Hallo,
Weet iemand hier hoe veel overlap in tijd er is wanneer je “techniekwissel” (DSL->glas) hebt aangevraagd ? Ik heb een opleverdatum van mijn glasverbinding gekregen. Betekent dat dat ook op dezelfde dag de VDSL verbinding “uit” gaat of zit daar (en hoeveel gemiddeld) nog overlap in.
(zou kunnen , heb nieuwe ip gegevens gekregen voor de nieuwe (glas) verbinding)
Ik heb niet expliciet aangegeven bij de order dat ik overlap wilde.
bij mij bleef op de overstapdag de DSL werken, terwijl vlot in de ochtend het glas al wakker werd.
De avond laat vóór het actief worden van het glas had ik de MediaConverter al aangesloten en aangezet; de DSL-FritzBox alvast (helemaal) UIT. Dat kan natuurlijk alleen als je een nachtje zonder electronische buitenwereld kunt.
't Is al lang geleden, maar
ik meen te weten dat zelfs de dag erna de DSL nog werkte.
Vermoedelijk geeft monteur of Freedom aan de ‘oude’-bekabelaar door dat de nieuwe verbinding werkend is opgeleverd, en daarna zet die het ‘afsluiten’ op hun werklijstje.
( Blijf je binnen dezelfde bekabelaar, of ga je naar een andere ?
Dat kan natuurlijk ook schelen )
Dank je voor je ervaring
Ik ga van KPN bonded VDSL (Freedom) naar ODF fiber (Freedom) en heb geen monteur gebooked. In ieder geval heb ik altijd nog een 5G modem
Technisch wordt er nu een nieuwe verbinding aangevraagd.
Daarom ben ik benieuwd of je tijdens deze overstap al nieuwe IPv4 en IPv6 adressen hebt toegewezen gekregen of dat je dezelfde IP adressen blijft houden. Op bovengenoemde pagina lees ik namelijk dat het mogelijk is om “van het proces” af te wijken en dan mogelijk de huidige IPv4 en IPv6 adressen mee kunt nemen.
Ten tijde van mijn overstap van vdsl naar glas kreeg ik een nieuw setje adressen, en zodra de pppoe sessie op glas totstand kwam werd die op de vdsl verbinding “afgesloten”. Wat dat precies betekend weet ik niet, want ik heb gewoon het oude modem uitgezet, en m’n router aan het glas gehangen, en toen dat werkte nooit meer omgekeken. Moest alleen even de dns verwijzingen fixen naar het nieuwe adres, maar ik had de TTL een paar dagen voor de aansluitdatum al op 1 minuut gezet, dus dat ging ook vrij vlot nadat de verbinding was opgezet.
Ik heb, om het proces niet te vertragen gewoon nieuwe IP#s gekregen, zowel een v4/32 als een v6 prefix, dus een zou even naast elkaar kunnen lopen. Ik heb geen monteur besteld, maar wil voorkomen dat mijn vdsl er uit klapt als ik er niet naast zit om mijn glas aan te sluiten en de router aan te zetten
Dat gebeurt dus niet als je je ONT niet aansluit op een router die een PPPoE sessie opzet. Dus als je hier bang voor bent, zorg dan dat de netwerkstekker of glasvezel eruit ligt, of gewoon de stroomstekker eruit voor je nieuwe setup. Dan blijft je VDSL zoals die is (voor de overlap tijd) todat je de nieuwe boel aansluit.
Net als jij heb ik een opleverdatum van maandag 23 juni en ik heb zojuist mail van Freedom gekregen dat de ONT verzonden is. Ik verwacht dat de belichter al eerder klaar zou moeten zijn met inrichten van de access over glas, en dat de ONT dus al voor maandag het netwerk gaat zien. De vraag is of je dan ook al “internet” hebt via glas. Gewoon proberen maar Ik hang er voor dat doel wel even een “spare” fritzbox aan. Zodra die happy is gaat de ONT ertussenuit en prik ik het glas rechtstreeks in mijn 5690 Pro. Na anderhalf jaar eindelijk licht aan het eind van de fiber!
@Alzimon Als je van ons een datum hebt gekregen van de 23ste, dan heeft de belichter aangegeven dat op dat moment de verbinding technisch gereed zou moeten zijn.
Het is niet alleen de glasvezelkabel die neergelegd moet worden, maar ook de apparatuur in de centrale en bij de belichter moeten aangesloten en ingesteld worden. Ik verwacht dus dat de verbinding echt pas de 23ste zal gaan werken. Maar je mag natuurlijk altijd al eerder hardware aansluiten en kijken of het werkt.
Over het instellen gesproken… als we je een ONT sturen, dan is deze geregistreerd bij de belichter. Op het moment dat je dan je FRITZ!Box aansluit met een PON SFP gaat dat niet direct werken. We hebben dan je modem-id nodig om de FRITZ!Box te registreren (of je moet natuurlijk de 5690 op de ONT aansluiten).
@bastiaan Dank voor je reactie. Als de belichter aangaf dat het de 23e klaar is, dan klopt het toch dat het (korte tijd) voor de 23e gaat werken?!
Maar het verandert niets voor m’n migratieplan: ik sluit de ONT aan en ik zie wel wanneer hij de andere kant gaat zien.
Ik ben verder bekend met het feit dat ik het Modem-ID van de ONT in moet voeren in mijn FRITZ!Box. Dat wil ik juist zo om geen afhankelijkheden aan jullie kant te hebben, en ik dan met de ONT een " known good" config heb voor als er ooit problemen zouden zijn.
Maar nu ik je toch aan de lijn heb: als ik een router achter de ONT hang en die zet een PPPoE-sessie op waarna hij (mijn de nieuwe) IP-adressen krijgt, wordt dan direct automatisch de oude verbinding (VDSL) opgeruimd (zoals @meh eerder suggereerde)? Want in dat geval moet ik er misschien toch nog maar geen router achter hangen…
Ja en nee. Bij een techniek overstap van DSL naar glasvezel gaat de DSL verbinding er niet direct uit op het moment dat de glasvezelverbinding online is gekomen. Wel gaat er een proces lopen aan onze kant bij de eerste keer online komen van de verbinding (op PPPoE) om de DSL verbinding op te zeggen. Dan zal deze verbinding er waarschijnlijk een paar werkdagen later uit vallen.
Mocht je wat langer overlap willen hebben van beide verbindingen, dan kun je dat altijd even doorgeven (hoe eerder je dat doorgeeft hoe meer kans er is dat we nog een overlapperiode kunnen regelen die langer is dan een paar werkdagen). Je gaat dan wel even in de overlap periode even voor 2 verbindingen betalen natuurlijk… maar goed het ligt er een beetje aan wat je graag zou willen natuurlijk.
@bastiaan oh dat is briljant. zolang de oude er maar niet meteen uit ligt, ben ik blij. ik sluit lekker alvast een router aan, en ik durf er zo wel op te gokken dat ik, zodra ik zie dat het allemaal werkt, nog genoeg tijd heb om e.e.a. definitief aan de sluiten. zeer behulpzaam dit. en ook interessant voor @RudiVD
Hallo @bastiaan@Alzimon . Mijn omzetting zou op 23 juni gebeuren. Alles ligt hier al klaar (fritz is gisteren geleverd). Aangezien ik in verband met de NAVO top die (hele) week (denk ik) thuis werk, heb ik (en mijn collega’s) graag goed netwerk
Ik zou dus eigenlijk mijn pair bonded ADSL tot 1 juli actief willen houden (mocht er iets mis gaan met het patchen / provisionen van mijn glas, en er nog wat nawerk is.
Hoe pak ik dat aan (dat weekje verlenging regelen) Helpdesk (inmiddels gedaan call# 92326797 ??)
Ik zorg wel dat ik spullen in huis heb om te helpen troubleshooten mocht dat nodig zijn. een Optical power meter ligt al klaar om te checken of ik licht heb, mocht het niet (direct) werken.
@RudiVD ik zou me geen zorgen maken. Zoals @bastiaan aangaf gaat de opdracht voor het opruimen van de oude verbinding pas de deur uit als ze jou een keertje succesvol via PPPoE hebben zien binnenkomen op de nieuwe verbinding. Dat lijkt me toch voldoende zekerheid geven?
Gisteren met Maks (helpdesk) een week uitstel van opzeggen van VDSL geregeld.
Vandaag fritz 5530 aangesloten op ODF FTU, blijkt dat ik al (-19dBm) licht heb, (eerst even gemeten met optical power meter) alleen connect hij nog niet, maar dat gaat maandag gebeuren. Alles staat klaar.
Laatste rapport: Sinds 05:05 vanmorgen is mijn fiber verbinding operationeel. Ik had mijn fritz aangesloten en vanmorgen zag ik dat de verbinding netjes met de juiste ip nummers up gekomen was.
Alles dus goed gegaan, nu alleen nog eea intern hier verbouwen.
Tja, dat dacht ik dus. Maar het blijkt in de praktijk niet echt te werken. Het maakt niet uit wat ik invul bij “ONT Installatiecode”. 16 hex digits of 4 letters plus 8 hex digits, allerlei variaten geprobeerd, maar de melding blijft dat de 5690 geen PPPoE-verbinding kan opzetten. En in de community kom ik ook al geen succesverhalen tegen; alleen maar iemand bij wie het ook niet lukte en toen maar de ID van de FRITZ!Box in het netwerk (in de OLT?) heeft laten zetten. Leuk dat we denken dat dit moet kunnen, maar zijn er eigenlijk wel mensen bij wie dit ooit gelukt is?
Hmmm… ik dacht dat het al wel eens was gelukt. Maar het kan ook zijn dat dat bij een andere belichter was (want mogelijk zijn er nog hardware specifieke configuraties bij de belichter die het nu tegen houden). Maar dit is wel balen natuurlijk…
Dan is toch de enige weg om de FRITZ!Box aan te laten melden bij de belichter. Dat zou wel moeten werken.