Overstap naar Freedom werkt niet, helpdesk werkt naar NTU, moet ik nu media-converter installeren?

Hoi

Een beetje mosterd na de maaltijd ben ik bang. Maar toch wat overwegingen;

  • Ik vermoed dat er twee ‘doosjes’ zijn omdat er een het begin van een SC/APC naar SC/PC optisch verloop snoertje bevat.
  • Geen binnenkomend broadcast verkeer zien lijkt me normaal. Broadcast is er alleen met een discovery.
  • ip -d link geeft iets meer informatie.

Wat mij bevreemd zijn de source en destination adressen;
fe80::3e07:54ff:fe41:5432 en ff02::2. Dit zijn IPv6 adressen, geen
ethernet adressen. Ik heb hier even de link down en weer up gedaan en krijg;

13:49:00.367689 54:e6:fc:80:1a:13 > ff:ff:ff:ff:ff:ff,
ethertype PPPoE D (0x8863), length 30: PPPoE PADI
[Service-Name] [PPP-Max-Payload 0x05DC]

13:49:00.376422 00:30:88:11:7f:c2 > 54:e6:fc:80:1a:13,
ethertype PPPoE D (0x8863), length 63: PPPoE PADO
[PPP-Max-Payload 0x05DC] [AC-Name “asd-dc2-rtr1.cambrium.net”]
[Service-Name] [EOL]

Je kunt ook de PPPD debug aanzetten. Je krijgt dan eea in je syslog.

Nov 21 13:49:00 sput pppd[13464]:
Send PPPOE Discovery V1T1 PADI session 0x0 length 10
dst ff:ff:ff:ff:ff:ff src 54:e6:fc:80:1a:13
[service-name] [PPP-max-payload 05 dc]

Nov 21 13:49:00 sput pppd[13464]:
Recv PPPOE Discovery V1T1 PADO session 0x0 length 43
dst 54:e6:fc:80:1a:13 src 00:30:88:11:7f:c2

54:e6:fc:80:1a:13 is TP-LINK Technologies CO., LTD, de netwerkkaart in mijn server dus.
00:30:88:11:7f:c2 is Ericsson. Blijkbaar een doos bij Freedom / Cambrium.
Zo op het oog zit daar niks tussen. Een MAC adres van een NTU lijkt me dus niet van belang.

En er is geen enkele reden waarom een monteur niet langs zou komen met een laptop met een netwerk stackje er op. Puur om het glas te checken.
Toen ik nog XS4ALL had stond hier een Fritz jarenlang ongebruikt in de originele doos op de kast. En da’s nergens goed voor.

Vr. Gr,
Rob

//–//
Zie mijn post hierboven.
Niet mis mee om nadat een connectie werkend is opgeleverd, lekker groen te zijn en een ongebruikt huurmodem kosteloos terug te (kunnen) sturen.

Voordat er ook maar iets meer dan “simpel” wordt onderzocht door een leverancier, stuurt een helpdesk eerst een modem voordat verder wordt gekeken (en dus kosten worden gemaakt in bestede werkuren).

Trouwens, de reden dat ik zelf aansluiten had gekozen was omdat ik de huidige setup met NTU en dan ethernet kabel naar de woonkamer, wel fijn voor het bereik in mijn huis vind. Op Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk stond dat NTU’s meestal lukken, maar wel dat je het zelf moet aansluiten. Mijn inschatting was: hey, xs4all glasvezel ligt er al, ik hoef alleen profiel in de fritzbox aan te passen, dat is simpler dan eerder installaties, this should be fine.

Hi rob/@sput,

Bedoel je dat ik nooit een wantwoord zou moeten zien in wireshark? op die PADI?

Die ipv6 adressen leken mij onderdeel van een ipv6 subsystem van systemd? Ook vanuit de laptop verstuurd, maar misschien wel ruis veroorzakende?

Ik zal ff later een ip -d link dumpje delen.

Groeten,
Davy

Hoi

Op het moment dat je IPv6 aansteekt (tegenwoordig default), krijg je IPv6 link-local adressen. Dus ook zonder systemd. IPv6 link-local maakt deel uit NDP (de vervanging van IPv4 ARP), dus die heb je nodig.

Ik heb hier geen GUI op de server dus ook niet echt GUI tools. Ik gebruik daarom tcpdump;
tcpdump -n -e -vvv -s1500 -i enp3s0.6 -U
enp3s0.6 is hier de VLAN 6 interface. De kale interface is enp3s0.

Het kan zijn dat wireshark een ‘vertaal slagje’ loslaat op de ethernet
adressen, maar dat weet ik dus niet.

VLAN en PPP zet ik hier op met een scriptje. Dat loopt automatisch bij de boot.

ip -d link;

3: enp3s0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1512 qdisc pfifo_fast state UP mode DEFAULT group default qlen 1000
    link/ether 54:e6:fc:80:1a:13 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff promiscuity 0 addrgenmode eui64 numtxqueues 1 numrxqueues 1 gso_max_size 65536 gso_max_segs 65535 
4: enp3s0.6@enp3s0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1508 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 1000
    link/ether 54:e6:fc:80:1a:13 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff promiscuity 0 
    vlan protocol 802.1Q id 6 <REORDER_HDR> addrgenmode eui64 numtxqueues 1 numrxqueues 1 gso_max_size 65536 gso_max_segs 65535

Vr. Gr,
Rob

1 like

Okay, monteur is langsgeweest. Heeft inderdaad -25dBm demping gemeten, maar alsnog de 5530 aangesloten, en het werkte gewoon met direct glasvezel in de modem. Kon ook niet uitleggen waarom, hij had zelf (woonde in de buurt) zelfde setup met NT, en die werkte wel, maar zag het ook soms niet werken in de wijk.

Ja, ik heb nu internet, maar ik zit nu wel met een router in de meterkast die ik daar niet wil hebben (slecht bereik door het huis). En die demping lijkt me toch best pittig, en waarschijnlijk dus gerelateerd aan waarom de NT niet werkte. Ik ben haast geneigd om een extra media-coverter te kopen, (die niet zo oud is als de huidige NT) om te kijken of het dan wel werkt.

Hoi

Specs oud model NTU
Output optical power: -9 … -3 dBm
Receiving optical power: -3 … -22 dBm

Specs nieuw model NTU
Output optical power: -9 … -3 dBm
Receiving optical power: -3 … -22 dBm

Specs TP-Link TL-SM321B SFP
Output optical power: -10 … 3 dBm
Receiving optical power: -3 … -22 dBm

Als er met -3 dBm verzonden word en de demping is 25dB, dan zit je nu op -28dBm. Oftewel 25% van wat je minimaal zou moeten hebben. De demping is dus te hoog.

Vr. Gr,
Rob

Met een nieuwe NTU ga je de demping niet verbeteren.
Met dit bericht van de monteur kan je de helpdesk proberen te mailen dat dit niet goed is. Mogelijk zeggen ze dat het werkt en daarmee pindakaas.

Je kunt dan/ook overwegen het “glasmodem” puur functioneel als ordinaire mediaconverter in te zetten (dmv “Enable PPPoE Passthrough & laat eigen apparaten zichzelf aanmelden”) en zo te bridgen naar je standaard router.
Waar de Fritz zeurt om verplichte velden kun je whatever invullen.
NB FB zal zeggen dat het - wiedes - niet aanbevolen is.

Kern is dat je dan de PPPoE login doet met je huidige router en de FB een mediaconverter is geworden.

Okay, helder, ik moet toch maar weer eens gaan bellen/mailen, bedankt voor de achtergrond.

In de router staat nu:

label waarde
Zendvermogen -4.5 dBm
Ontvangstvermogen -22 dBm

Die fritzbox als NT inzetten is wel komisch, dat maakt mijn netwerk setup iets simpeler (nu is de 2de fritzbox de rare eend in de bijt geworden).

Hoi

Die 22 dBm is dus wel precies op het randje. Het zou heel goed kunnen dat als je er een paar in huis haalt, de ene helft werkt en de andere niet.

BTW, Media convertor specs hier;

Vr.Gr,
Rob

Vraag aan TS @Davy ; weet je zeker dat de juiste (verloop)connector is toegepast ?

Yep 22dBM is niet super maar net binnen de norm (die in de praktijk 50/50 kan kantelen).

Van oorsprong werd Reggefiber d8 ik aangevoerd als SC/PC (doorgaans blauw) en de Fritzbox zal dan via een verloopkabel worden aangesloten als LC/APC.
Hamvraag is dan een beetje, wat voor (kwaliteit) koppel(ing)stukje, kabel er is gebruikt of vervuiling is opgetreden. Zelfs het (krap) buigen van een fiber of een stofje kan dan net te veel worden. Connectors (laten) schoonmaken kan ook een optie zijn.

Fritzbox-5530: AON accepteert 23dBm en dus een fractie gevoeliger dan de oorspronkelijke Reggefiber/Genexis-OCG-1012 Gigabit media converter die - voor Gbit - op 22dBM zat.

Kan goed zijn dat de aansluiting van de TS mogelijk van oorsprong prima was voor 100Mbit maar bij (flink) hogere snelheden, het dan wat laat afweten.

uhm, dit is wat ik kan observeren van de connectors gekozen?

hiervoor bij xs4all had ik trouwens 200mbit, nooit problemen gehad.

Links naar wat lijkt op Blauw sc/pc naar groen lc/apc.

Benieuwd wat er precies voor type “tussen-las-connector-kabeltje” intern van het rechterkastje naar links gaat.

Indien daarin weer een kabeltje met connectors is, is te overwegen een geschiktere verloopkabel toe te passen die dan rechtstreeks vanuit rechterkastje “whatever” naar je Fritzbox lc/apc gaat.
Hiermee elimineer je dan een paar dB. Kan zelfs zijn dat in cq tussen de kastjes een verzwakker zit.
Kan ook zijn dat de rechterkant de inkomend opgerolde fiber zit die dan in één keer 'warm" aangelast naar links uitkomend gaat.

Kortom indien zo mogelijk en je dat technisch aandurft, haal de kappen (rustig, zonder geweld) los om te zien wat erin/achter verscholen zit.