Ik vraag me af of de kopers van appeltaartpunten (daar hoor ik ook bij) realistisch zijn als ze op deze relatief korte termijn een hoog rendement verwachten.
Het starten van een ISP dezer dagen is niet eenvoudig. We kunnen zeggen van de KPN-aankoop van XS4all in 1998 wat we willen, feit is dat XS4all vanaf dat moment KPN kon gebruiken om bijvoorbeeld de aansluitingen naar de klanten te regelen. Een enkele leverancier interfacen, communiceren met een klantenmanagementsysteem, en bij storingen kon gerekend worden op de monteurs van deze leverancier.
En spullen konden vaak via een intern KPN memo geregeld worden. Het is niet toevallig dat de XS4all serverruimtes zich in de servergebouwen van KPN bevonden.
Behalve dat er bedrijfspolitieke redenen waren om geen XS4all aansluiting via Ziggo mogelijk te maken, moet dit ook een heleboel hoofdpijn gescheeld hebben.
Freedom interfaced met een dozijn (twee dozijn?) verschillende belichters. Iedere belichter heeft zijn eigen systeem om aansluitingen te beheren waarmee geinterfaced moet worden. Een eigen klantmanagementsysteem, eigen storingsmonteurs. Ze moeten dus twee dozijn suppliers interfacen. En het aantal klanten per belichter is lager, dus minder klanten moeten samen bouwen van de interface bekostigen.
Freedom publiceert geen gegevens over het aantal klanten dat ze heeft, maar ik heb sterke vermoedens dat dat lager is.
Dingen zijn veel gemakkelijker als je diensten op kunt schalen en dat is dus een nadeel dat Freedom wellicht nog heeft.
“Internet aansluiting” is een commodity item geworden met flinterdunne marges. Freedom is kostbaarder, maar ze moeten wel in de situatie die ze zitten.
Mensen die dachten dat ze een soort “cisco aandelen” hebben gekocht (vergelijk de waarde van Cisco stock in het begin met de waarde nu) hebben wellicht de situatie onhandig ingeschat.
Voor mij, ik ben blij, nog steeds blij, met mijn Freedom aansluiting. Blij dat het mogelijk was en mogelijk is. Toen na de 2019 KPN overname, ik, gezien mijn XS4all aansluitingen, contact kreeg met een “KPN business consultant” om de diensten om te zeggen naar “KPNs MKB diensten”, leek het erop dat deze consultant drugs gebruikte want het KPN aanbod leek nergens op en dat is nog steeds zo. Ook ik heb nog een “restje KPN”, maar het maandbedrag is nog geen 10% van wat ik bij XS4all maandelijks omzette en neemt af.
Ik ben blij met de keuzevrijheid die ik bij Freedom heb, de mogelijkheid om mijn eigen spullen aan te sluiten en daarbij ondersteund te worden. Ik ben blij dat ik met andere klanten kan communiceren die ook inzicht hebben in de techniek van de aansluitingen. Dat is voor mij de waarde van mijn appeltaartpunten. En dat iedere dag!
Vandaag belde ik de Freedom helpdesk en hoorde ik een nieuwe enthousiaste stem die, zo bleek, inderdaad net bij Freedom begonnen was. Er gebeuren goede dingen. De beginjaren van XS4all waren niet eenvoudig, dat wordt wel eens vergeten, en de wereld in 2024 is ingewikkelder. Ik snap dat het moeilijk is voor Anco om alles te rapporteren, een gedeelte van de gegevens die we vragen zijn concurrentiegevoelig en “Feind Hoert Mit”. Ik denk dat ik bang moet zijn van Anco’s agenda en workload.
En ik wil mijn collega-appeltaartpunters bedanken dat we 't samen mogelijk hebben gemaakt en dat we hebben wat we hebben. Voor mij is dat belangrijker dan de centen die ik heb ingelegd. En ik hoop dat dat voor velen met me zo zal zijn!