Ik heb wellicht een aanknopingspunt gevonden! Je noemde toevallig de ZTE ZXHN F3100 in het dualstack router met systemd-networkd topic. Ik zocht hierop en de eerste hit was:
https://www.kpnwebshop.com/includes/downloadFile.asp?id=NGRjTXprMk5BPT1kZDU%3D&date=4dcdd5
Op pagina 12 kwam ik dit tegen:
1310 (Tx)/1490 (Rx) nm wavelength for 1000M speed rate
1310 (Tx)/1550 (Rx) nm for 100M speed rate
Zou het kunnen zijn dat sommige lijnen zowel gigabit als fast ethernet kunnen afhankelijk van welke frequentie er gebruikt wordt? Ik heb aan de TP-Link MC220L nu trouwens een vier aderige telefoonlijn hangen naar m’n Omnia en dat valt dus terug op fast ethernet. (Ik was ook verbaasd dat het werkte toen ik het probeerde!) Ik heb geen idee of die TP-Link gigabit kan omzetten naar fast ethernet (dat dacht ik) of dat mijn glas lijn dus toch ook op fast ethernet functioneert…
Ik heb ook nog ergens een oud apparaat liggen wat in dit huis hing voordat de monteur kwam. Volgens hem kon het in de kliko, maar dat ding doet helemaal geen gigabit, dus ik zou 'ns een keer moeten kijken wat er gebeurt als ik die aansluit.
Wellicht dat die TP-Link SFP met 1550nm die je hierboven noemt (op mijn aansluiting) dus enkel fast ethernet zou doen… edit: Ik vrees dat die TP-Link SM321B op mijn lijn helemaal niets zou doen, die ondersteunt enkel gigabit volgens z’n specs. Ik heb die DrayTek ook opgezocht en die ondersteunt wel expliciet 100 & 1000 MB/s. Mijn vermoeden is nu dat zowel de golflengte als de snelheid moeten matchen volgens minstens één van beide combinaties
- 1490 + gigabit
- 1550 + fast ethernet
Als mijn vermoeden klopt, zullen andere combinaties zullen niet werken!