Overstap DSL - GLAS Fritzbox 7490 naar 7590. 7590 restore of opnieuw inrichten?

Hoi,

vandaag is GLAS bij mij geactiveerd en heb de DSL lijn ook nog even actief laten zijn om de 7590 volledig naar mijn wensen in te richten conform de 7490.

Wat is verstandig / handig?

Backup van alle of een deel van de 7490 instellingen te restoren in de 7590 of de 7590 volledig handmatig inrichten?

Laatste is redelijk wat werk (veel instellingen) ook gezien andere Fritz-apparatuur die ik heb (repeaters via kabel).

Zelf zet ik alleen het telefoonboek over en begin opnieuw.
Het kan wel, maar als het gaat spoken moet je alsnog terug naar af.

Zelf heb ik met de restore van Fritz, de 7490 zaken in de 7590 gezet. Ik had (te)veel zaken die anders moest uitzoeken.

Zorg er wel voor dat de backup van 7490 is voorzien van een wachtwoord want de 7590 wil dat zo hebben om (ws) te weten dat de backup door jouw is gemaakt.
Zorg ook dat je fysiek toegang hebt tot de 7590 omdat die vraagt om een code (analoog) te bellen of een frontpaneelknopje in te drukken (wederom als bewijs, dat het bij jou staat).
Voordat je de 7590 aanzet, schakel de 7490 af.

Ging allemaal erg eenvoudig en je kunt bloksgewijs kiezen wat wel en niet teruggezet wordt. Daarna heb ik nog alles langsgelopen om bv de AVM en Provider Services uit te zetten.
Je kan altijd de boel weer terugzetten en dan je handplan uitvoeren.

Het minste werk is:

  • update de 7490 naar nieuwste Fritz/OS (wel doen, hoor)
  • maak een wachtwoord-beveiligde back-up
  • zet de oude 7490 uit
  • sluit nieuwe 7590 aan
  • start en lees de gemaakte back-up (van de oude 7490) in
  • test het nodige

Het veiligste is:

  • maak een back-up (met wachtwoord) van de 7490.
  • update die 7490 naar de nieuwste Fritz/OS
  • maak nu weer een wachtwoord-beveiligde back-up
  • loop door alle schermen heen en noteer jouw veranderingen t.o.v. standaard-instellingen
  • zet de oude Fritz/OS uit.
  • sluit nieuwe 7590 aan en start
  • kijk even of alle verbindingen werken
  • loop door alle schermen heen en maak jouw gewenste veranderingen
  • als je denkt dat je klaar bent, maak dan een back-up

't Is meer werk, maar wel veiliger
omdat je met een back-up van een ouder Fritz/OS het risico loopt dat er instellingen nog niet inzaten (en dus fout in jouw nieuwe Fritz komen).

't Blijft jouw eigen keus:
minder-veilig-makkelijk of moeilijk-maar-veiliger

1 like

Ik maakte in het begin screenshots van de instellingen.
Tegenwoordig is dat een txt bestand.
Daar staan alle dingen in, waarvan ik denk die moet ik onthouden.
Behalve de wachtwoorden.
Instellen, van een nieuwe, gaat een stuk sneller als voorheen.
Als je met bèta hebt lopen spelen, kun je ook beter niet een volledige back-up terug zetten.
Ook als de versie nummers te ver uit elkaar liggen, moet je dat niet doen.

doe ik ook per (sub-)menu-item, bijvoorbeeld:
=-> WiFi =-> WiFi-Kanaal =-> automatisch

en dan per menu gesorteerd,
gaat inderdaad lekker snel.
( noodzakelijke, maar fabrieksmatig al ingestelde zaken, zet ik er ook tussen; voor het geval dat … )

Ander voordeel:
in mijn tekst-bestand kan ik vlot zien hoe ik een bepaalde instelling heb staan.

Heb er voor gekozen om volledig opnieuw in te richten, kost even wat tijd, maar beste optie als ik alles zo lees.

Alles draait als een tierelier :slight_smile:

Zag trouwens dat er een nieuwe BETA-firmware is voor de 7590 waarin aangegeven wordt dat hier een wijziging in zit waarmee overstap van een ouder Fritzbox model naar een nieuwer model beter / handiger gaat.

Maar even niet de gok genomen om met BETA-software aan de gang te gaan. Dat testen mag iemand anders doen :slight_smile: