Oude 5490 Fritzbox

Ik heb mijn gehuurde FritzBox 5490 uit 2020 vervangen door een gekochte 5590.
Ik heb het oude toestel nog niet retour gedaan.
Vandaag eens navraag gedaan bij de helpdesk of ik het oude ding niet kan overnemen.
Ik kreeg te horen dat ik de volle €150 moet betalen, als ik dat wens.
In mijn beleving, is dit een idioot bedrag.

Er is dus geen “afschrijf-staffel” voor overname ?
Dus zou je zelfs na 10 jaar nog steeds die € 150 moeten betalen ?

Zelf denk ik dat het beter zou wezen als na elk (volledig) gebruiksjaar er een percentage van het aankoopbedrag zou afgaan.
Die tijd is vlot na te gaan op het moment dat er -zoals bij u- een aankoopvraag komt.

Ja, dat is geen reële waarde meer voor de 5490 vandaag de dag. Op marktplaats kan je voor rond de 5 tientjes zo’n ding scoren. Misschien zou (een deel) van de betaalde maandhuur in mindering brengen beter zijn geweest om tot een reëlere waarde te komen. Maar ja, uiteindelijk bepaalt degene van wie het ding is of die het wilt verkopen en zo ja tegen welke prijs natuurlijk. :slightly_smiling_face:

Vraag me wel af wat de achterliggende gedachte is, de 5490 zal niet meer nieuw uitgezet worden neem ik aan (want EOL), dus dan maar beter voor een gereduceerd tarief verkopen zou je zeggen.

Het is huur. Geen lease, huur en dat wil zeggen dat de eigenaar mag vragen wat 'ie wil. En ik kan me voorstellen dat in de tijd van “vrije modem keuze” een provider niet wil dat een oud modem in circulatie blijft: voorkomt dat mensen een modem huren, maar belangrijker, zorgt ervoor dat oude meuk in circulatie blijft en daar wil je vanaf (denk aan security patches).

Ik weet dat ze bij KPN destijds niet kieskeurig waren wat ze terug kregen als ze maar wat terug kregen.

Bij Freedom worden modems die nog ingezet kunnen worden, opnieuw ingezet zoals we deze week hebben kunnen lezen, en dat is prima. Het “goed afvoeren van ouwe meuk” is ook een dingetje.

Mijn advies is om via marktplaats te kijken wat er te krijgen is. Met wat mazzel krijg je “beter”, “nieuwer” voor goedkoper. En realiseer je dat computer hardware sneller afschrijft als tweedehands auto’s, denk daaraan als je in die dingen “investeert”.
De enige reden om “spare” te willen hebben is voor “backup”, “diagnose” en “spelen nieuwe software” en voor dat wil je hetzelfde hebben wat je nu hebt, en geen ouwe meuk.

Geen 5590 tweedehands voor een prijsje als je MP een poos in de gaten houdt?
Mijn border router - Ubiquity ER-X met OpenWRT software - kost zo’n vijf tientjes nieuw en toen ik ze een paar weken geleden kocht heb ik er inderdaad eentje exra mee laten reizen voor dezelfde verzendkosten. En met dat ding ben ik hartstikke blij.

Ik besef ook wel dat het huur is.
Ik heb hier wel meer oude routers staan, o.a. een 7170 die ik soms voor testjes gebruik.
Soms krijgen die een andere bestemming.

Denk dat ik er toch voor kies, om hem retour te doen.
Dan weer een oude, via marktplaats halen is ook onzin.
Als er storing is, kan ik ook wel wat bij de FritzShop bestellen.