Vervangen Genexis FiberXport NTU door SFP-module

Veel mensen op oudere KPN AON-glasnetwerken hebben een Genexis FiberXport NTU. Deze NTU wordt bevestigd op een FXP-100 FTU, waarvoor geen patchcovers bestaan.

Er zijn echter best wel wat redenen te bedenken om deze NTU te willen vervangen. Het voornaamste nadeel van dit apparaat is dat de ethernetcontroller - en dan in het bijzonder de MDI-X-implementatie - tamelijk brak is. Een hoop routers hebben problemen met deze NTU, wat op dit forum en op die van andere ISP’s regelmatig voorbij is gekomen. Routers kunnen dan helemaal geen link op de WAN-interface krijgen, of de interface gaat continu flappen.

De “oplossing” van velen is om dan maar een unmanaged switch tussen de NTU en de router te zetten. Dit “helpt” vaak, maar ook dat gaat lang niet altijd goed. Ook sommige switches flappen of geven op willekeurige momenten enorme packet loss, en niemand weet precies wat de oorzaak is.

Enkele voorbeelden:

https://xs4all.general.narkive.com/Z3YoLSmv/ietwat-vaag-probleem-met-eigen-router-op-glas

We kunnen dus stellen dat deze Genexis NTU heel kieskeurig is voor wat betreft welke apparaten hij aangesloten wil hebben, en de kans is best aanwezig dat je router niet (goed) gaat werken. Het is nu eenmaal een hele oude NTU die echt zijn beste tijd heeft gehad.

Gelukkig is het niet heel moeilijk om deze NTU te vervangen door een glasvezelkabel en SFP-module, die je vervolgens in een media converter of router met SFP-slot kunt stoppen. In deze handleiding hoop ik dat duidelijk te kunnen uitleggen.

Voorbereiding

Laat me benadrukken dat dit uiteraard op eigen risico is, en je hier ook de Freedom-helpdesk niet over moet gaan bellen voor hulp. Het wettelijke overnamepunt zit echter wel op de pigtails in de FTU, dus je mag dit gewoon doen. De NTU is eigendom van jou of in bruikleen van je ISP, en dus niet van de netwerkbeheerder. Het is overigens niet moeilijk om dit uit te voeren, en de kans dat het je zelf lukt zal de 100% zeker benaderen.

Het is waarschijnlijk wel verstandig om je eerst in te lezen in de algemene terminologie rondom glasvezel; bijvoorbeeld door dit topic te lezen:

Spullen die je nodig hebt

Netwerkapparatuur:

Glasvezelkabel:

  • SC/PC naar SC/PC-koppelbus;

  • Single mode 9/125 simplex-kabel met aan de ene kant een SC/PC-connector en aan de andere kant een connector die in je SFP-module past.
    (In het geval van een TL-SM321B heb je dus een SC/PC naar LC/PC-kabel nodig.)

Ethernetkabel:

Stappen te ondernemen

  1. Haal de witte kap aan de onderkant van de FTU los door hem omlaag te schuiven. (Soms moet je hiervoor eerst een schroefje losdraaien of een ijzerdraadje doorknippen.)

  1. Schuif de SC-connectors met de hendels naar beneden.

  1. Haal de NTU los van de FTU door hem naar je toe te trekken. Let op dat de SC-connectors niet worden geraakt en op hun plek blijven.

  1. Verwijder de stofkappen van de SC/PC-connector en van één kant van de koppelbus.

  1. Klik de SC/PC-connector in de koppelbus en verwijder de stofkap aan de andere kant.

  1. Houd de hendel van de blauwe SC/PC-connector beet en klik de koppelbus hier op vast.

  2. Zet een stofkap op de groene SC/APC-connector indien die er niet op zit.

  1. Plaats de SFP-module in de media converter of router en verwijder de stofkap.

  1. Verwijder de stofkap van de connector en klik deze in de SFP-module.

  1. Controleer je internetverbinding. Wanneer alles werkt, ga je door naar stap 11.
Zo niet, klik dan hier.

Mocht het niet werken, controleer dan eerst dat alle koppelingen goed en diep genoeg vast zitten en of de leds die je zou verwachten oplichten.

Werkt het echt niet, dan kan je altijd terug naar de oude situatie door de koppelbus los te klikken van de SC/PC-connector in de FTU. Houd hierbij de hendel aan de zijkant goed beet en trek de koppelbus omhoog. Zorg ervoor dat de connector niet uit de slede schiet.

Schuif daarna de connectors met de hendels omlaag, plaats de NTU terug op de FTU, en schuif de hendel van de SC/PC-connector weer omhoog, zodat hij vastklikt in de NTU.

  1. Verwijder het binnenframe, de printplaat en - indien aanwezig - de DVB-C-adapter uit de bovenste kap van de Genexis NTU. Dan blijf je over met een loos stuk plastic met daarin enkele gaten.

  1. Klik de connector los uit de SFP-module; in het geval van LC/PC door de vergrendeling in te drukken en hem naar achteren te trekken. Plaats de stofkap erop terug.

  1. Leid de glasvezelkabel door een gat in de bovenste kap (bijvoorbeeld waar de power jack zat) en schuif hem richting de muur terug op de FTU. Plaats daarna de onderste kap terug op de FTU door hem omhoog te schuiven.

  1. Haal de stofkap van de connector en klik deze terug in de SFP-module.

10 likes

Wederom een fantastisch topic van jouw hand.

Toevallig heb ik gisteren de FRITZ!Box 5530 vervangen door een Netgate 6100. Ook hier betreft het een AON aansluiting.

Ik heb de SFP module van de FRITZ!Box voor nu omgeprikt naar de Netgate maar dat ging niet eenvoudig. Heb ook geprobeerd de glasvezelkabel eerst te verwijderen uit de SFP en dat lukte niet.

Misschien ben ik simpelweg onhandig :wink:

1 like

Ja, ik heb inderdaad dat hendeltje in beweging gekregen.

Van het weekend in alle rust nog eens goed bekijken.

Die blackbox van Genexis is (ergens) intrigerend… waarom is het nodig voor een relatief simpele mediaconverter dat die voor de NTU conversie-functie daarvoor aanvullende chips moet/gaat gebruiken ?

Natuurlijk kan ik van alles daarbij (be)denken maar ik zou willen weten en vooral kunnen controleren dat het alleen datgene doet wat het dan zegt daar te doen.

Naast de idd benodigde AR8033-AL1A chip (rechts van de onboard sfp) die daadwerkelijk zorgt voor de Fiber-2-Ethernet conversie zit daaronder een 7poorts-switch-onboard-chip (AR8328) op die niet zou misstaan in een router en rechts daarvan een dikke ARM-7 (SAM7X128) 32bits microprocessor die van alles dan zou moeten doen. Documentatie van dit alles en wat het (daar/dan) moet doen is ongeveer nul-komma-nul.

Screenshot%20from%202022-02-14%2020-35-15.png


Plaatje van de printplaat die in een Genexis zit.

Niet dat er meer documentatie is voor een Frtizbox die zich heden ten dage zich helemaal verschuilt in proprietry,

1 like

Ik ben opeens blij met glas rechtstreeks in mijn eigen router.

1 like

Thx :face_in_clouds:. Het is inderdaad mooi “gedocumenteerd” zonder dat de gebruiker daar wat mee kan (controleren). Waar ik (doorgaans) niet blij van word dat router/swiches/converters - ongevraagd/ongezien - vanuit de provider kan worden gemanaged.

Ik heb idd ook nog ergens zo’n 4voudige FTU-print liggen die past in de Genexis, heeft echter weer een andere chipset. Nog niet de moeite genomen die te beschouwen.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.