Oude DNS servers op 18/5 uitgezet?

Kan het zijn dat op dinsdagochtend 18/5 de oude Freedom DNS-servers zijn uitgezet? Ik had nl. opeens geen name resolving meer via mijn PiHole en het duurde even voordat ik erachter kwam dat ik nog de oude DNS gebruikte.

In een nieuwsbericht uit maart werd aangegeven dat ze pas zouden worden uitgezet als er geen activiteit meer op te zien zou zijn: Nieuwe DNS servers | Freedom
Blijkbaar zijn ze toch uitgezet terwijl er nog activiteit was?

Welkom op het forum @zordaz !

Is dit het tijdframe waar je op doelt?

Nee, dat is logging van 19/5. Resolving werkte hier vanaf 18/5 circa 9u niet meer via de oude Freedom DNS ip-adressen, daarvoor wel. Ik had vandaag pas tijd de hele keten na te lopen en kwam er achter dat daar het probleem zat. In de tussentijd had ik de PiHole er even tussenuit gehaald en gebruikte ik de Fritzbox voor DNS.

Een FRITZ!Box van jezelf, niet uitgegeven door Freedom misschien?

Die dag heb ik in ieder geval niets gemerkt, maar misschien dat iemand van Freedom helpdesk zelf hier iets van weet en kan reageren.

Dit n.a.v. de opmerking in de aankondiging

“Heb je een eigen modem (die niet in het beheer is van Freedom) of heb je zelf de IP-adressen van je modem handmatig gewijzigd? Lees in dat geval verder…”

“Heb je een eigen modem (niet in het beheer van Freedom) en handmatig de IP-adressen van de DNS servers in je modem gezet? Herstart in dat geval je modem, de nieuwe DNS servers worden toegewezen vanuit de internetsessie.”

image

Net beide oude DNS servers geprobeerd (>dig @…). Geven ook hier geen gehoor.
Het zou me niet verbazen als dit met de ombouw van de koppeling op het KPN netwerk te maken heeft, gezien de timing ook, zie screenshot hieronder.

Ja je hebt gelijk de oude servers geven geen antwoord meer.
“geen gebruik meer van gemaakt wordt” moet je toch iets anders leven als er 0 queries binnen komen.

Er zal altijd een misconfigured systeempje ergens overblijven. dus wachten op 0 queries gaat heel lang duren vrees ik.
Zodra er nog maar een paar (N<100?) adressen gezien worden zal het wel verdwijnen.

Klopt, de Fritzbox is hier niet relevant. Het is er overigens gewoon eentje van Freedom.
DNS loopt bij mij volledig via de PiHole, de oude Freedom DNS ip-adressen stonden daar hard geconfigureerd.

Bij problemen kan ik altijd even handmatig omschakelen naar defaults via de Fritzbox en dat heb ik dus gedaan totdat ik door had wat er mis was.

Het was handig geweest als Freedom een reminder e-mailtje had gestuurd met het exacte tijdstip dat ze de boel uit zouden zetten. Kleine moeite lijkt me.