Vrije modemkeuze: FTU / grondplaat Genexis GN02 laten verwisselen voor een TK01

Lang verhaal kort: KPN “Provider” biedt klanten die gebruik willen maken van vrije modemkeuze de optie om kosteloos de GN02 grondplaat / FTU van Genexis te vervangen voor een de nu door KPN " Netwerk NL" gestandaardiseerde TK01, die beter geschikt is hiervoor (voor de GN02 bestaat geen patch cover ook).

Echter, als je via een concurrent indirect klant bent van KPN “Netwerk NL” , via een wholesale-afnemer (of ODF-afnemer) , dan moet je blijkbaar 300 euro betalen voor deze wissel. Ik heb dit nagevraagd bij KPN (en KPN Netwerk NL) en de enige weg om dit dan aan te vragen, is via “www.mijnaansluiting.nl”. De enige optie die je daar vervolgens kan kiezen voor glasvezel, is het verplaatsen van de FTU (waar hier helemaal geen sprake van is). Vervolgens komt KPN NetwerkNL dus met een offerte van 300 euro op de proppen :-(.

Komt er vanuit Freedom nog een service (of een flinke collectieve klacht) om toch voor een lager bedrag de FTU te kunnen laten vervangen? KPN kan mij namelijk moeilijk wijs maken dat de kostprijs van deze exercitie echt 300 euro moet zijn…

Lang verhaal lang:
Onlangs heb ik besloten dat ik de actieve NT (een ‘simpele’ mediaconverter die amper extra stroom verbruikt, maar toch) wilde vervangen door eigen apparatuur. Eigenlijk een no-brainer met een Ubiquiti switch met SFP poorten.

In navolging van een ander topic hier ( Vervangen Genexis FiberXport NTU door SFP-module - #10 door PtrO ) en een trucje dat ik een monteur van Tweak al eerder had zien uithalen, zonder problemen met een koppelblokje en juiste patchkabel en SFP de glasvezel direct op mijn eigen switch aangesloten.

Echter, voor de GN02 bestaat geen ‘nette’ patch cover. De oplossing van Kevin is natuurlijk mooi en zo heb ik het nu ook gedaan. Maar oh wee als je op het KPN-forum komt met dat je het zo gedaan hebt. Dan komen er allemaal KPN monteur wijsneuzerig vertellen dat je nu een actieve NT van KPN Wholesale sloopt (wat in dit geval niet zo was, want die NT heb ik ooit van Tweak gehad en die nemen in Almere ODF af, geen WBA, maar dat terzijde).

Ik vind het behoorlijk belachelijk dat klanten van KPN “Provider” dit gewoon ‘gratis’ krijgen, terwijl klanten van concurrenten hier via “www.mijnaansluiting.nl” 300 euro voor moeten aftikken…

Welkom in de wereld hoe het ooit was en formeel nu evoluerend naar nieuwe standaarden niet anders kan of meer is.

Puur technisch is (bij mij weten), de grondplaat van de leverende glasvezel-infrabeheerder (bij Reggefiber is dat dus nu KPN) en de daarop geplaatste NTU is (was/tegenwoordig) weer eigendom van de netwerk-provider.
In het verre verleden werd een - afgeschreven - NTU door de netwerk-provider (bv een xs4all of kpn) geplaatst en destijds vaak “vergeten” om in te nemen bij het opzeggen, verhuizen en/of overstappen naar elders.

Reggefiber, sinds 2019 KPN-netwerk, doet ook een TK01 (ftu), hier hun handleiding om die te plaatsen. Zelf zou ik dat zo niet snel doen want wanneer je de fiber stukmaakt, net als dat je een - verkeerde - connector versjteerd, ben je alsnog veel verder van huis.

Mogelijk is door (tijdelijk?) te heraansluiten bij/via KPN, een TK01 installatie te regelen.

Mja, het gaat mij ook absoluut niet om het zelf vervangen van FTU door een TK01.

Mij gaat het erom dat er een oplossing moet komen, waarbij álle providers, niet alleen KPN, maar dus ook providers die afhankelijk zijn van Reggefiber/KPNNetwerkNL (danwel via ODF, danwel via KPN Wholesale), in de gelegenheid zijn om oude FTU’s grondplaten zoals de GN02 te laten vervangen door de nu gangbare TK01.

@anon97139585 Mja, ik ben het inderdaad helemaal met je eens dat een koppelbus op de pigtail in de GN02 plaatsen inderdaad gewoon een gangbare methode is, die door meerdere ODF partijen (Jonaz, Tweak/Cambrium, etc.) ook gewoon in de praktijk worden toegepast.

En zo heb ik het dus nu ook bij mij thuis zelf gedaan. Bij gebrek aan een blindkap heb ik ik nu gewoon de electronica uit de 1 Gbps mediaconverter getrokken en de patchkabel door de sparing van de UTP poort heen geleid. Het ding zit in de meterkast, dus verder ook geen last van.

Maar het is voor mij wel een beetje ook een principekwestie: Ik (en monteurs van providers) word soort van ‘gedwongen’ tot een knutseloplossing op een FTU/grondplaat die hier eigenlijk gewoon niet op ontworpen is. En laten we wel wezen, ook in mijn toch best overvolle meterkast is het eigenlijk gewoon een doorn in het oog dat er zo’n enorm blok hangt, voor alleen maar een patchkabeltje op een pigtail.

En het is dan helemaal ‘zuur’ dat KPN “Provider” blijkbaar wel erkent dat GN02’s eigenlijk vervangen moeten worden door TK01’s als klanten eigen apparatuur willen aansluiten, en dus gewoon de ‘investering’ doet om door KPN “NetwerkNL” het ding te laten vervangen. Terwijl andere providers maar moeten zien hoe ze dat fixen.

Ik heb dit overigens ook voorgelegd aan Consuwijzer/ACM en die kijken er nu naar…

Toch even een reactie in dit topic:

Na een hoop gediscussieer in het KPN forum in een topic dat oorspronkelijk ging over een dummy patch cover voor een Genexis GN02 grondplaat (wat ik heb laten uitmonden in een discussie over het wel of niet vervangen door een TK01 omdat een KPN Monteur het leegtrekken van een NT het maar niks vond en aan gaf dat de boel gewoon vervangen moet worden), heb ik de vraag ook via een ticket bij Freedom neer gelegd.

Ik kreeg al snel een antwoord van Freedom dat ze mijn vraag hebben voorgelegd aan Cambrium (de actieve operator hier) en die hebben het weer omgezet in een order bij KPNNetwerkNL! Ik werd gisteren ineens gebeld door een aannemer namens KPNNetwerkNL, en vanochtend stond er 2 man sterk op de stoep om de FTU te komen vervangen! (waarschijnlijk waren ze met 2 man omdat de meeste andere klussen toch ook al snel met 2 moeten).

Binnen een half uurtje was de GN02 weg en zit er nu een TK01 ! Ben nog wel even benieuwd wie de factuur gaat krijgen… hebben ze het verder niet met mij over gehad.

Toch nog wel iets wat me opvalt: Ik had de GN02 met een blauwe sc/pc koppelbus en patch kabel met aan de ene kant sc/pc en aan de andere kant LC aan mijn SFP hangen.

De monteur heeft deze kabel vervangen door een zelf mee genomen kabel, met aan de FTU kant een groene SC/APC connector. Zoals je het zou verwachten bij een TK01 met SC/APC patch cover. Maar nu de crux:


Op deze FTU lijkt gewoon een blauwe SC/PC koppelbus te zitten? Is dit gebruikelijk? (en waarom dan toch een groene SC/APC connector aansluiten terwijl dat volgens mij echt niet de bedoeling is?

Formeel maakt de kleur idd niet uit. Ik ken installaties waar de kleur van connectors en/of kabels een ander doel dient dan om te vertellen wat de connectiviteit/connector fysiek is of doet.

Probleem is wel dat je thuis aan de connector niet kunt zien of het een APC of ander type is.


NB: Thuis in/bij FTTH installaties zal je - d8 ik - hoegenaamd alleen nog maar APC (afgeschuinde) kabels tegenkomen die immers net wat minder (storings)reflecties heeft.

Kan verder verwarrend zijn - ik zou ook vragen stellen - dat men (kennelijk) een groene SC plug in een blauw connectorhuis duwt.
Zou wmb ‘beter’ geweest zijn dat men voor/bij consumenten thuis vice versa passende kleuren gebruikt. Voor de netheid thuis, zou je zelf een bijkleurende connector/kabel kunnen aanschaffen.

@anon97139585
In mijn Genexis aansluiting uit 2010 zitten 2 vezels
Internet zit op blauw en de ongebruikte voor tv is groen.
Ik neem toch aan dat het een UPC en APC pigtale is, aan de vezels.

Ja en nee, nu lijkt het alsof die in de kleur gespoten worden. Deze dingen zijn van plastic en om die van een kleur voorzien worden de plastic korrels op kleur gebracht tijdens hun productie als grondstof.

De korrel worden verwarmt en dan onder druk in een matrijs gespoten waarna die weer uit de matrijs gedrukt worden. Mooi op kleur en nasat er een metalen clip op gezet word, klaar voor gebruik. Dit proces van vormen heet spuitgieten.

Die 2e pigtail was ook niet de bedoeling.
Beide vezels moesten wel gemeten worden.
Best kans dat hij bij de TK01 inwendig verborgen zit.
2 gaatjes is voor heel veel mensen verwarrend.

Doemdenkend: “Met één fiber hebben de gebruikers ook maar één keuze”.
De 2e fiber is/was juist ideaal omdat daar via de tuner, fullband DVB-C (en daarvoor zelfs ook als analoog) uitkwam wat je dan prima in je huis kon distribueren.

Ik denk dat het juiste woord Nostalgie is.

Kweetniet of het nostalgie is en wellicht meer autarchie om niet langer meerdere vezels in huizen beschikbaar te stellen.

Los daarvan kon/kan je (d8) nog bij verschillende providers DVB-C over glas verkrijgen. Ik meen dat Jonaz dat nu nog aanbiedt (TV@€5/maand).

Een paar jaar geleden hebben duopolisten dit al uit hun portfolio geschopt zodat het niet meer nieuw geleverd kon en hoeft te worden. Inmiddels willen de duopolisten het overal weghebben, ten gunste van cashcow IPTV.

Hier en daar is er wel een 1-vezelige oplossing (DVB-C) gerealiseerd, waarbij er dus 1Gbit IP is (1310/1490nm) en een 1550nm CATV overlay incl DVB-C+Analoog. Helaas is dit wat ingewikkelder (& duurder) voor de consument dan de “nostalgische” tweevezelige oplossing wat een simpele 1:1 conversie was.
In geval dat je dan met 1-vezel een eigen “modem” wilt gebruiken, zal je zelf moeten zorgen om het 1550nm-CATV signaal af te splitsen naar coax. Internet zit (ik meen) op 1310/1490nm.

In theorie (idd das war Einmal) had en was het met twee vezels ook simpel mogelijk geweest om dan bv apart TV te hebben (van een andere provider). Helaas hebben de “marktverdelers” dat niet willen oppikken.

@Erik Het heeft inderdaad vrij weinig met nostalgie te maken hebben, maar ook nog met een laatste beetje ‘autonomie’.

Zoals @anon0224 ook al aanhaalt, is er op dit moment 1 partij actief op de glasvezelmarkt (in een redelijk beperkt aantal plaatsen), die nog DVB-C aanbiedt (via dezelfde vezel als waar ook met GPON/XGSPON het internet wordt aangeboden). Die partij is Jonaz.

Los van het feit dat je DVB-C, Analoog en FM nog altijd zeer makkelijk in je huis kan distribueren, is het ook nog 1 van de laatste manieren om zelf te bepalen met welke ontvanger is de signalen consumeert. Zelfs voor DVB-C, want dat maakt nog gebruik van de IrDeto standaard van fZiggo, waardoor ook CI of Softcam oplossingen op een Linuxbak of Dreambox tot de mogelijkheden behoren. Oftewel, zelf opnemen, zelf bepalen hoe (lang) je het bewaart, etc.

Helaas is Jonaz verder administratief een grote zooi (al jaren lang) en durf ik het dus niet met een gerust hart te nemen voor m’n thuiswerk (ik moet internetfacturen e.d. indienen, en die krijg je bij hun met alleen zeer veel moeite).

Toch ook nog even op jouw post antwoorden, m.b.t. mijn vreemde TK01 aansluiting.

Het bleek dat er helemaal geen patch cover geplaatst is en men inderdaad maar gewoon een koppelbusje op had gefrot om op mijn bestaande SFP aan te sluiten.

Bij KPN later de juiste patch cover besteld, dus het zit nu netjes :slight_smile:

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.