Overstap naar andere provider

Spijtig genoeg stap ik over naar een andere provider. Als ik echt spijt had gehad dan was ik natuurlijk niet weggegaan, dus het zal wel meevallen.

Nu heb ik alleen nog een vraag over CrowdAboutNow. Stel dat er in de toekomst mogelijkheden zijn om te handelen met de Appel punten, hoe kom ik dit nu te weten? Er is mij aangegeven dat ik straks over 6 maanden geen toegang meer heb op alle Freedom diensten. Ik ga er een beetje vanuit dat ik dan ook niet meer op de community kan, of is dat wel mogelijk?

Ik blijf graag wel op de hoogte en waar mogelijk is om toch weer vragen te stellen zoals een jaaroverzicht of het handelen met punten. Iemand die mij kan vertellen hoe ik dan op de hoogte blijf over de Apple Punten.

Ik heb Crowdaboutnow ook gescheiden.
Die info komt niet in het Freedom postvak.

1 like

Je kan de community in ieder geval wel lezen. Net geprobeerd terwijl ik uitgelogd was.

1 like

Je zou een PM naar Anco kunnen sturen om aan te geven dat je wilt verkopen.

Dat zou hij dan wel moeten doen voordat hij overgestapt is.

Ik heb @Anco een PM gestuurd op 15 januari dat ik mijn twee certificaten wil verkopen.
Hij antwoorde mij dat hij er de daaropvolgende maandag op terug zou komen.
Betreffende maandag niets vernomen.
@Anco een herinnering gestuurd op 25 januari.
Nooit meer iets vernomen…

1 like

Hmm, data ben ik wel benieuwd of @Anco je een bericht stuurt en wat je er dan voor terug krijgt. Waarschijnlijk ook gewoon 500,- euro? Ben wel benieuwd naar het antwoord.

Goed idee om CrowdAboutNow even te mailen en een ander mail adres op te geven. Al hoewel ik me afvraag of ze zich er mee gaan bemoeien als er straks wel handel is in deze Appel Punten.

Ik wacht al meer dan een maand op een reactie…

In mijn optiek is het hele CrowdAboutNow en Freedom certificaten gedoe een zooitje en er wordt weinig aan gedaan om het te verbeteren.
Ik heb er geen vertrouwen meer in en spijt dat ik eraan ben begonnen. Mijn inzet was om Freedom een wel gemeend duwtje in de rug te geven, maar ik had die 500 Euro beter aan iets anders kunnen uitgeven.

Edit: @Anco heeft inmiddels in een PM gereageerd dat hij het alsnog gaat navragen bij een mogelijke koper.

1 like

Het zou fijn zijn als @Anco dan ook hier een melding plaatst wat allemaal mogelijk is. Ook hier een beetje spijt dat we er aan zijn begonnen, ook al omdat er verder niet zoveel gebeurd.

Misschien is het tijd om ze te kunnen leveren en/of verkopen. Maar ja, als meer mensen dit willen dan is dat ook niet positief voor Freedom.

Jammer zeg, nog geen antwoord ontvangen van Freedom. Is toch al 6 dagen geleden en had wel iets van een antwoord verwacht.

Begrijp ik uit je (@hsdejong) bericht, welke ik niet heb ontvangen van @Anco, dat hij gaat navragen of de kopers van een Appel Punt deze willen afstaan? Alleen bij mensen die weggaan of ook mensen die er van af willen? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Of gaat hij navragen of er nog kopers zijn die mijn 2 punten dan willen kopen? Het is me nog altijd heel erg onduidelijk. Ik wil niet zeggen dat ik er van af wil, maar wil wel duidelijkheid met wat ik kan doen als ik er van af wil :slight_smile:

Ik heb de mijne via dit forum verkocht aan een belangstellende. Heb de gegevens gestuurd met cc naar crowdfunding@freedomnet.nl. Na het ontvangen van het bedrag op mijn bankrekening definitief accoord van overdracht gestuurd naar de ontvanger en crowdfunding@freedomnet.nl.
2 weken later was het administratief verwerkt.

P.S. ik ben niet weg bij Freedom. Maar het lange termijn rendement elders is echt heel veel hoger. De Freedom certificaten zijn moeilijk verhandelbaar en de echte waarde dus moeilijk vast te stellen. Tot nu toe, na een paar jaar, geen positief rendement.

2 likes

Bedankt voor je informatie @PeterB
Zo kan het dus ook, gewoon onderling verkopen aan iemand. Wist niet dat dit ook zo kon. Zou het nog zo lang duren voor er positief rendement uit komt?

Zolang er niet echt in gehandeld kan worden, is de waarde min of meer virtueel. Of pessimistisch gezegd € 0,- tot het tegendeel wordt bewezen. Dat laatste is bij mij gelukkig het geval, maar dat was dan de waarde die op dat moment mij geboden werd en betaald; Onderhands en dus niet openbaar. Voor anderen blijft het dan " € 0,- tot het tegendeel wordt bewezen".

1 like

Nee, hij wist van een belangstellende die mogelijk mijn (en die van anderen) twee certificaten zou willen kopen. Maar ook nu nog geen bericht gehad.

1 like

Dan zal ik maar moeten wachten :slight_smile:
Hoef ze ook niet 123 kwijt of zo, maar het is wel handig om te weten wat Freedom allemaal wil in de toekomst.

Ik vraag me af of de kopers van appeltaartpunten (daar hoor ik ook bij) realistisch zijn als ze op deze relatief korte termijn een hoog rendement verwachten.

Het starten van een ISP dezer dagen is niet eenvoudig. We kunnen zeggen van de KPN-aankoop van XS4all in 1998 wat we willen, feit is dat XS4all vanaf dat moment KPN kon gebruiken om bijvoorbeeld de aansluitingen naar de klanten te regelen. Een enkele leverancier interfacen, communiceren met een klantenmanagementsysteem, en bij storingen kon gerekend worden op de monteurs van deze leverancier.
En spullen konden vaak via een intern KPN memo geregeld worden. Het is niet toevallig dat de XS4all serverruimtes zich in de servergebouwen van KPN bevonden.
Behalve dat er bedrijfspolitieke redenen waren om geen XS4all aansluiting via Ziggo mogelijk te maken, moet dit ook een heleboel hoofdpijn gescheeld hebben.

Freedom interfaced met een dozijn (twee dozijn?) verschillende belichters. Iedere belichter heeft zijn eigen systeem om aansluitingen te beheren waarmee geinterfaced moet worden. Een eigen klantmanagementsysteem, eigen storingsmonteurs. Ze moeten dus twee dozijn suppliers interfacen. En het aantal klanten per belichter is lager, dus minder klanten moeten samen bouwen van de interface bekostigen.
Freedom publiceert geen gegevens over het aantal klanten dat ze heeft, maar ik heb sterke vermoedens dat dat lager is.
Dingen zijn veel gemakkelijker als je diensten op kunt schalen en dat is dus een nadeel dat Freedom wellicht nog heeft.

“Internet aansluiting” is een commodity item geworden met flinterdunne marges. Freedom is kostbaarder, maar ze moeten wel in de situatie die ze zitten.

Mensen die dachten dat ze een soort “cisco aandelen” hebben gekocht (vergelijk de waarde van Cisco stock in het begin met de waarde nu) hebben wellicht de situatie onhandig ingeschat.

Voor mij, ik ben blij, nog steeds blij, met mijn Freedom aansluiting. Blij dat het mogelijk was en mogelijk is. Toen na de 2019 KPN overname, ik, gezien mijn XS4all aansluitingen, contact kreeg met een “KPN business consultant” om de diensten om te zeggen naar “KPNs MKB diensten”, leek het erop dat deze consultant drugs gebruikte want het KPN aanbod leek nergens op en dat is nog steeds zo. Ook ik heb nog een “restje KPN”, maar het maandbedrag is nog geen 10% van wat ik bij XS4all maandelijks omzette en neemt af.

Ik ben blij met de keuzevrijheid die ik bij Freedom heb, de mogelijkheid om mijn eigen spullen aan te sluiten en daarbij ondersteund te worden. Ik ben blij dat ik met andere klanten kan communiceren die ook inzicht hebben in de techniek van de aansluitingen. Dat is voor mij de waarde van mijn appeltaartpunten. En dat iedere dag!

Vandaag belde ik de Freedom helpdesk en hoorde ik een nieuwe enthousiaste stem die, zo bleek, inderdaad net bij Freedom begonnen was. Er gebeuren goede dingen. De beginjaren van XS4all waren niet eenvoudig, dat wordt wel eens vergeten, en de wereld in 2024 is ingewikkelder. Ik snap dat het moeilijk is voor Anco om alles te rapporteren, een gedeelte van de gegevens die we vragen zijn concurrentiegevoelig en “Feind Hoert Mit”. Ik denk dat ik bang moet zijn van Anco’s agenda en workload.

En ik wil mijn collega-appeltaartpunters bedanken dat we 't samen mogelijk hebben gemaakt en dat we hebben wat we hebben. Voor mij is dat belangrijker dan de centen die ik heb ingelegd. En ik hoop dat dat voor velen met me zo zal zijn!

2 likes

Om de discussie zuiver te houden vind ik dat we het aanbieden van internet-diensten moeten loskoppelen van de lening en certificaten.

Het gaat mij (en anderen) niet direct om de centen. Een certificaat (aandeel) kan zomaar waardeloos worden. Dat is het risico. Dat weet je als aandelen koopt.

Om Freedom te helpen om een goede vervanger van XS4ALL op te tuigen had ik dat geld verstrekt. Geen moment heb ik met de gedachte gespeeld dat ik daar ooit rijk van zou worden.

Waar het mis gaat is dat de administratie van de leningen en certificaten een rommeltje is en ondanks de beloftes voor beterschap is het na jaren nog steeds niet geregeld.
En het goed regelen van een lening- en certificaten-administratie is nou niet bepaald rocket science.

1 like

En hier gaat het inderdaad mis want als techneuten kijken we er toch net wat anders tegen dit soort issues aan. De partij waar Freedom zaken mee deed/doet was voor mij Ă©Ă©n van de belangrijkste redenen om niet mee te doen, simpelweg omdat ik al wat langer in de crowdfunding wereld meeloop. Daarnaast denk ik dat de inspanningen voor een correcte crowdfunding administratie wordt onderschat, zeker na de wettelijke aanpassingen sinds vorig jaar die bij crowdfundign bijvoorbeeld een geaccepteerde payment provider verplicht stelt (en nog veel meer). Het is zeker geen rocket-science, maar het gaat wel wat verder dan een gemiddelde mkb administratie, je hebt vooral met wet- en regelgeving te maken vanuit de financiele wereld en financieel toezicht.

Nee hoor, ik heb die verwachtingen helemaal niet. Maar het gaat mij er om dat ik graag op de hoogte wil blijven als ik geen klant meer ben. Ik ben 1,5 jaar klant geweest bij Freedom en zeker tevreden. Soms gaat het niet lekker met de klantenservice, maar daar kijk ik dan doorheen. Nu zit ik ook bij een provider waar ik mijn eigen apparatuur mag/kan aansluiten, daar ben ik nu ook tevreden. Ik moet toch een beetje op de centjes letten.

Mooi, dan zijn we het daar samen mee eens :grin:
Ik wilde alleen weten hoe ik op de hoogte gehouden blijf als ik straks na 6 maanden geen toegang meer heb tot deze community. Lijkt me toch best wel belangrijk als je geen klant meer bent en je account is dan volledig verwijderd.

… … is dat zo ?
Mag ik weten waar je dat hebt gelezen (waarschijnlijk in de toekomst ook handig voor anderen)

Andere suggestie:
je kunt een tweede e-mail adres aanmaken;
zet daar jouw nieuwe e-mail adres neer,
en verander dat na een paar dagen in jouw primaire e-mail adres.

Zou dat niet helpen ?