Opslag Freedom data waar? toch niet bij Soverin?

Ik heb er alle vertrouwen in dat Freedom voor veilige data opslag zorgt. Toch wil graag weten dat de data niet bij Soverin wordt opgeslagen, nu Soverin dreigt te worden opgeslokt door de VS… Staat Freedoms Data bij een Nederlandse of Europese server? I

1 like

Ik kan geen enkel bewijs vinden dat ze iets met de VS te doen hebben.
Wie kan dat wel?

1 like

Onze eigen data slaan we op servers op twee locaties in Amsterdam op. De backups staan AES 256 versleutelt in Utrecht.

Soverin doet de e-mail, die slaan dat volgens mijn laatste informatie in Ede op. Bij mijn weten is er geen sprake van overname door een Amerikaans bedrijf.

Is er misschien verwarring met Solvinity, dat waarschijnlijk wordt overgenomen door het Amerikaans Kyndryl? Soverin is onlangs overgenomen door The Sharing Group maar dat is, voor zover ik kan vinden, een Nederlands/Europees bedrijf.

Dank je wel rep, ‘k denk dat ik inderdaad Soverin verwarde met Solvinity;…. de klok horen luiden… enz. Toch goed om te weten waar de Freedom data is opgeslagen en dat Freedom de ontwikkelingen daarin allemaal goed in de gaten houdt. Dank ook arien en erik voor de reacties.

Solvinity doet ‘alleen maar’ de DigiD infrastructuur en de berichten box van de overheid…

Inderdaad, maar het is niet dat het gross van de data van de ministeries in de cloud bij Microsoft staat, data die versleuteld wordt met US spullen worden versleuteld, uitbesteed is aan US bedrijven,… De patriot act is duidelijk, US mag alles opvragen van US bedrijven waar ter wereld ook.

De b.v. Nederland heeft zich goed door Microsoft en andere bedrijven laten bedienen van nuttige diensten… De open source tenzij is met hele creatieve tenzij’s terzijde geschoven om maar niet zelf kennis op te hoeven doen.

Het blind vertrouwen van de USA was niet het slimste wat men in de Europa heeft gedaan… Wqat dat betreft was Frankrijk een stuk(je) slimmer om niet 100% afhankelijk van de VN te worden en de spullenboel nog onder eigen commando te hebben staan… (Geen flauw idee hoe het met de office zut zit daar, maar ik vrees het ergste)

Edit: Ik geloof dat het kwartje eindelijk is gevallen… Nederland hangt aan Amerikaans tech-infuus: 'We zitten in de houdgreep'.

Ik denk dat je VS bedoeld.

Aanvullend:
Microsoft verkoop staf verzekert je dat alles in de EU op EU based servers staat etc. etc. en er niet afgehaald zal worden. (ze hebben vast zeer mooie blauwe ogen)… Maar als je het een Microsoft Jurist vraagt om dat even schriftelijk te bevestigen moet je heel lang op een antwoord wachten.

Overigens worden projecten nog steeds niet gestaakt, ondanks gestelde vragen. Ik kan hier niet dieper op ingaan dan enkele gemeenten. Ondanks dat die gemeenten al JAREN werken aab common-ground een open source ontwikkeling voor gemeenten.
Ik geloof ook niet dat SIDN/Belastingdienst etc. migratie gestaakt zijn/worden.

Er zijn wat ontwikkelingen:

Morgen avond vervolg….

Dat dashboard is wel een erg grote eye-opener… Bij Defensie heeft men dan nog nagedacht, niet bij 1 leverancier, maar bij 3. (Wel alle 3 natuurlijk US)

Internet is ook zo’n leuk geval, erg decentraal, maar wat nou als de US vervelend wil gaan doen en de ‘vervelende’ TLDs eens gewoon uit de root zone mikt. IANA en ICANN zijn beide in de US gevestigd… Leuk dat spullen via internet geregeld kunnen worden, maar zonder dat mag je hopen dat het meest cruciale lokaal staat…

De wereld hangt erg vast in het US systeem… geld, internet, cloud, groot deel van de NAVO kan niet zonder US wapens,…

Ik ben blij dat ik na gisteren niet meer vast zit aan de US diensten. Authy is vervangen door een EU alternatief nadat bij een herinstallatie van 1 van de devices Authy het device niet meer veilig genoeg achte. (werkte een dag eerder prima, maar herinstall is een no-go)

Hopelijk loopt het niet zo’n vaart, maar met de huidige regering in de US… better safe then sorry?