[Overheidsbeleid:] Europese Wetgeving

… maar ik zou werkelijk niet weten waar mijn gele boekje is.
Ik kan me niet herinneren het ding ooit gezien te hebben,
terwijl ik wel de nodige keren ben ingeëtterd… en krasjes heb gehad.

Ik bewaar m’n gele boekje zorgvuldig bij m’n paspoort :wink:

1 like

Ik ben diverse keren ingeent geweest, maar ik kan me geen geel boekje herinneren, er was destijds een aantekening in het Militair Paspoort, voor die tijd was het een soort bonnenboekje…

Ik weet dat ik als kind een geel boekje gehad heb, maar die is vermoedelijk mijn ouderlijk huis nooit uitgegaan.

Hier kan je een nieuw boekje aanvragen. Heb het zelf nog niet verder bekeken
https://www.ggdbzo.nl/faq/Paginas/Ik-ben-het-vaccinatieboekje-kwijt.aspx

/edit
Pas vanaf een bepaald geboortejaar (per provincie verschillend) is de overheid begonnen met vaccinaties te registreren.
Kan dus zijn dat je een leeg geel boekje ontvangt :grin:

… geen wonder, @Anton gaf de hint (en het staat ook bij GGD en RIVM op hun website) :

( gevalletje ‘opa vertelt’ )
In mijn tijd (heel “vroeger” dus) wisten huisarts en ouders wat je allemaal al had gehad. Mijn huisarts was wel erg “AVG-veilig” … hij schreef nooit wat op.
Zijn hoofd was de database.
Toen mocht dat nog …
Inmiddels is de database wel ‘gewist’ zonder een kopie te maken.

Lees artikel

image

EU werkt aan wallet-app voor online identificatie en opslag van wachtwoorden

dinsdag 1 juni 2021, 09:21, Bron: Security.nl**

De Europese Unie werkt aan de ontwikkeling van een wallet-app waarmee EU-burgers zich straks in heel Europa bij zowel bedrijven als overheden kunnen identificeren. Daarnaast is de app te gebruiken voor de opslag van wachtwoorden en betaalgegevens. “Deze nieuwe digitale identiteit geeft elke Europeaan de sleutels tot zijn digitale tweeling”, liet Thierry Breton, EU-commissaris voor Interne Markt, eerder dit jaar weten.

De plannen voor de wallet-app worden morgen aangekondigd, meldt de Financial Times. De app, die in de hele Europese Unie zal zijn te gebruiken, ondersteunt onder andere biometrische beveiliging. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld door middel van een vingerafdruk of gezichtsscan de app openen. Naast de toepassing van online identificatie fungeert de wallet volgens de FT ook als een ‘kluis’ waarin gebruikers officiële documenten zoals een rijbewijs kunnen opslaan.

De EU zou daarnaast maatregelen treffen om te voorkomen dat informatie uit de wallet voor andere commerciële doeleinden worden ingezet, zoals advertenties. Op dit moment overlegt Brussel met de lidstaten over de technische standaarden voor de uitrol van de app, die over een jaar volledig operationeel zou moeten zijn. De app wordt niet verplicht, maar personen die bij de wallet zijn betrokken laten tegenover de FT weten dat gebruikers van een “extra veilig digitaal ecosysteem en grotere flexibiliteit” zullen profiteren. Wat dit precies inhoudt is nog niet duidelijk gemaakt.

En ik maar denken dat de overheid er is om de eigen burgers te beschermen. Dat iets kan betekent nog niet dat we het ook zouden moeten willen, laat staan zonder discussie van bovenaf opgelegd/doorgedrukt door politici onder invloed van lobbyisten.

Dit is min of meer een toekomstige vrijbrief voor alle kwaadwillende hackers en partijen in de digitale oorlogsvoering voor een “hackers aller landen verenigt u” oproep. Alle gegevens op een centrale plek, hoe uitnodigend wil je het nog maken?

Dat is toch heel handig.
Een toegangscontrole voor alles wat je doet op internet.
De bank, mail, sociale media en webshops, alles handig in de handen van dictator Europa.

Aan dat vertrouwen, ben ik nog niet toe.

One APP to rule them ALL (Apps & people)…

Nee dank je. Dat Tolkiens verhaal een boek / films is is meer dan voldoende.

Tolkien valt dan ook met zekerheid onder fictie en zal dat ook blijven. In de boekenkast verschuift ‘One App’ in rap tempo naar de sectie non-fictie.

Zowaar heb ik mijn gele boekje weer terug gevonden, sterker nog, ik blijk er zelfs 2 te hebben. Een met inentingen uit 1983, nodig voor een reis naar Egypte, en een met een inenting uit 1997 en 2001, de laatste voor een reis naar Jamaica.
Uiteraard neem ik bij mijn 2de Corona inenting wel het oudste boekje mee :slight_smile:

Helaas mis ik wel het gele boekje met mijn kinder inentingen :frowning:

Vanaag in het nieuws, 50000 gele boekjes aangevraagd in de laatste paar dagen. Zouden dan toch wat nederlanders er achter komen dat electronische registratie niet echt privacy veilig is?

2 likes

Het gele boekje is ook een paar jaar geleden vernieuwd.
Zover ik weet, stempelen ze ook niet in het oude model.

Ik heb mijn oranje boekje nog wel van vroeger.

1 like

Dat is het boekje waar je ook nog voedselbonnen bij kreeg? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Daar lijkt het wel op. Ook de kaft is zo dun als krant.
Het boekje bevat allemaal bonnen voor inentingen, die de GGD er uit scheurt.
Wat achter blijft, stempelen ze af.
De gaten voor de opbergmap zitten er ook al in.
Het is echt een knap stukje drukwerk voor die tijd.

De Minister zal straks onder druk wel met de GGD overstag moeten gaan en moeten toestaan dat de over het algemeen kapitaalkrachtige doelgoep toegang krijgt via de analoge methode om familie-uitjes, uitgestelde grote aankopen en vakanties te financieren en toegang tot de fysieke middenstand mogelijk te maken.

De rol en belang van het Gele Boekje is nog lang niet uitgespeeld.

De hele wereld werkt met een QR code.
Ik geef het gele boekje hooguit een jaar.
Dan gaan alle andere inentingen ook met dit systeem mee.
Dat ze nu stempelen in het gele boekje, is om van het gezeur af te komen.

De entertainment industrie heeft de Europese Commissie zover gekregen de copyright wetgeving naar haar hand te zetten. Ondanks alle bezwaren heeft het verdedigen van economische belangen van enkele grote multinationals meer gewicht in de schaal gelegd bij de besluitvorming dan de online vrijheden en rechten van de Europese burgers.

De lobby, (economische) druk en invloed op de achterkamerpolitiek die de multinationals kunnen uitoefenen, vooral met de aankomende belangrijke DSA (Digital Service Act) en DMA (Digital Markets Act) wetgeving in het vooruitzicht, is een klap in het gezicht van de privacy-voorvechters. Het is een slecht signaal naar de Europese burgers die ervan uitgaan dat hun rechten door Brussel worden beschermd en erop mogen vertrouwen dat daar geluisterd wordt naar de steekhoudende argumenten van privacy organisaties die namens hen aan tafel zitten.

Nope, Europa werkt met een QR code, de rest van de wereld werkt met een vaccinatie paspoort naar model van de WHO (geel boekje)

Staat ook niet voor niets in de wet vastgesteld als officieel document.

Wet Publieke Gezondheid artikel 58.

2 likes

Hoe lang nog?
Ik denk dat er geen herdruk van de gele boekjes komt.

@Sven
Op zich een logische gedachte om de posts over het ‘gele boekje’ te verplaatsen naar het topic over Corona/vaccinatiepaspoort. De posts die hier zijn geplaatst hebben echter betrekking op internationaal verkeer n.a.v. het artikel over Digital Identity, dus op Europees niveau (waarvoor dit topic ook is bedoeld) waar nu invulling aan wordt gegeven.

Het topic over het nationaal overheidsbeleid t.a.v. vaccinatie/coronabewijs (het andere topic dus) is gericht op het openen van ons land met verplichting van toegang met ‘een’ bewijs , de daarvoor geopperde mogelijkheden en gevolgen van (tijdelijke) maatregelen en acceptatiegraad.