Vervanging Genexis NTU door media converter

Hallo,

Toch even een dikke dankjewel voor @anon97139585 en het topic dat hij gemaakt heeft:

https://community.freedom.nl/t/vervangen-genexis-fiberxport-ntu-door-sfp-module/2630/13

Gisteren overgegaan van XS4ALL naar Freedom en direct geen internet meer. Ik gebruik mijn eigen router aan de bestaande Genexis NTU. Na contact met de Helpdesk blijkt dat die Genexis NTU niet door Freedom wordt ondersteund en dat dat waarschijnlijk de reden is. Er wordt overigens door hen wel een storing aangemeld bij de KPN, wat me dan weer verwarde: Als de NTU niet gaat werken, waarom dan een storing bij de KPN melden? Nu had ik voor de overstap hier speciaal naar gevraagd en toen was het geen probleem, omdat de netwerk provider hetzelfde blijft (KPN) en de apparatuur dus zou blijven werken. Einde gesprek was de aangemelde storing even afwachten, goed weekend.

Dit zat me niet lekker en na wat zoekwerk kwam ik op het topic van @anon97139585 dat erg duidelijk was, inclusief een ‘boodschappenlijstje’, perfect. Voor de bestelling toch nogmaals gebeld met de helpdesk (die netjes terugbelden na 17:00). Nu iemand aan de lijn die veel resoluter was: met die NTU ging het echt niet werken, niet duidelijk waarom die storing bij KPN was ingeschoten. Dus de onderdelen besteld.

Met dank aan de snelheid van internetbestellingen kwamen de onderdelen vanmorgen binnen en binnen 10 minuten was e.e.a omgebouwd en was er inderdaad internet. Zucht van verlichting


Zonder het topic van @anon97139585 was ik hier beslist niet zo snel aan begonnen. Daarvoor nogmaals dank!

1 like

Is het ook bekend waarom het echt niet kon/ging werken ?
Zit je in (voormalig) Reggefiber of KPN/wholesale gebied ?
Uit je verhaal destilleer ik dat je geen NTU meer hebt ?

Ik heb dit in mijn omgeving al twee keer mogen vernemen waarbij ik zelf met mijn oude Reggefiber NTU naadloos en zonder issues was overgestapt.

NB: dat men dan bij KPN een storing inschiet, lijkt mij logisch omdat zij als belichter gaan over de FTU, dus zicht hebben op de aansluiting (en daarmee mogelijk “NTU” ivm 1:1 vereiste aansluiting in de pop/centrale)

Ik hoop dat @anon97139585 :+1: - niet meer actief/gezien op het forum - (ooit) gaat lezen omtrent zijn goede en leerzame daden.

Nee, het is me niet duidelijk waarom het niet kon/ging werken, Degene die ik aan de lijn had bij de helpdesk moest eigenlijk alles overleggen met mensen op de ‘achtergrond’. Ik heb niet verder gevraagd, ook al niet omdat ik waarschijnlijk toch niet kon beoordelen of dat antwoord dan zinnig was. Ik had voor de overstap ook al gelezen dat mensen met de bestaande NTU waren overgestapt en dat dit werkte en had hier dus nog speciaal naar gevraagd. Nu vond mijn eerste contact bij de helpdesk het ‘wel vreemd’ dat dat toen gezegd was. Misschien dat er oudere NTU’s zijn die niet werken? Ik schijn een 100Mb versie te hebben gehad, iets dat de helpdesk concludeerde nadat ik een beschrijving had doorgegeven.

Ik denk dat ik in voormalig Reggefiber gebied zit, maar eerlijk gezegd weet ik het niet zeker, te lang geleden.

Ik heb nu (sinds vandaag) inderdaad geen NTU meer, alleen een media converter.

En ja, het zou aardig zijn als @anon97139585 dit nog eens zou lezen. Dat soort topics maken gaat niet vanzelf en ik ben blij dat er mensen zijn die vrijwillig de moeite nemen om anderen iets uit te leggen.

1 like

Ik heb in het begin oudere NTUs op 100 MBit/s gezien, wellicht dat die alleen met KPN werken. Fast ethernet en gigabit ethernet zijn wezenlijk anders. Een KPN monteur vervangt zo’n NTU ook direct als hij 'm tegenkomt.
Maar bij overstappers dus toch wel zaak om hierop te letten.

Ik ben van de week ook over gegaan. Ik ging ging slapen met XS4KPN en werd wakker met Freedom. Alles ging eigenlijk perfect, maar ik zat al op eigen apparatuur die gigabit doet.

Over het model met de wave in de overgang tussen FTU en NTU
De NTU Genexis oude model had 4 ethernet poorten.
De Gigabit versie heeft maar 1 poort en er staat Gigabit opgedrukt.

1 like

Dit is een foto van de NTU (met de onderste kap nog verwijderd. Inderdaad 4 netwerk poorten

De PCB is hier al verwijderd uit de NTU en de mediaconverter gemonteerd

Dit lijkt mij idd het kastje van het (consumenten) 100MBit model. dat niet (meer) te gebruiken is op het “KPN” netwerk.

Ik kreeg de nieuwe na een storing, maar de verbinding bleef EoF 100
Xs4all heeft me toen een week op 200 gezet om GoF af te dwingen bij kpn.
Een gigantisch verschil met de zelfde abonnement snelheid van 100 toen.
Pas veel later kwam de omruil actie.
Zover ik weet, heb ik toen geen onderbreking gehad voor hardware aanpassing bij kpn.
Omzetten naar Cambrium was wel iets wat een monteur moest doen in de wijkaansluiting.