Oud e-mailadres volstorten met zooi! Wie helpt mee?

Jouw verhaal lijkt verdacht veel op het mijne. Jij zegt dat XS4ALL jouw mailaccount niet werkend houdt. Dat had in mijn geval ook zo moeten zijn, alleen is de realiteit heel anders. Aangezien XS4ALL nu van KPN is, zou het me niets verbazen als jouw accounts ook “zwevende” worden.

Forward heeft hier een jaar gelopen.
Toen de postvakken naar KPN gingen, stopte de forward.
Ik kreeg ook wat spam omdat de filters uit waren na vertrek.

Als ik nu mail naar dat adres stuur, krijg ik een melding: host mx.kpnmail.nl[195.121.65.158] said: 554 5.7.1 Lijkt me een normale melding voor een adres dat pas verwijderd is.

Mijn account was meteen al onbereikbaar op de dag dat ik het gemigreerd had naar Freedom. Ik kan er niet meer op inloggen om de mail te lezen of de instellingen te veranderen.
De forward die ik als laatste had ingesteld werkt nog wel. Beloofd is dat die een half jaar zal werken. Of dat ook aangehouden gaat worden zullen we zien.
Je weet toch wel zeker dat je XS4ALL account niet is omgezet naar een “Pack” account? Dan blijft het wel werken maar dan blijf je ook betalen. Dat is een optie, volgens mij zelfs de default optie, als je DSL of glas opzegt.

Mijn tips om enkele dingen te doen vóórdat je niet meer bij jouw OudeMailBox kunt komen:

Maak eerst op één van jouw Freedom-MailBoxen een unieke tijdelijke alias aan,
ik zeg hier even
JouwNickname.Weg.Bij.VorigeProvider@Freedom.NL

Een dag of wat later doe je het volgende:

Log in op OX-WebMail.VorigeProvider.NL
Loop door alle instellingen heen, en verander waar nodig jouw gegevens.

( hoofd-e-mail )
Maak van jouw “hoofd-mail-adres” de gisteren aangemaakte Freedom-alias
JouwNickname.Weg.Bij.VorigeProvider@Freedom.NL
Vanaf nú krijg je dus alle “systeem-mails” op die Freedom-alias binnen.

( contactgegevens )
Welke contactgegevens hebben ze echt niet meer nodig ? Maak die blanco,
of -als je er iets MOET invullen, gebruik dan “mijn adres” maar:
Sesamstraat 23
9876 WA ddenzee
Maar je kunt ook zelf een vakantie-adres bedenken.
Let wel op: soms moet de VorigeProvider jou nog wel kunnen bereiken!
(bv. eindafrekening, openstaande factuur, enz.)

( accounts en aliassen bij de Vorige.Provider )
Bewerk de e-mail-accounts en aliassen en maak van de omschrijving iets als:
naam: JouwNickname
achternaam: Weg.bij.VorigeProvider
Welke aliassen heb je zéker niet meer nodig? Is iedereen ingelicht wat jouw nieuwe alias/e-mail-adres is geworden?

( ondertekeningen )
Kijk wat je nog wilt veranderen of verwijderen bij de mail-Ondertekeningen

( adresboek )
Exporteer het Adresboek van de VorigeProvider, als je bij Freedom nog geen adresboek hebt, dan zou je het daar kunnen importeren.
Als je het handmatig doet, dan is dat een goed moment om jouw adresboek eens bij e werken en op te schonen.

( doorsturen via filterregels )
Stel bij Automatisch_Doorsturen jouw gisteren aangemaakte Freedom-alias in,
zodat je vanaf nu alle mail krijgt doorgestuurd.
Soms kun je als laatste regel instellen: “mail verwijderen”, dan zal de VorigeProvider niets meer bewaren in jouw oude mailbox.
Maak eventueel jouw Vakantie-melding of Afwezigheids-melding leeg.

( mail import bij Freedom )
Bij Freedom bestaat de mogelijkheid om alle mail van jouw VorigeProvider te importeren in je nieuwe Freedom-mailbox. Dan wordt automatisch een map met de naam import aangemaakt, met daaronder de mappen uit jouw OudeMailBox.
Dit duurt wel even!
Misschien wil je jouw OudeMailBox eerst een beetje opruimen en onnodige mailtjes verwijderen; dat scheelt tijd (en opslag).
Als de import bij Freedom klaar is, (of als je dit niet wilt) dan kun je door naar de volgende stap:

( oude mailbox opruimen )
Log in op OX-WebMail.VorigeProvider.NL
Loop door de mail en gooi weg, wat nu weg mag.

Verwijder ook verder-onnodige mappen in jouw Oude-MailBox.
Maak, als je zeker bent, ook de Prullenbak leeg.

De komende tijd stuurt VorigeProvider alle binnenkomende mail direct door naar jouw Freedom-alias
JouwNickname.Weg.Bij.VorigeProvider@Freedom.NL

Mocht je dat zat worden, dan gooi je gewoon die Freedom-alias weg.
Mail van de VorigeProvider kàn dan niet meer worden afgeleverd.

Dus dáárom gebruiken we hier een Freedom-alias voor !

Er zijn vast nog meer tips,
kijk daarvoor op de website van Freedom.
(maar vanwege dit item leek het me handig dit hier bij elkaar te hebben)

2 likes

@Drs_W
Zijn dat geen overdreven maatregelen.
Je adres veranderen, bij een provider waar je zo lang klant bent geweest.
Dan denken, dat je ineens heel anoniem bent daar.

Het helpt tegen lakse providers die geen actief verwijdering beleid hebben…, dan kan er bij lekkage van user profielen minder werkelijke info gedeeld worden.
De systemen voor facturatie etc. worden niet uit Mail profielen gevoed.

@Erik, ik zie dat @Noci mijn antwoord al geeft:

Sowieso is het slim om gegevens-sporen waar jij straks niet meer het beheer over hebt te verwijderen. (want je gaat je abonnement afsluiten)

Als dan ook nog eens een belangrijke reden om te vertrekken is, dat veiligheid en privacy niet (meer) goed zijn geregeld, dan zie ik dat als extra reden om zo weinig mogelijk achter te laten.

Natuurlijk wèl voldoende gegevens om jouw (voormalig) abonnement netjes af te handelen.

Maar ik zit hier bij :spraydot: Freedom, dus ik laat het aan elke lezer om te kiezen òf en hoeveel van mijn tips worden uitgevoerd.

Anderzijds kan ik me ook wel vinden in jouw argument, hoor.

Misschien iets offtopic maar zeker de moeite waard als je 10 minuten over hebt:

Zoals anderen al eerder aangegeven: Als je de mailbox snel vol wil hebben zonder zelf een spammer te worden kan je het best via imap wat grote mails als “concepten” klaarzetten.

1 like

Beste Sublmp555,

exit4all verplichtte u de mail te Forwarden?
En dat pikt u zomaar? Bepaalt u dat niet lekker zelf? Ik heb destijds best wat energie gestopt in het op de hoogte brengen van al mijn contacten. Om dat in de toekomst te voorkomen, heeft de rechter in de zaak xs4all v.s KPN, xs4all niet in het gelijk gesteld maar wel bepaald dat in het vervolg alle ISP verplicht zijn de domein namen te respecteren van nieuwe klanten. In het kort dus dat je je E-mail adres kunt meenemen. Dat was voor Freedom O.A. een reden om alle nieuwe klanten in de gelegenheid te stellen om een eigen domein naam te registreren. Wel zo makkelijk wanneer je bij Freedom wil vertrekken in de toekomst, al kan ik mij dat HELEMAAL niet voorstellen :face_with_hand_over_mouth: