Overname Cambrium/Tweak door T-Mobile

Momenteel krijgen we veel vragen over de overname van Cambrium (providernaam Tweak) door T-Mobile en of dat effecten bij ons heeft.

Vooralsnog zal Cambrium gewoon blijven opereren zoals zij momenteel doet. Of dat op termijn anders wordt is nog volledig onbekend. Wat we wel weten is het volgende:

Cambrium heeft Freedom geholpen bij de start van het bedrijf om klanten toegang te verlenen tot het KPN netwerk. Dit loopt via een contract dat WBA heet. Freedom had nog niet een dergelijke overeenkomst met KPN maar Cambrium wel. Inmiddels heeft Freedom een eigen WBA contract met KPN en worden klanten via deze route aangesloten. Daarnaast loopt er een migratietraject om de klanten die nog op een Cambrium WBA overeenkomst zijn aangesloten over te zetten naar ons eigen WBA overeenkomst (en technische koppeling met KPN). De verwachting is dat dit in de eerste helft van 2023 is afgerond en zijn wij dus niet meer afhankelijk van Cambrium voor deze klanten.

Daarnaast gebruiken wij Cambrium als een operator op een aantal netwerken. Dit blijft ongewijzigd en is is geen reden om aan te nemen dat hier verandering in zal optreden. Mocht dit in de toekomst anders blijken dan zullen wij hier op andere wijze oplossingen voor implementeren.

7 likes

RIP

Ik was jaren lang klant bij deze kleine partij. In het begin kreeg je als klant een kaartje van ze met de Kerst. Kwaliteit was matig maar beter dan veel anderen.

Verandert bij Cambrium-Freedom klanten die KPN-Freedom klanten worden, het IP adres?

(gut, wat klinkt dit rot: KPN-Freedom, maar ik hoop dat het duidelijk is)

Nee, deze migratie wordt uitgevoerd met behoud van IP-adres. Dat vergt nog wel wat werk aan onze zijde om dat goed te laten verlopen.

1 like

Het zou plezierig zijn als de klanten over wie het gaat op tijd vernemen wanneer ze aan de beurt zijn.

Van de migratie gaan klanten overigens niets merken, anders dan een korte onderbreking van de verbinding (< 1 minuut) in de nacht.

2 likes

Is dit ook bij deze? Netwerk: KPN | Belichting: Cambrium
Ik bedoel, is de aanpassing ook bij deze aansluiting of zijn er nog meer Cambrium aansluitingen :slight_smile:

Zie soms door het bomen het bos niet meer met al die providers en netwerken.

Nee, als Cambrium echt als belichter/operator optreed gebeurt er verder niets.

3 likes

Als het voor Freedom nog voordeel heeft om klanten over te zetten naar het “eigen” WBA contract, mag dat voor mij ook een IP adres wijziging inhouden. Draai momenteel toch geen productie servers vanuit huis.