden.

DHCP optie 121 geeft bij mij geen gateway (of ik kijk er overheen maar dacht het niet) en tevens word ik niet wijzer uit die informatie welke IP reeksen ik waar in en hoe moet configen in mijn OPNsense setup.

Heeft iemand dit werkend gekregen IPTV en freedom via glas in combinatie met een OPNsense setup en dan vooral, hoe?

Ik kijk zelf geen tv van freedom maar NLziet, de opnsense instellingen heb ik werkend gekregen via deze handleiding (waar ook VLAN4 / TV in staat opgenomen): https://forum.opnsense.org/index.php?topic=21207.0

misschien kun je daar zien waar jouw config tov deze afwijkt.