[Overheidsbeleid:] Keuzehulp verkiezingen

Misschien leuk/nuttig om hier de standpunten ivm (internet) privacy van de verschillende politieke partijen te verzamelen.

Uiteraard is dit niet bedoeld een politieke positie in nemen of stemadvies te geven.

Actuele links

D66.

Deze partij heeft altijd al zowel in de EU als in Nederland zich hard gemaakt voor bescherming van de privacy.

Stukje uit hun huidige programma:

Een uitgebreid overzicht van de diverse politieke partijen, per standpunt, is ook te bekijken via Security:

2 likes

Wanneer je alleen vanuit de ‘digitale visie’ naar de verkiezingsprogramma’s kijkt dan zijn er partijen die er duidelijk uitspringen en deze visie een uitgesproken speerpunt vormt. Van bijvoorbeeld De Piratenpartij zou je mogen verwachten dat zij in dit opzicht je belangen zou behartigen wanneer zij voldoende stemmen behaalt en hun plaats opeist in een nieuw te vormen kabinet, danwel een actieve en verfrissende oppositie kunnen voeren.

Er zijn historisch gezien natuurlijk partijen ‘vanuit het niets’ aan de onderhandelingstafel gekomen bij de formatierondes. Niets is dus onmogelijk. Een wikken-en-wegen- punt vind ik dat de kans dat Nederland in grote getale op een dergelijke partij gaat stemmen klein is en daarmee mijn ‘tegenstem’ om deze reden verloren gaat, ondanks dat ik ze van harte zou willen steunen. Maar is het maatschappelijke beeld op dit moment gericht op het hervormen van het techbeleid? Is er een aanzienlijke kans dat de splinterpartijen ineens en masse worden beloond met tegenstemmen?

Vanuit een strategisch stembeleid zou je kunnen denken dat je meer massa kunt realiseren door op een gevestigde partij te stemmen die ook bij debatten hun mannetje kunnen staan en altijd een progressief techbeleid heeft voorgestaan. Of toch niet?

Als gesteld kan worden dat het diezelfde gevestigde politiek is die grote gaten heeft laten vallen en niet voldoende heeft bijgestuurd wanneer het aankomt op het ‘techbeleid’ dan lijkt het me niet meer dan terecht dat zij hier nu ook op afgerekend kan worden. Wat heeft het voor zin om op een gevestigde partij te stemmen die van oorsprong weliswaar altijd het beste voor heeft met onze belangen, wanneer vervolgens dat punt het eerste is dat aan de onderhandelingstafel van tafel wordt geveegd om een coalitie te vormen?

Bij Strategisch stemmen stem je m.i. NIET. Je kiest niet wat je wil maar je probeert ongewenste invloeden af te wenden door niet op de eigen keuze te stemmen.
Als partij X de drempel wel of niet kan halen, maar iedereen gaat “voor de zekerheid” toch wat anders stemmen, stemt dus voor dat andere… natuurlijk slechts voor de zekerheid. partij X die net wel/net niet de kiesdrempel haalt, zal op deze manier NOOIT voldoende stemmen krijgen. Je weet een ding zeker, dit land zal altijd (gelukkig maar) een coalitie regering krijgen waarmee er altijd geschipperd zal worden met de programma’s.

Ik heb de partijprogramma’s ook nooit als zeer waardevol gezien. Het zijn hemelse visies op zaken die niet gerealiseerd kunnen worden… immers bij een coalitie moet er water in wijn, en de over het algemeen zijn de voorstellen veel te rooskleurig voor de werkelijke wereld.
Dan de volgende, als iedereen strategisch stemt wat is er dan ECHT gekozen?

Het lijkt erop dat we hetzelfde bedoelen maar vanuit een iets ander perspectief.

Stel dat ik normaliter partij Y stem om dat ik vind dat deze tot nu toe van de grootste partijen mijn belangen altijd heeft behartigd overall bezien. Dan heb ik daar tot nu toe wel met mijn hart voor gestemd, maar niet bepaald strategisch.

Nu dient zich de vrij unieke kans aan om enkel vanwege hun techbeleid, waar ik op dit moment veel waarde aan hecht, te stemmen op partij X (bijvoorbeeld de Piratenpartij). In dat geval zou ik vanuit idealisme stemmen op partij X, dus niet-strategisch.

Wanneer de verwachting echter is dat partij X op de verkiezingsdag(en) onvoldoende stemmen zou halen om iets uit te kunnen richten, kan dat me dat als kiezer, net als andere mensen die ook graag vanuit idealisme op partij X zouden willen stemmen, ertoe brengen om alsnog op partij Y te gaan stemmen en daarmee alsnog de strategische keuze omdat partij Y kan worden gezien als een gerespecteerd coalitiepartner en de beste van de slechtste keuzes onder de gevestigde partijen en (voor de zoveelste keer) in de hoop dat zij dit keer meer wijn dan water kunnen inbrengen bij de onderhandelingen.

Maar je hebt gelijk, als partij X om deze reden geen stemmen krijgt dan zal deze nooit een kans krijgen. En ja, partijprogramma’s zijn houdbaar tot en met 17 maart. Alleen is het deze keer misschien toch de moeite waard omdat partij X een zeer uitgesproken visie op het techbeleid niet zal laten vallen bij eventuele onderhandelingen. Het gebrek aan politieke ervaring zal dan mee gaan tellen, maar in het slechttse geval is partij X een uitstekende oppositiepartij zonder dat zij haar wilde haren verliest.

In iedergeval hebben vrijwel alle huidige bewindslieden laten zien ICT en aanverwante zaken niet te begrijpen…
Recentelijk: Ferd Grapperhaus die denkt dat wiskunde aan of uitgezet kan worden afhankelijk of iemand een strafblad heeft of niet.
Maar ook de uitleg van Hugo De Jonge met het start traject van de Corona App, het GGD/GHOR ICT debacle.
Ook vermoedt ik dat Minister president Mark Rutte, niet verweten kan worden er enigszins iets van begrepen te hebben.

1 like

Bij de overwegingen is het ook de moeite waard het topic Social-media ontwikkeling in NL te lezen of deel te nemen aan de discussie

Je moet realistisch blijven met je keuze.
Er is een grote groep die baat heeft bij de witte boorden criminaliteit en stemt gewoon vvd.
Ik kijk vooral, wie me verrast heeft afgelopen periode.
Partijen die op dit moment niet in de kamer zitten doe ik hier mee te kort.
Peilingen hebben wel degelijk invloed op mijn keuze, omdat ik niet op een dood paard wil stemmen.
Het zou goed zijn als er meer ICT kennis in de kamer komt, maar haalt die nieuwe partij het.
Met stemwijzers kom ik ook niet verder.

Dit jaar kon het wel eens heel anders uitpakken, omdat alles anders is.
De stemming van de bevolking is door de omstandigheden helemaal anders.
Daar reageren velen helemaal anders op dan normaal.

Ik keek zojuist de Zondag bij Lubach terug…, dat ging ook over Digibeten, DigiSlechter/Digibeter… mb.t. de politiek…
Het loopt nu wel een beetje te hoop over ICT kennis gebrek.

Er waren twee partijen die iets noemen in hun programma van verkiezingswensen… Piraten Partij, Volt. (beiden outsiders in de huidige politiek).

Voor zover je er waarde aan kan hechten, welke websites geven volgens jullie ‘betrouwbare’ peilingsgegevens van alle partijen?

De Piratenpartij (lijst 19) was vandaag toevallig aan de beurt in het korte programma Politieke Partijen op NPO-1 (17 febr. 17:55 uur). Mocht je interesse hebben dan kun je dit terugkijken via Uitzending Gemist.

Om een beeld te krijgen van de wijze of overeenkomst in hoe daadwerkelijk is gehandeld en gestemd door een partij, dus niet wat men zegt of beloofd heeft te gaan doen, kun je gebruik maken van dit overzicht van het daadwerkelijke partijgedrag. Dit geeft ook een goed beeld in hoeverre partijen in ieder opzicht op elkaar lijken.

image

1 like

Toevallig hoorde ik vandaag iemand van bitsoffreedom bij een podcast en er werd aangegven dat er een debat over digitalisering komt met 8 grotere partijen, dit op 3 maart (16:00).

Voor de geintereseerde hier meer info.

3 likes

Hier is een site https://technologiekieswijzer.nl/

2 likes

Een mooie tool, alhoewel ik er zelf problemen mee heb dat ik niet meerdere mogelijkheden/combi antwoorden kan geven en het aantal opties beperkt, maar ja dit is gelukkig een hele specifieke kieswijzer, al met al nuttig.

AG Connect / de datavakbond hebben partij programma’s vergeleken…

https://www.agconnect.nl/artikel/politieke-partijen-opvallend-eensgezind-met-techstandpunten

https://datavakbond.nl/?page_id=1444

2 likes

Bij deze nog eens de link naar de aankondiging van het verkiezingsdebat over ‘Digitalisering’ op woensdag 3 maart 2021 om 16:00 uur via digitaliseringsdebat.nl.

1 like

Weet niet of hiermee de voorwaarden van dit topic worden geschonden, ook wil ik hierdoor niet een discussie over het vaccinatiebeleid doen ontvlammen, alleen dit bericht over het vaccinatiepaspoort van D66 roept bij mij wel vraagtekens op voor een (demissionaire) coalitiepartij die privacy en verantwoord digitaal beleid altijd hoog in het vaandel heeft staan. Ben benieuwd of partijgenoot en digitaal vrijheidsstrijdster in het Brusselse, D66-er Sophie in 't Veldt hiermee niet in de wielen wordt gereden nu we aan de vooravond staan van belangrijke Europese Wetgeving ten aanzien van de digitalisering.

Als ik de uitspraken van Merkel lees, is het in de EU al zo goed als besloten een digitaal vaccinatiepaspoort in te voeren. Uitvoering neemt 3 maanden in beslag.