[Overheidsbeleid:] Corona / vaccinatiepaspoort / ID-bewijs

Dit is wel een klassieker.

Sorry, het zal niet weer gebeuren.

Hoe vaak moeten we dit nog accepteren en hoe normaal beginnen we het al te vinden dat bij het minste of geringste tienduizenden of zelf miljoenen persoonsgegevens op straat terechtkomen? Nota bene door (semi-)overheidsorganen! Hoe lang blijven de burgers niet actief beschermd en blijven hun persoonsgegevens vogelvrij verklaard door bewuste inbreuk op de privacy-rechten en onkunde van ambtenaren?

Een Kamerdebat, een daarop volgende verworpen motie en dan weer over tot de orde van de dag. De gevolgen van de gelekte gegevens, daar moeten de mensen maar mee dealen en hun recht maar zien te halen.

Enige echte oplossing is denk ik dat als jouw gegevens gelekt worden je standaard recht hebt op schadevergoeding van laten we zeggen 5000 euro. (het liefst nog gerelateerd aan hun jaaromzet zodat het nog veel hoger zou kunnen worden)
Dan gaat het het betreffende bedrijf zeer doen en komen ze er niet meer mee weg met losse frasen als ā€œsorryā€

1 like

De Info systemen van de GGD/RIVM zijn zelf behoorlijk ziekā€¦
Er zijn mensen die 1 Injectie gehad hebben ormdat ze al eerder corona hadden gehadā€¦ Niet iedereen krijgt daar de vinkjes voor in de App. of de juiste QR code.
Waneer je meer dan 6 maanden voor 1 Juni ziek bent geweest dan kan dat alleen met handmatige verwerkingā€¦ Als je halverwege de uitleg bent krijg je van de GGD service desk al het telefoon nummer van de balie die dit afhandeldā€¦, daar kan het zijn dat je zomaar in de wacht komt voor > 1uur en blijkt dat je registratie wel bekend is en ja het klopt 1 vaccinatie en ja het moet handmatig verwerktā€¦ Over 24 uur de App opnieuw instaleren enā€¦ 48 uur later no show.
Opnieuw ruim een uur in de wacht, en ja na verificatie etc. blijkt dat de informatie nu wel goed in de database staat en blijkt dat de App dit niet kan verwerken het gaat om ruim 60000 mensen die al klachten hadden. Ze hopen het in een week opgelost te hebben (dan is het inmiddels 13 juli,).
En dan hebben we het nog helemaal niet over vaccinaties die pas na een week geldig zijn gelijk als afgerond gemeld worden. De App moet echt low budget ontwikkeld zijn. Het lijkt wel of een van de ambtenaren nog een achterneefje had die wel een iets ā€œmet ICTā€ doet gevonden heeft voor de software bouw.

Doe mij het Gele boekje maar simpel stempeltjeā€¦ klaar.

1 like

Als een politicus het al niet aan een bevriende relatie heeft beloofd (bij een onofficiƫle bijeenkomst),
dan is de klus inderdaad altijd voor de goedkoopste;
kwaliteit is dan minder belangrijk, want de ā€¦

En mocht het toevallig (zoals gewoonlijk) flink fout gaan, dan ā€¦
ā€¦ is er altijd nog het woord ā€œSORRYā€
Daarna kunnen we verder met de orde van de dag.

't Wordt tijd dat wij met zā€™n allen in het stemhokje bewustere keuzes maken, los van mooie praatjes. Uiteindelijk moet dĆ t de verandering brengen waar wij op wachten.

De GGD weet zelf niet wat ze doen.
Ik kreeg na de 2e inenting een oproep voor de 1e inenting opnieuw.
En in hun eigen systeem kon ik beide inentingen zien.

Dan blijkt dat feestgangers, binnen 24 uur na de prik een groen vinkje op de app krijgen.
Gaan de kroeg in en de volgende ochtend met het vliegtuig naar het buitenland.
Helemaal vergeten dat zoā€™n vaccin tijd nodig heeft.

Ze zijn bij de GGD helemaal het overzicht kwijt.
Iedereen doet maar wat.
Volgens mij zijn ze gewoon vergeten goed op te schrijven, hoe ze alles gaan bouwen.
En hoe het moet werken.
Dat het groene vinkje pas na 2 weken na de laatste vaccinatie moet verschijnen moet je een programmeur wel vertellen.

Dat in de wacht staan was ook wat. bij de eerste vaccinatie.
Ik bellen en bellen.
Toen maar dom naar het plaatselijk hoofdkantoor gebeld.
Daar namen ze de telefoon wel op.
In de wachtrij staan heeft geen zin, vertelden ze me.
De uitzendkrachten die de telefoon op moeten nemen komen pas morgen om 12 uur.

Over de App, die ik niet gebruik.
Als ik het goed begrijp moet je bij DigiD inloggen.
De 2e factor van DigiD is de sms op dezelfde telefoon.
Dan komt mijn wachtwoord en de sms samen in een toestel.
Zit er een lek in de telefoon, zoals pas geleden er was voor FB wachtwoorden,
Ligt mijn DigiD op straat.

Enigszins gerelateerd aan dit topic is de invoering van de nieuwe ID-kaart met o.a. de verplichte opname van biometrische gegevens (vingerafdrukken) in de geĆÆntegreerde chip die deel zal uitmaken van de pas. Opdrachtgever is de RIVG, gemeenten zijn de uitvoerende instanties.

Zie ook de FAQ en Toolkit-pagina

Na een gesprek met de Functionaris Beveiliging van mijn gemeente heb ik besloten dat ik geen biometrische gegevens in mijn identiteitsbewijs opgenomen wil hebben. Per 2 augustus 2021 gaat het nieuwe model in, alleen in de maand juli kan nog een oud model worden aangevraagd/vernieuwd die vervolgens 10 jaar geldig blijft.

Zie ook het artikel van Privacy First:

1 like

Net nieuwe pasfotoā€™s laten maken (pasfotoā€™s mogen niet meer dan 6 maanden oud zijn) en afspraak gemaakt voor nieuwe id kaarten. Voor volgende week vrijdag afspraak gemaakt, was de eerst mogelijke gelegenheid.

Daarna waren er nog op 2 dagen enkele tijdslots voor nog een week later. (en dat terwijl ik toch in een behoorlijk grote gemeente woon)

Het is dus echt extreem druk met nieuwe aanvragen.

Wil je voor de komende 10 jaar weer een id kaart zonder privacy schendende vingerafdruk, dan moet je dus haast maken.

1 like

helemaal onderaanā€¦
Bij voorkeur niet en de foto mag niet ouder zijn dan 6 maanden

ALMERE - Tot minimaal eind juli kan er bij de gemeente Almere geen paspoort en ID-kaart meer worden aangevraagd vanwege zomerdrukte en een systeemstoring. Dat meldt de gemeente Almere op haar website.

Zowel via de website www.almere.nl als via ons algemene telefoonnummer 14 036 is het niet mogelijk om voor de aankomende maand een afspraak te maken voor het aanvragen van een reisdocument. Voor iedereen die zich nu meldt, is er volgens de gemeente hopelijk vanaf begin augustus weer plek. Vervelend voor mensen die hebben gewacht met aanvragen tot na de corona-versoepelingen.

Als er sprake is van een noodsituatie en men echt met spoed (dezelfde dag) een paspoort of ID-kaart nodig heeft, kan bij de Koninklijke Marechaussee een nooddocument worden aangevraagd. Meer informatie is te verkrijgen via telefoonnummer 0800 1814.

Ook voor andere aanvragen

Ook voor het aanvragen van bijvoorbeeld een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) en voor het melden van een voorgenomen huwelijk is het pas vanaf augustus weer mogelijk een afspraak in te plannen.

Oorzaken

EĆ©n van de oorzaken van het niet kunnen maken van een afspraak in juli, is dat het nu extra druk is door de zomerperiode. Door de recente versoepelingen van de maatregelen is die drukte extra groot. Er is meer personeel ingezet en de openingstijden zijn verruimd. Maar omdat veel meer gemeentes in Nederland dit probleem hebben, is nog meer personeel moeilijk te vinden en zijn zij niet op tijd ingewerkt. Een andere oorzaak is volgens de gemeente een wereldwijd beveiligingsrisico bij Microsoft waardoor printers af en toe uitvallen.https://www.almeredezeweek.nl/nieuws/algemeen/19176/aanvraag-paspoort-en-id-deze-maand-niet-meer-mogelijk

Al eerder is door de RIVG bekend gemaakt dat er tijdelijk geen identiteitsbewijzen zouden kunnen worden uitgegeven. Ook zou het van belang zijn geweest eerst de oude voorraad op te maken of op zā€™n minst laten uitfaseren.

Het zou me niet verbazen dat de enorme toename van aanvragen waar jij met een voorbeeld ook naar verwijst een onverwacht hoge of zelfs finale hap heeft genomen uit de beschikbare voorraad en er nu anticiperend wordt gehandeld naar het dreigende/nijpende tekort.

Inderdaad je begrijpt het goed, een App op een telefoon heeft een 2e factor buiten de telefoon om nodig.
Een SMS naar de telefoon voor een app op de telefoon is gewoon 1FA (die zou zelfs buiten je zicht om afgehanded kunnen worden).
Een telefoon kan als 2FA gebruikt worden als het alleen voor toegang buiten de telefoon gebruikt wordt.

1 like

Eh Svenā€¦even voor de zekerheid: is dit sarcastisch richting mij bedoeld of een daadwerkelijke zorg die je uit?

Wel als je het juiste mondkapje gebruikt :rofl:

2 likes

:grin: :grin:

[aliexpress] hoezo last van pixeltracking?

Bijvoobeeld al die mega irritante ring deurbellen met camera op de straat gericht.
Wie zit er achter en wat doet die met die beelden?

Het is overigens verboden om cameraā€™s te plaatsen die ook de openbare weg (of de tuin van de buren) kunnen opnemen. 99 % van al die ring deurbellen zijn dus simpelweg illegaal.

Is dat zo?
Een deel van de stoep of straat is in beeld. Dat mag. Een klein beetje overlap is onvermijdelijk.
bron: https://www.politie.nl/onderwerpen/camera-in-beeld.html

En dat is exact het punt, ā€œeen klein beetje overlapā€. De voordeur is meestal dicht bij de doorgaande weg/stoep gesitueerd. De ring deurbel neemt dus slechts een zeer klein deel van het eigen terrein op en voor het overgrote deel de openbare weg en iedereen die daar langs rijd/fiets/loopt.
Voorbeeldje van de Ring en de Eufy deurbellen. Echt iedereen die in de buurt komt word ongevraagd gefilmd

ring
eufy

Echt ongehoorde schending van de privacy van iedereen die langskomt tot en met de overburen die 24x7 vol in beeld zijn.
Wat mij betreft zo snel mogelijk verbieden die dingen.

2 likes

Achter de Ring deurbellen zit gewoon amazon.
Die ze ook op elk willekeurig moment aan kan zetten of uitlezen. Dat de ā€œophangerā€ van de Ring-deurbel ook een waarschuwing krijgt is aardig van Amazon (en helpt natuurlijk deverkoop).

De Ring-rage is begonnen nav. Diefstal van bezorgde pakketjes in de VS, (die werden gewoon op de stoep voor de deur gedropt) en de klachten die Amazon kreeg over ā€œniet bezorgingā€. Met een Ring Deurbel konden de verzendkosten omlaagā€¦