Overeenkomst betreft niet alleen mijn bestelling

Ik heb eerder een contract gehad bij Freedom voor DSL internet, TV en Bellen, gedateerd 22 maart 2021. Vorig jaar ben ik overgestapt naar KPN omdat ik op die manier mijn glasvezelaansluiting kon versnellen. Wel was ik van plan om terug te gaan naar Freedom zodra dat kon.

Net voor de Kerst was het zover: Glasvezel 100 Mbps + Bellen besteld bij Freedom ingaande 17 maart 2023. Alle orderstraat documentatie werd correct afgehandeld, totdat ik de nieuwe overeenkomst ontving. Dit bleek namelijk de oude overeenkomst van 2021 te zijn (niet langer actief) waaraan de nieuwe bestelling eenvoudig was toegevoegd, zie bijgaande PNG.

Uiteraard klopt dit niet: de datum van de overeenkomst is verkeerd; en de eerdere producten en diensten horen niet thuis op deze overeenkomst. Een vruchteloze email correspondentie met de HelpDesk volgde, en een vreemde uitleg van een administratieve medewerker als zou deze (manier van) overeenkomst een wettelijk voorschrift zijn. Ik geloof niet dat dit correct is.

Ik hoop dat Freedom management meeleest en e.e.a. kan rechtzetten.

~

1 like

Nog even dit: ik kan me voorstellen dat Freedom per klant een enkele geconsolideerde overeenkomst wil bijhouden waarop tevens de geschiedenis van diverse diensten en producten is te zien. In dat geval zou op de voor mij bestemde overeenkomst een ingangsdatum (17 maart 2023) moeten staan voor de nu bestelde diensten. Tevens zou voor de items van het eerdere contract een aantekening nodig zijn dat deze inmiddels zijn gestopt. Overigens zou dan mijn Freedom email-account (dat nog steeds courant is en wordt betaald) ook vermeld moeten worden.

Dit is maar een suggestie van iemand die Freedom veel succes toewenst en die al sinds 2019 founding member is.

tldr; als particulier kijk je imo vooral wat je krijgt & betaald. Strikt zakelijk is het belangrijk dat de overeenkomst klopt met een werkelijkheid.

In de tussentijd blijk je dus Freedom (mailonly) klant te zijn en dan is het - ergens - logisch dat jouw oude/nieuwe/historie onder dat - te behouden - account worden & blijven opgetekend.

Lijkt mij dat je per die datum van de voortgezette overeenkomst, geen DSL (meer) wilt zien. Order(straat) administratie van al die verschillende - eigenwijze - particulieren, is altijd een ingewikkeld dingetje.
Doorgaans en uiteindelijk let ik - in rol als particulier - alleen op wat ik per saldo (ter)echt betaal. Het zal mij het verder een zorg zijn hoe men dat administratief ergens verwerkt. Een foute overeenkomst dan is alleen maar handig voor het - desgewenst - eenzijdig snel beƫindigen.

Zakelijk zou ik wel een volledige kloppende overeenkomst willen hebben omdat daar - wederzijds - formeel juridische aspecten aan vast (kunnen) zitten. Ik heb dan verder niets te maken met andermans (on)vermogen dat dit niet kan of mag. Desnoods sturen ze mij dan een geparafeerde appendix waarin het goed staat vermeld.

Zakelijk gezien is het (financieel & juridisch) ook wat eenvoudiger om nieuwe klant ergens te gaan zijn omdat verkregen userids e.d. doorgaans van weinig belang zijn. Eventuele licentie, eigendom- & domeinrechten e.d. zijn ook eenvoudig(er) over te zetten.

Ik vermoed zelf dat de administratie van Freedom gaandeweg zelf wordt ontwikkeld en men soms aan bepaalde ā€œfoutenā€ moet blijven hangen.

Als ik dit zo lees heb je een extra KPn glasvezel lijn afgenomen en daarna de overstap service gebruikt voor de KPN glasvezel lijn terwijl de DSL nog actief is. Dan klopt je start datum (datum oplevering DSL)

Als ik dit zo lees dien je nog je DSL lijn nog op te zeggen. Dat zal gok ik per 22-3 zijn, ondanks de fiber lijn per 17-3. (Iets met 1 jaar minimale looptijd) Ze hebben ook iets als een media wijziging optie (met daarna weer het initiele jaar). Misschien kan je daar gebruik van maken, je DSL wijzigen naar fiber, aangezien ik gok dat dat je bedoeling is, niet 2 lijnen naast elkaar.

Waar we hier mee te maken hebben noemen we een softwarefout/bug. Er zijn twee issues:

  1. De datum van de vorige overeenkomst staat er op ipv de nieuwe overeenkomst. Deze fout is reeds gefixt.
  2. Producten/diensten die reeds zijn beƫindigd staan op de overeenkomst. Dit gaan we aanpassen.

Dank voor het doorgeven!

2 likes

Bijna goed, alleen speelde dit een jaar geledenā€¦

Prima, ik kijk ernaar uit om weer bij Freedom terug te keren.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.