Overlap bij techniekwissel

Hallo,
Weet iemand hier hoe veel overlap in tijd er is wanneer je “techniekwissel” (DSL->glas) hebt aangevraagd ? Ik heb een opleverdatum van mijn glasverbinding gekregen. Betekent dat dat ook op dezelfde dag de VDSL verbinding “uit” gaat of zit daar (en hoeveel gemiddeld) nog overlap in.
(zou kunnen , heb nieuwe ip gegevens gekregen voor de nieuwe (glas) verbinding)

Ik heb niet expliciet aangegeven bij de order dat ik overlap wilde.

Rudi

( statistisch klein aantal : 1 )

bij mij bleef op de overstapdag de DSL werken, terwijl vlot in de ochtend het glas al wakker werd.
De avond laat vóór het actief worden van het glas had ik de MediaConverter al aangesloten en aangezet; de DSL-FritzBox alvast (helemaal) UIT. Dat kan natuurlijk alleen als je een nachtje zonder electronische buitenwereld kunt.
't Is al lang geleden, maar
ik meen te weten dat zelfs de dag erna de DSL nog werkte.

Vermoedelijk geeft monteur of Freedom aan de ‘oude’-bekabelaar door dat de nieuwe verbinding werkend is opgeleverd, en daarna zet die het ‘afsluiten’ op hun werklijstje.

( Blijf je binnen dezelfde bekabelaar, of ga je naar een andere ?
Dat kan natuurlijk ook schelen )

Dank je voor je ervaring
Ik ga van KPN bonded VDSL (Freedom) naar ODF fiber (Freedom) :wink: en heb geen monteur gebooked. In ieder geval heb ik altijd nog een 5G modem :wink:

R

Rudy,

blijf je dezelfde FritzBox gebruiken, of kun je zelf tijdelijk 2 kanalen naast elkaar actief hebben ?

Wil je voor opvolgende lezers straks jouw ervaringen hier delen?
( vooral de lessen die we hieruit kunnen trekken om problemen te voorkomen )

Uiteraard zal ik mijn ervaringen delen.

Ik heb nu een vdsl bonded fritz 7583 meen ik (eigendom) en heb voor de fiber een 5930bij Freedom gehuurd, voor de time being.

( later denk ik over op wat anders)

Rudi

Bedankt voor het delen van je ervaringen! Ik hoop zelf over een jaar exact dezelfde overstap te kunnen maken.

Volgens Hoe kan ik naar een andere techniek op mijn adres overstappen? | Freedom Helpdesk krijg je een nieuwe verbinding

• Technisch wordt er nu een nieuwe verbinding aangevraagd.

Daarom ben ik benieuwd of je tijdens deze overstap al nieuwe IPv4 en IPv6 adressen hebt toegewezen gekregen of dat je dezelfde IP adressen blijft houden. Op bovengenoemde pagina lees ik namelijk dat het mogelijk is om “van het proces” af te wijken en dan mogelijk de huidige IPv4 en IPv6 adressen mee kunt nemen.

Ten tijde van mijn overstap van vdsl naar glas kreeg ik een nieuw setje adressen, en zodra de pppoe sessie op glas totstand kwam werd die op de vdsl verbinding “afgesloten”. Wat dat precies betekend weet ik niet, want ik heb gewoon het oude modem uitgezet, en m’n router aan het glas gehangen, en toen dat werkte nooit meer omgekeken. Moest alleen even de dns verwijzingen fixen naar het nieuwe adres, maar ik had de TTL een paar dagen voor de aansluitdatum al op 1 minuut gezet, dus dat ging ook vrij vlot nadat de verbinding was opgezet.

Ik heb, om het proces niet te vertragen gewoon nieuwe IP#s gekregen, zowel een v4/32 als een v6 prefix, dus een zou even naast elkaar kunnen lopen. Ik heb geen monteur besteld, maar wil voorkomen dat mijn vdsl er uit klapt als ik er niet naast zit om mijn glas aan te sluiten en de router aan te zetten

Goed idee om even de TTL alvast aan te passen.

Rudi

Dat gebeurt dus niet als je je ONT niet aansluit op een router die een PPPoE sessie opzet. Dus als je hier bang voor bent, zorg dan dat de netwerkstekker of glasvezel eruit ligt, of gewoon de stroomstekker eruit voor je nieuwe setup. Dan blijft je VDSL zoals die is (voor de overlap tijd) todat je de nieuwe boel aansluit.

1 like