Overheid wil onze gegevens verkopen

Ik las vandaag dit:

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil dat hergebruik van persoonsgegevens uit overheidsdata in principe wordt verboden.

Volgens het wetsvoorstel moeten zoveel mogelijk overheidsdata beschikbaar worden gesteld, bijvoorbeeld voor onderzoek of commercieel gebruik.

Ik heb zelf, al langer mijn gegevens in de BRP op geheim staan om lekken minimaal te houden.

Staat in het stukje deze zin:
Overheidsinstellingen moeten zelf inschatten welke informatie kan worden gedeeld.

Als diezelfde overheidsinstellingen er nu zo’n puinhoop van maakt, kunnen ze het wel zelf inschatten? Ik denk het niet! Laten de mensen het zelf maar bepalen wat ze willen vrij geven.

Dus dit stukje spreekt me wel aan:
Iedereen is de baas over zijn eigen persoonsgegevens, zegt vicevoorzitter van de toezichthouder Monique Verdier. De afweging of die gegevens mogen worden gedeeld, moet niet worden overgelaten aan overheidsinstellingen. “Uiteindelijk behoor jij zelf te beslissen over jouw data. Tenzij de wetgever - en dus niet een overheidsorganisatie zelf - anders bepaalt.”

1 like

Hoe regel je dat? Ik wist niet dat dat kan

Langs gaan bij het gemeente huis waar je staat ingeschreven. Daar aangeven dat je de BRP gegevens op geheim wil zetten. Uiteraard kan de gemeente, politie, justitie en volgens mij advocaten je nog wel opvragen. Maar verder zijn je gegevens niet op te vragen bij de gemeente.

Behalve natuurlijk als er een hacker de boel leeg rooft, denk dat ze dan toch ook je info hebben :slight_smile:

In mijn gemeente kun je gewoon inloggen op hun website.
En dan de BRP op geheim zetten.

1 like

Dat is interessant, nooit geweten dat je dan bij de gemeente kan aangeven.

Heeft het verder nog gevolgen als je dit op geheim zet? Als ik op deze pagina kijk:

Dan zie ik daar bijvoorbeeld ook staan “organisaties die gerechtelijke werkzaamheden uitvoeren” en dat lijkt me eigenlijk wat apart?

Ik had werkelijk geen idee!

Maar het was zo geregeld via de website van de gemeente :slight_smile:

Bij organisaties die gerechtelijke acties uitvoeren… De Deurwaarders, dat kunnen zelfstandige bedrijven zijn. Veel incasso bureaus hebben ook een afdeling deurwaarders.

Dat is precies waar mijn zorg vandaan komt. Je wil toch liever dat zo’n toko je kan bereiken voordat ze ineens onaangekondigd voor de deur staan?
Ik heb wel eens (onterechte) brieven van dat soort toko’s gehad en met een telefoontje is de boel dan afgedaan. Had ik niet gebeld dan was het waarschijnlijk veel vervelender gelopen.

Organisaties die gerechtelijke werkzaamheden uitvoeren.
Moet je denken aan curatoren, advocaten.
Als het toch zover komt, krijg je bericht van de gemeente als het een twijfel geval is.
Alle onzin aanvragen, zoals alle bewoners met 2 kinderen, blokkeren ze.

1 like

Aha, bedankt voor de toelichting :+1:, ik ga de geheimhouding aanvragen.