Ik zat eerst op XS4ALL (in den beginnen op Reggefiber). De NTU is een ZTE ZXHN F3100 en daarna een Fritz.box 4060. Ik ben overgestap naar Freedom 1gbit op Cambrium (AON). Ik heb eigen hardware gekozen want ik heb met een netwerk kabel mijn aansluiting verlegd naar de woonkamer.
Vanochtend was het dan zo ver, KPN sloot me af, maar Freedom wilde maar niet lukken. De instelling aangepast in de fritzbox (van xs4all → freedom gezet). Maar ik krijg alleen maar een PPPoE timeout melding. Op de NTU heb ik 3 groene lampjes, glas knippert soms en ethernet knippert soms. De helpdesk doet de hele dag moeilijk, tot aan het einde ze melden dat er een stralingsprobleem is, en dat waarschijnlijk de NTU vervangen moet worden, maar dan doen ze niet.
Ik ken zelf alleen verhalen dat in sommige regio’s een Reggefiber NTU uit bv NoodHolland niet werkt in provincie Utrecht.
Zelf ben (cambrium) ik indertijd met behoud van mijn Reggefiber NTU naadloos destijds zonder ook maar één interrupt overgestapt.
Ik sluit niet helemaal uit dat in sommige regio’s mogelijk het mac-address van de aansluiting danwel sfp, een rol speelt.
Vraagje werkt het nu, is er nog een issue of is dit meer een (dank)melding ?
Ah, dat was even onduidelijk. Nee, niks werkt. En helpdesk was niet echt behulpzaam. NTU is alles groen (en knippert ook de Glas en de Ethernet). Ik heb nu ook al van andere in de buurt gehoord dat ze ook zonder problemen met de zelfde hardware de switch hebben gemaakt.
Ik denk nu dat ik maar voor een paar maandjes de huur van een modem doe, zodat ze tenminste niet zeggen: hej, je hebt je eigen hardware, dus we ondersteunen je niet.
Ik zou proberen of je met een PC een directe - dus je Ethernet kabel in de NTU prikken - PPPoE kan aanleggen.
Dit is ook beter te tracen en wellicht (er lijkt immers verkeer te zijn:, groen led knippert) zie iets bijzonders dat je wat verder kan helpen.
Sws als koe in de kont, raad ik gebruikers aan om over te stappen met monteur en sws altijd een ondersteunde FritzBox in de buurt te hebben/houden.
Er zijn twee versies van deze NTU met de zelfde naam. Hieronder een
plaatje van de nieuwere versie;
De nieuwe heeft een (groene) SC/APC connector, de oude een (blauwe) SC/PC. Ook het uiterlijk van de behuizing is totaal anders.
Voor zover mij bekend hebben geen van beide aparte ‘lampjes’ voor RX en TX ethernet. En om zeker te weten dat het werkt moet je natuurlijk beide hebben. Mogelijk heeft een andere media convertor wel aparte RX en TX LED’s.
De NTU direct aansluiten op een netwerkkaart kan handig zijn. Je kan dan, met de juiste tools, zien wat voor een verkeer er is. En dus of er ook data van de glasvezel ontvangen word; Als er gereageerd word op de data die je verstuurd, is de NTU waarschijnlijk niet stuk.
TS heef ws de ‘oude’ Genexis NTU die 3 leds heeft (power/glas/eth) die idd ook blauw (SC/AP voor internet en groen (SC/APC ooit bedoeld voor TV) heeft.
Ik heb ook de webshop versie van ‘kpnpostordercatalogus’ gevonden.
Hier staan beide versies van de ZXHN_F3100 NTU; https://www.kpnwebshop.com/zoeken?q=ZXHN_F3100
Als je doorklikt kan je zelfs de PDF specs van beide downloaden.
Links dus de nieuwere versie. Als je die hebt en hij werkt hoef je dus geen media convertor te kopen.
En als je wel een media convertor wilt, daar zijn dan dus patch covers
voor met optisch verloop snoertje. Vind je waarschijnlijk op de zelfde website.
Bedankt voor alle adviezen. Ik heb nog even vanalles geprobeerd.
de fritz 4060 heeft maar 1 profiel, want geen glas poort.
een fritzbox 5490 eraan gehangen, daar wel 2 profielen, eentje voor glas & eentje voor lan1
bij de fritbox 5490 (en de 4060) ook nog met de hand een vlan 6 & pppoe config aangemaakt
op een laptop de ntu direct aangesloten. Toen daar juiste vlan en pppoe config gemaakt. In Wireshark zie ik netjes de PPP berichtjes verzonden worden met vlan 6 tag, maar er komt nooit een antwoord.
Wat ik ook probeer, ik krijg elke keer hetzelfde, geen antwoord, aka timeout.
Ik wil morgen nog een keer bellen met de helpdesk, maar anders verander ik wel (misschien maar voor een maandje) mijn abbo wel maar met modem huur, en dan vraag ik alsnog een monteur aan. Dit is wel de eerste keer dat ik dat bij een internet installatie nodig heb gehad (al 2x verhuisd met glasvezel erbij).
je hebt twee NTU’s… welke is dan actief of is het een FTU (kastje zonder electronica) waar de glasvezel op binnekomt en waaruit een (glas) kabeltje naar een ONT of die werkende NTU o.i.d. gaat waarop vervolgens je je ethernet op aansluit ?
je zou in mijn beleving tenminste iets van het ethernet (mac) verkeer moeten zien dat door de NTU zelf wordt afgevuurd. Er moets iets gebeuren, even ervan uitgaande dat je lampjhs niet voor niets knipperen. Al gezegd door @sput , check of je in het juiste vlan zit.
Ik heb Wireshark gebruikt op Linux, krijg ik dan niet alleen IP level berichten te zien? Ik zag op de netwerk poort van laptop wel beide lampjes activiteit.
2: enp2s0f0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1508 qdisc mq state UP mode DEFAULT group default qlen 1000
link/ether 3c:07:54:41:54:32 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
4: pppoe-vlan@enp2s0f0: <BROADCAST,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1508 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 1000
link/ether 3c:07:54:41:54:32 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
OK, relatief, duidelijk. Je hebt dus licht met ethernet connectie en zo ik het zie is de FTU (rechts) binnendoor verbonden met de NTU (links).
NB: Indien het op de fysieke laag mis zou zijn, zouden imo de lampjes op de NT niet eens knipperen. Je krijgt kennelijk verder ook geen broadcast berichten te zien wat mij doet denken dat er simpelweg in de centrale iets niet lekker zit. Dat de ethernet lampjes op je PC/laptop knipperen is een teken dat op die linklaag niets mis lijkt te zijn.
Op één of andere manier lukt de PPPoE connectie (idd Almere=Vlan6) niet omdat de aanvraag in de centrale niet wordt gehonoreerd.
Mogelijk omdat het MACadres van de NTU niet geldig/geschikt is.
Je NTU lijkt mij vooralsnog prima… die ziet het glas (er is imo een fysieke link) anders zou die sfp daarin niet eens pakketjes gaan willen uitsturen.
Kan natuurlijk zijn ‘men’ je overstap - ergens in alle tussenschakels - heeft “aangegrepen” om tussen neus en lippen, de topologie FF te veranderen die dan bv “ineens” gaat vereisen dat jouw MAC adres (van de NTU) moet worden geregistreerd.
Het blijft als klant dan een kip-ei verhaal en daarom ook wmb altijd met monteur iets laten plaatsen. Wellicht kan je daarom alsnog om vragen.
Het vervelende is dat je als klant wel je eigen modem mag gebruiken maar door administratie (denk aan macadres registratie) en mogelijk technologie (AON/GPON) daar feitelijk helemaal niet zo vrij in bent als dat wetgeving voor ogen had.
Hoe dan ook, het blijft een lastig verhaal omdat je als klant feitelijk niets kunt aantonen aangaande werking en afhankelijk bent van de leveranciers.
Ik zou eerst met verwijzing naar dit topic, de helpdesk vragen dit nader te laten onderzoeken. Dit heeft voor mij nu het beeld dat de centrale/belichter iets moet doen.
Lang telefoongesprek, nu een stuk vriendelijker. Maar uiteindelijk konden ze alleen maar wijzen naar een demping op de glasvezel. Geen idee waarom ik daar de afgelopen jaar geen last van heb gehad, maar er zou niks mis zijn volgens Freedom aan hun kant.
Er word nu een huurmodem gestuurt, en er komt een monteur langs. Ik mocht de demping ook zelf laten oplossen, maar ja, als het dan toch niet opgelost was (wat me zou verbazen) dan zit ik weer met zelfde dilemma.
Dus er is iets raars, hopelijk kan als een monteur hier is die wel doordringen tot wat er mis gaat.
Ook onhandig dat je eigen hardware wilt gebruiken, je op de website niet kan kiezen om wel een monteur te laten langskomen voor het glasgedeelte.
Heel mooi van Freedom dat ze je niet laten zwemmen.
Waar nu iets is dat eerder nooit was, is leuk voor onderzoek ter kennisneming en feitelijk voor (jouw) oplossing; niet echt van belang.
Inzake abbo zou ik zelf bij overstappen altijd een huurmodem nemen en dat dan met monteur. Je weet dan dat het met/tot op dat level gaat werken.
Dat daarin E2E dan mogelijk een (ver)storing is, is dan het taakveld van de uitvoerder. Na een jaar kan je dan je ongebruikte huurmodem opzeggen (door desnoods je lopende abbo op te zeggen en opnieuw af te sluiten).
Een monteur voor eigen apparatuur, lijkt mij vanuit een leverancier gezien; een no-go. Die persoon zou dan allerhande apparatuur & (hobby)zooi moeten (ver)kennen. De één heeft een Cisco 3945 Enterprise router en de de ander een Sweex oid uit 1995 op de vliering met wat daartussen zit. Alleen glaschecken klinkt logisch maar is dat in de praktijk doorgaans niet want een klant kijkt (terecht, alleen) naar het bewezen eindresultaat.
Benieuwd of en wanneer/waardoor je issue zal zijn opgelost.
//–//
Punt is ook dat het glaschecken prima kan zijn verlopen met zeg het modem/mediaconverter van de monteur.
Dit helaas niet wil zeggen dat de gebruiker een connectie tot stand kan brengen. De ‘klant’ gaat dan een helpdesk belagen met “werkt niet”.
Vervolgens komen partijen “no-mans-land” wie waar iets moet oplossen (en gaat betalen).
Ik herhaal daarom de langspeelplaat dat er altijd een ‘monteur’ moet zijn die qua doelresultaat ook aan andere touwtjes kan trekken.
Daarop besparen is vooral gokken dat vast wel gaat/zal werken.
In 99% van de casussen is dat ook het geval maar het is die 1% die de grote aandacht krijgt.
Kostentechnisch en publicitair kan ik mij zelfs voorstellen dat een @Freedom ALTIJD een monteur met (huur)modem inroostert en daarvan afzien ook geen enkele “korting” levert.
Wil een klant daar perse geen gebruik van maken, even goede vrienden om het vanaf dat punt dan ook voortaan/helemaal zelf te mogen (uit)zoeken.