[Overheidsbeleid:] Encryptie

Hoorde het vanochtend ook op BNR. Wel zuch zorgen maken over de veiligheid en cyber crime, maar tegelijkertijd de encryptie willen verlagen (lees afschaffen, maar dat durven ze niet hardop te zeggen).

Duidelijk maar weer dat er zeer weinig it kennis aanwezig is als ze volledig tegengestelde voorstellen doen.

Op naar de volgende Overheids ICT faal…
(blijkt dat China al een paar jaar een tooltje gebruik om op windows systemen in te breken dat de NSA ook al iets langer had en gebruikte.
Een veiligheidsdienst die lekken onder de pet houdt, So much for security).
Dan is Solarigate toch nog ergens goed voor geweest.

Probleem dat de overheid niet wil zien is dat het niet helpt… Stel ze hebben na decoderen het bericht “De aardappelen zijn gaar bij tante Mien”… en dan. Gaan ze snel even in de pannen kijken? Dat werkte in WO II al over de ether, nb. vanuit Londen, NL overheid aan verzetsstrijder/terroristen (het is maar net tot welke partij je hoort) in NL

In Frankrijk was de communicatie rondom de overval op de Bataclan gewoon in plain text SMS verkeer…, is ook niet opgevallen.
Dus de veiligheidsdiensten hebben de “encryptie is slecht” kaart helemaal niet nodig om te falen.

1 like

Ik denk dat ze de ministers eerst maar eens op cursus moeten sturen.
Ik kan me ook nog vaag herinneren dat ze vroeger zeiden dat een email met een PGP bestand verboden is.

Je zou toch denken dat zelfs politici weten dat de criminelen zich niet aan de wet houden en dus het geen zin heeft om versleuteling te verbieden in de wet.

1 like

Nee, hoor: hele slimme politici (met een rijkelijke salariëring) wéten ook wel dat het wèl helpt:

  • er wordt nooit meer ingebroken (want dat schijnt verboden te zijn)
  • diefstal, moord, enz. ?!? … onze kinderen hebben er nog nooit van gehoord
  • en het blijkt dat geen enkele auto harder dan 100 of door rood rijdt

Kijk om je heen, en je zíet toch dat verbieden heel goed helpt ?

Is het echt de minister of is 't de ambtelijke top…?

Het zou toch grappig zijn als GSM, C-2000 etc. weer gewoon mobilofoon verkeer zou moeten worden. (want Encryptie).

1 like

Wat mij dan opvalt is dat het lijkt dat het Openbaar Ministerie niet zo openbaar is, want een goede probleem stelling hebben ze (nog) niet kunnen aanleveren. Dus het lijkt er erg op dat ze een oplossing zoeken omdat iemand ergens erg hard staat de schreeuwen dat versleuteling criminaliteit makkelijk maakt. :frowning_face:

… dat ze een oplossing zoeken …
Nee: het OM is eerst een oplossing aangepraat, nu zoeken ze er nog een probleem bij, dat hiermee wordt opgelost.

Zo van: WIJ willen overal in kunnen kijken, en lobbyisten praten ons aan dat die “privacy” maar niks is. Hoe kunnen we zorgen dat wij overal naar binnen mogen?
Boven een bak koffie roept iemand dan: “Dan kunnen we ook bij criminele groepen naar binnen” … en … tsjakka! Het op-te-lossen-probleem is gevonden.
Hoppa, weer een “goede” wet :stuck_out_tongue_winking_eye: er bij.

De vraag is natuurlijk of diezelfde bewindspersoon voortaan alles per post met een briefkaart verzend (immers ook geen briefgeheim),
Hoewel er wat ophef was over een A4-tje dat niet goed in een map zat… dat vond met ook te openbaar, en die boodschap was op zich ook behoorlijk explosief.

Als buitenlandse mogendheid zou ik ook lobbyen voor verzwakking van encryptie…

Het past in het beeld: Overheid ziet het volk dat het moet dienen als vijandig en crimineel met als enige uitzondering de eigen top van het ministerie. En dan verbaasd zijn dat na jaren van wantrouwen jegens de burgers, de overheid als onbetrouwbaar beschouwd wordt.

1 like

Vreemd hè?
… Kwartje van Kok, … Woning-herstel na gaswinning in Groningen, … die beloofde € 1000 voor iedereen, … de beloofde hersteldatum voor Belasting-gedupeerden, … het over-georganiseerde vaccinatie-beleid dat sneller verandert dan het weer, … de “perfect” lopende ICT-trajecten, … de “eerlijke-openheid” over het er-door-jagen van privacy-beperkende maatregelen, …

Ik stop maar, want anders is het forum nu al vol.

Ik noem ministers al jaren witte boorden criminelen.
En op de briefordener met belastingaanslagen staat al jaren “Afpersing”

Waarom niet “van de Mafia”?

Omdat het mijn humor is.

1 like