Overbodige DNS records voor mail?

Ik heb m’n DNS instellingen voor mail gedaan volgens de instellingen van mijn.freedom.nl, zie schermafbeelding:

Nu stonden er ook al records in, maar kan ik die records zomaar weg gooien? Deze instellingen heb ik “over”:

  • soverin._domainkey TXT v=DKIM1; ....
  • @ TXT Freedom Internet=XXXXXXX

Dit gaat om een elders geregistreerd domein dat bij Freedom gebruikt wordt voor e-mail? Eerste DKIM (TXT) record lijkt me oud en niet meer nodig. Tweede kan oud zijn of een validatierecord? Geen idee hoe Freedom dat doet, maar als het een validatierecord is, is die meestal alleen nodig in de setup fase en kan die daarna eventueel verwijderd worden. Dit record kan overigens geen kwaad om te laten staan, dus in die zin zou je ook kunnen denken “staat uit de weg”.

Bedankt voor het antwoord. Ik heb de records verwijderd. Ik heb het graag een beetje opgeruimt, zodat ik het nog kan snappen.

De uitgaande mails worden naast de nieuwe CNAME records ook nog wel DKIM signed met soverin._domainkey. Als je die weghaalt kan die signature niet meer worden gecontroleerd. Bij veruit de meeste providers is dat geen probleem maar af en toe zit er toch een veel te stricte MTA bij die wil dat alle handtekeningen kloppen.

Dus verwijderen op eigen risico. :wink:

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.