Oud lokaal opgeslagen INBOX importeren in nieuw freedom-account

Ik ben gisteren overgestapt naar een internetaccount bij Freedom. Ik was bij Xs4all. Nu blijkt dat ik bij het overzetten van mails een fout heb gemaakt. Ik dacht dat ik ook na afsluiten van het Xs4all-account gewoon alles wat in mijn e-mailprogramma Thunderbird staat nog gewoon te benaderen was, omdat de bestanden lokaal opgeslagen zijn. Dat ze opgeslagen zijn klopt, want een file met naam INBOX en INBOX.msf staan nog steeds in de de map die daarvoor bedoeld is. Alleen als ik een mail wil lezen wil, gaat Thunderbird eerst op de server van Xs4all kijken en dat gaat dus niet meer, want afgesloten. Het zal wel komen omdat ik voor IMAP en niet voor POP hebben gekozen, maar dat is een gedachte waar ik weinig mee opschiet.

Dus mijn vraag is hoe kan ik de mails in de lokale INBOX en sent van Xs4all importeren in mijn nieuw Freedom-e-mailaccount.

@josmaas , soms kun je binnen Thunderbird-Mail de mail verslepen binnen 2 aangemaakte accounts.
Misschien waard om de volgende poging te doen:

.1. Gebruik de tip van @anon49073608 om de XS4ALL-account in Thunderbird-Mail op ‘OFFline’ te zetten
.2. Maak daarnaast de nieuwe Freedom-account aan binnen Thunderbird-Mail en laat die juist ‘ONline’ staan
.3. Wacht even tot de Freedom-mailbox helemaal is gesynchroniseerd
.4. Versleep nu de Mails van de oude XS4ALL-account naar (een nieuwe map in) je Freedom-account.

Het is de moeite van het proberen waard …

Veiliger: Kun je nog inloggen bij jouw oude XS4ALL-mailbox?
Dan werkt het volgende beter:

.1. Log in bij Mijn.Freedom.NL met het juiste mail-account
.2. Ga naar > EMail-account ,… > importeer-EMail ,…
.3. Start daar de import vanuit jouw oude XS4ALL-mailbox
.4. Dit duurt natuurlijk wel even …

Het volgende gebeurt dan:
in jouw Freedom-mailbox komt een (nieuwe) map IMPORT met daaronder alle submappen van jouw oude XS4ALL-mailbox

Als het klaar is, dan ontvang je (op Freedom) een mail-melding dat de import is voltooid.

De keus wat je gaat doen is aan jou, 't is hier wel :spraydot: Freedom !

Ik heb al toegang tot de e-mail en dan via Thunderbird de e-mail van Xs4all naar Freedom overgezet.

Eerst de folder structuur aanmaken op Freedom en dan alle mails in één folder selecteren en rechts klikken. Dan kun je kiezen uit move-to of copy-to en kies voor copy-to.
In de pop-up navigeer je naar de doel folder bij Freedom. Dan worden de mails via Thunderbird overgezet.
Dit doe je dan voor alle folders die je wil overzetten.

Ik was in 20 minuten klaar en kan nu mijn Xs4all mail gaan leeg maken en de binnenkomende mails doorzenden.

1 like

Met IMAP ben je dus ‘echt’ alles kwijt. Dus alle goede raad werkte niet. Gelukkig kon ik - op advies van de helpdesk - met Pack het e-mailaccount weer tot leven wekken en had de provider nog alle gegevens op de server staan. Iedereen bedankt voor meedenken!

In jouw geval wel. Wanneer je gebruik maakt van de importeer functie van het Freedom Dashboard is er niets aan de hand en kun je gewoon 1:1 over.

Blij te horen dat het alsnog gelukt is!

@josmaas
En vergeet niet af en toe de back-up functie van de Freedom mail te gebruiken.

Al twee keer geprobeerd met twee dagen ertussen, maar ik krijg steeds de melding “Failed”.

Mijn internet verbinding moet nog actief worden en toch maar eens een mail zenden naar support of dat zo hoort.

Ik krijg ook failed.
@bastiaan

Bij mij is het net wel gelukt om via die instructie een backup te maken en te downloaden.
En ik zag dat er per IMAP folder een .mbox bestand gemaakt wordt en dat vind ik wel fijn.

Beste @anon54082171 ,

volgens mij gebeurt het importeren vanuit jouw oude provider-mail niet via jouw huis-adres-internet…
Mijn eerste tip zou zijn: misschien tikfoutje gemaakt in wachtwoord van de oude mailbox?
En: inloggen als account en niet een alias van die mailbox…
Maar dat heb je vast al nagekeken.

( Bij mij werkte het importeren al ruim voor de oplevering van internet. )
Als het zó is, dat importeren pas werkt nádat jouw internet is opgeleverd,
meld dat hier dan even. Dan weten toekomstige zoekers dat ook.

Ik heb het over het exporteren, wat Erik inbracht. Een backup maken van de e-mail bij Freedom werkt niet voor mij, net als bij Erik terwijl subbink het wel lukte.

Ik heb importeren niet gebruikt en het via Thunderbird gedaan die ik als e-mail cliënt gebruik.

Ik heb mijn mail destijds zelf overgezet via outlook (2013 in mijn geval)
Ik had daar zowel mijn xs4all als mijn freedom account aangemaakt.
Daarna was het heel simpel folder voor folder van xs4all naar freedom slepen.

hmmm… Ik krijg ook ‘failed’ inderdaad. Ik ga er even achteraan.

1 like

Er zit progressie in en ik krijg nu een andere foutmelding:

We’re sorry, but something went wrong.
If you are the application owner check the logs for more information.

Kan iemand mij helpen ajb.
Mijn xs4allabo is er niet meer. Nu wil ik alle mails importeren in freedom. Maar dat lukt natuurlijk niet want ik kan niet meer inloggen op xs4allaccount. Wat moet ik nu doen om mijn oude mails te importeren? Ik gebruik outlook en ik ben mss wel digibeet. Thx Linda

Linda welkom bij de elkaar helpende Freedom-klanten,

volgens mij (ik gebruik zelf Outlook niet) moet het volgende werken:

  • Zet in Outlook het oude-account op ‘offline-werken’ (dan gaat-ie niet steeds proberen te synchroniseren, wat niet lukt, want je kunt er niet meer in)

Doe de rest als je wel eventjes tijd hebt …

  • Open in Outlook ook jouw nieuwe mailbox, maar daar een nieuwe mailmap aan (waarin straks al jouw oude mailtjes komen)
  • Kopieer nu vanuit het oude-account de mappen die jij wilt bewaren naar de zojuist aangemaakte nieuwe mailmap (in jouw nieuwe account)
    En dit kan dus wel eventjes duren …

Laatste tip: laat jouw oude mail-account staan op ‘offline-werken’ anders wordt de boel heel traag, omdat-ie maar blijft proberen in te loggen.

Laat je het resultaat hier even weten? Dank je!

( edit: aanvulling )

KOPIEER de oude mail, en niet VERPLAATSEN, want dan wordt per-mail geprobeerd dat ding ook bij jouw oude provider weg te krijgen

Ik krijg nog steeds ‘failed’

Ik heb zojuist mijn eerste export gemaakt van mijn mailbox en gedownload. Er zit een extra bestand in over de export en dat over het formaat, bij Soverin meer over de export en formaat kunt lezen.

Dank voor het weer bruikbaar maken van de export functie van de e-mail.

Update: voorlopig export functie nog niet gebruiken aub!

1 like

Zover ik nu te horen krijg zou de export functie sinds afgelopen vrijdag gefixed moeten zijn en zou deze gebruikt kunnen worden.