Maar controleer het altijd wel even voor de zekerheid (wanneer je het modem fysiek in handen hebt).
Let er wel op dat bij GPON verbindingen het modem aangemeld moet worden bij Freedom. Hiervoor gebruiken we het modem-id. Deze kan je een paar dagen voor de geplande opleverdatum aan ons doorgeven. Mogelijk kunnen we deze dan al registreren. Mocht dat niet lukken zullen we dat na oplevering van de verbinding kunnen doen.
Bedankt voor jullie hulp en antwoorden, ik zie alleen dat ik een foutje heb gemaakt in de omschrijving, ik heb niet de 5690, maar de 5690 Pro aangeschaft
Op de pagina van het modem staan meerdere opties voor het aanschaffen van kabels:
Je hebt in principe ook geen TY-01, TK-01 patchcover of AT-01 slede nodig.
Een enkele patchkabel van SC/APC (groen) naar LC/APC (groen) zou dan al voldoende moeten zijn.
Wel even goed opletten om de juiste SFP dan te gebruiken.
Morgen wordt volgens de planning mijn verbinding opgeleverd, maar ik wil graag de Fritzbox 5690 Pro het modem-id laten registreren. Ik heb gisteren via het contact formulier een bericht achter gelaten, maar heb nog niets vernomen. Kan ik dan beter even bellen morgen, of wat is de beste manier?
Het nieuwe modem hangt al klaar om aangesloten te worden. Zal vanavond de stroom van de oude apparatuur afhalen zoals word geadviseerd in de mail van Freedom.
Kwam er vandaag achter dat deze kabel al in de doos van de Fritzbox zat inbegrepen, was niet nodig om er eentje te bestellen. Maar in ieder geval een kabel extra voor het geval dat
Ik heb vanmorgen gebeld om het modem-id door te geven, er word aan de aansluiting gewerkt is mij verteld, vooralsnog geen verbinding momenteel. Ook in mijn account zie ik nog staan dat het vandaag wordt opgeleverd. Even geduld hebben nog denk ik
Ik krijg verwarrende informatie van de helpdesk. 18 maart is geplande overstap dag. In dat aankondigingsbericht wordt gezegd dat ik de de apparatuur die met glas verbindt moet uitzetten. Hoe weet ik dan wanneer die weer aan kan? In mijn reactie op dit bericht dat ik toch kan volstaan met het instellen van het freedom glasprofiel en dat ik het modemid van de fritzbox al heb doorgegeven wordt gereageerd dat dat kan . Ok. Maar ik krijg toch ont van Huawei! Dus weer gebeld. Ja , dat moet toch echt eerst via de ont van Huawei .. hoezo? Omdat dan uitgesloten kan worden dat een eventueel falende verbinding niet aan mijn kant zou liggen . Nou ja, en weer hoe weet ik dan wanneer ik de fritzbox kan gaan gebruiken? Een 5590 fiber met spf module xgpon, die bij odido prima werkt …
in één van de items hier
raadt iemand juist AF om het serienummer van de ONT in de FritzBox te zetten:
soms doet de belichter merk-specifieke dingen, naast de controle van het serienummer.
Een Fritz benaderen alsof het een chinese Wawei is, dat kan dan (soms) problemen geven.
Mijn tip:
begin met de geleverde ONT (en dan jouw Fritz daaraan aansluiten via de WAN-poort).
Werkt alles? Bewaar de Fritz-configuratie (menu: systeem: backup) voor het geval dat je ooit terug moet/wil naar deze situatie.
Regel hierná met de Freedom-HelpDesk de aansluiting direct op jouw Fritz. Daarvoor moeten ZIJ dan het serienummer aanpassen.
Dit is de veiligste manier van aansluiten, die helaas extra werk voor de HelpDesk oplevert.
Goed verwoord. Blijft vreemd. In het freedom profiel (net als bij in het odido profiel overigens) is een optie waarin gevraagd wordt of er een ont id gegeven moet worden. Lijkt erop dat dit nog niet geïmplementeerd is in de afhandeling v.d aanvraag aansluiting . Gemiste kans ? Maar goed, we doen wel weer op de omslachtige en m.i, overbodige manier!
De voorkeur gaat altijd uit om eerst met de hardware te testen, waarvan we weten dat deze zou moeten werken op de verbinding.
Houden we daar heel stellig aan vast? Dat ligt er een beetje aan. Als je zeker weet dat het zou moeten werken op de manier zoals jij het met je eigen apparatuur hebt aangesloten (en is deze zeker weten geschikt), dan kunnen we vooraf al wel wat dingen klaar zetten voor de registratie van je eigen hardware. Dat kan wel betekenen dat wanneer het niet werkt, we de verzonden ONT graag aangesloten zouden zien.
Het bericht dat hardware uitgezet zou moeten worden voor de opleverdatum komt, vanwege het feit dat wij niet kunnen zien welke hardware je nu aangesloten hebt en dat wanneer er AON apparatuur aangesloten is er tegenlicht wordt gegeven. Dat betekend vaak dat de verbinding op de dag van oplevering niet gepatched wordt en het vaak lang duurt om deze toch weer te patchen.
Ik weet niet of je al een ticket hebt aangemaakt bij Freedom, maar zet de informatie anders even in een mailtje naar helpdesk@freedomnet.nl (met de juiste verificatiegegevens) en geef me even in PM het ticketnummer door. Dan kan ik kijken wat ik voor je kan doen.