Geschikte FTTH router met libreCMC/OpenWRT?

Ik heb inmiddels de Turris Omnia besteld. Ik ben nu de juiste SFP aan het zoeken. Na wat kletsen in #turris en rondkijken ben ik op de site van Flexoptix uitgekomen.

Hier vond ik deze:
https://www.flexoptix.net/en/transceiver/s-b1312-10-xdi.html

Die lijkt wat flexibeler dan de Draytek die hierboven staat. In de eerste instantie gaf Flexoptix aan dat ik misschien de niet-industriële variant ook zou kunnen gebruiken. Die werd al als compatibel met de Turris Omnia bestempeld. Toen zag ik echter dat die een “LC simplex” connector had en ik zit met de patchcover zoals @anon97139585 die hierboven noemt. Zowel op de Fritzbox 5490 site als bij Freedom wordt SC/PC als connector type genoemd. Op mijn vraag aan Flexoptix of het niet handiger was toch wel de industriële variant te nemen en of die ook compatibel was met de Turris Omnia, heeft men de Turris Omnia daar aan het lijstje toegevoegd met compatibele apparaten met een geschikte SFP configuratie.

Nu is het voor mij echter niet duidelijk of SC simplex en SC/PC inderdaad hetzelfde zijn. Kan iemand bevestigen of die Flexoptix SFP inderdaad geschikt is of dat er misschien een andere SFP geschikter is? Bij voorbaat dank!!

Dank! Iemand stuurde me ook een site met plaatjes van de verschillende vezels en ik zag ook dat dit inderdaad om een PC SFP gaat.

Het enige probleem is dat Flexoptix niet voor particulieren is. Ik heb Freedom gevraagd of zij mogelijkheden hebben om die of überhaupt een geschikte SFP te leveren. Als dat niet gaat, denk ik dat ik die DrayTek aanschaf en test met de Omnia. Als dat niet werkt, dan toch maar die TP-Link er extra bijdoen.

Ik heb die combinatie inmiddels besteld. Toevallig kwam de SFP binnen een dag na m’n bestelling, maar de losse mediaconverter moet nog komen.

Met de Turris Omnia heb ik die SFP getest, maar die combinatie lijkt nog niet te werken. De SFP wordt wel gedetecteerd, maar ziet geen link.

Ik wacht nu op die mediaconverter om te kijken of het dan wel werkt. Voorlopig zit de 5490 ertussen als mediaconverter. Met die patchcover FTU in plaats van een NTU is het verhaal inderdaad wel een stuk ingewikkelder om op gang te krijgen :slight_smile:

1 like

2 updates:

Inmiddels die TP-Link media convertor ontvangen. De MC220L zoals @anon97139585 ook had aangegeven. Hiermee werkt die Draytek SFP inderdaad perfect. Ik had beide bij Max ICT besteld. Op Tweakers staat die partij niet hoog aangeschreven, maar het was de enige waar ik zowel die SFP als die convertor kon vinden. Verder was mijn ervaring dus uitstekend, de SFP werd zoals ik eerder schreef binnen een dag bezorgd, de convertor had alleen iets geduld nodig.

Die TP-Link MC220L doet overigens niet enkel plat ftth<>ethernet, maar kan de gigabit ftth tegelijk ook omzetten naar fast ethernet! Ik heb toevallig de Omnia ergens anders staan en verbonden met de MC220L met een eenvoudige vier-aderige telefoonkabel ertussen!! Hij onderhandelt de link naar fast ethernet en alles werkt gewoon :slight_smile:

Wat betreft de SFP rechtstreeks in de Omnia, nadat ik allerlei diagnostische informatie had gestuurd met die module erin, kreeg ik als reactie dat TurrisOS 5.2 een goede kans maakt. Op dit moment zit TurrisOS op 5.1. Dat wordt nog vervolgd!

2 likes

Ook goed nieuws uit de OpenWRT op AVM hardware hoek.
Voor de 3390 zijn net de patches enkele dagen terug ingemerged. Dat model zelf is hier niet echt populair maar ligt qua hardware dicht bij modellen die hier wel populair zijn:

Verder wordt op dit moment in deze PR veel getest waarin modellen die hier wél populair zijn expliciet worden genoemd:

Er lijkt nog wel wat werk nodig, maar hopelijk kan Freedom de 5490 wel achter de hand te houden boven de nieuwe varianten voor klanten die OpenWRT willen draaien.

Inmiddels een paar stappen verder. OpenWRT draait op de Fritzbox 5490 en maar liefst twee keer! De Fritzbox x490 modellen hebben twee SoCs aan boord, naast de hoofd SoC (met DSL chipset), is er een tweede SoC voor de WiFI (vergelijkbaar met een complete 1750E repeater). Het zal nog wel wat voeten in de aarde hebben voordat alles in officiële OpenWRT boom zit, maar het begin is er. Kijk naar deze PR en de instructies in de README als je dit na wil doen: Fritzbox 5490 support by jschwartzenberg · Pull Request #1 · kestrel1974/openwrt · GitHub
Ik heb nog niet naar FTTH gekeken, er staat wel wat over in de tips die ik tot dusver kreeg. (Zie de verschillende threads op GitHub.)

4 likes

Ziet er goed uit!! Heb je toevallig al getest welke SFP werkt? Ik moet nog steeds een keer die Draytek in de Omnia duwen nu Turris OS 5.2 uit is.

@e.vanuden ik wilde ook melden dat er nog steeds zeker ook veel animo is rond het gebruik van AVM hardware hiervoor.

De discussies leven nu misschien op wat obscure plekken, recente threads:

Hier gaat het om VR9 modellen die qua hardware vergelijkbaar zijn: 3490, 5490, 5491, 7490. Hierboven stonden al mijn screenshots van de 5490 met OpenWRT met zowel de Lantiq SoC als de Atheros SoC werkend.

Ik hoop dat AVM nog steeds mogelijkheden wil onderzoeken qua interactie. Af en toe komen er vragen voorbij waarbij het vanuit de OpenWRT hoek een hoop probeer- en experimenteerwerk is, terwijl een AVM engineer waarschijnlijk direct een antwoord zou kunnen geven. Tegelijk zorgt men vanuit OpenWRT ervoor dat zaken om bijvoorbeeld de Linux kernel goed te laten draaien op AVM hardware in de officiële kernel versie komen. AVM blijft voor Fritz!OS vaak op oudere kernel versies dan OpenWRT voor dezelfde hardware. Met meer aandacht voor AVM hardware aan de OpenWRT kant, zou het ook makkelijker worden om Fritz!OS van nieuwere kernel versies te voorzien.
Is interactie in deze hoek iets wat AVM zou wilen overwegen?

Ik ben benieuwd! Hij mist alleen de 1490 nm die soms ook gebruikt lijkt te worden zoals bij mij (oude screenshot): https://schwart6.home.xs4all.nl/5490-fiber-info.png

Die Draytek die ik op jouw advies heb besteld heeft die golflengte wel, maar ik heb 'm nog steeds in die TP-Link mediaconverter zitten en nog niet in de Omnia zelf geprobeerd.

Ja het is mij ook niet helemaal duidelijk hoe het zit of waarom beide genoemd worden. Als je zoekt naar SFPs voor een enkele dan zijn ze een stuk goedkoper. Op sommige fora zie je wel dat die met maar één ontvangfrequentie bij sommigen ook werken. Misschien dat het iets met televisie te maken heeft, dat neem ik zelf niet af. Ik zou dat bij IPTV ook niet verwachten, wellicht is het een overblijfsel van een voorheen voor coax-conversie bedoeld signaal.

Nee, terecht. Ik had toen die MC erbij besteld want dat scheelde qua kosten weinig en dan wist ik zeker dat het ging werken. Toen bleek ook inderdaad dat die SFP nog niet werkte, ook met de Turris OS versie van dat moment. De afgelopen tijd heb ik gewoon nog geen moment gevonden om dat opnieuw te proberen, zodra dat werkt, doe ik die TP-Link maar weer in de doos voor je weet maar nooit :slight_smile:

Had juist begrepen dat nieuwe glasvezel aansluitingen, GPON zouden krijgen bij Delta Fiber…

Bij uitbreiding waar bestaande POPs worden gebruikt dan zal dezelfde techniek gekozen worden.

Maar nieuwe POPs zijn (denk ik) vaak GPON.

Ik heb wellicht een aanknopingspunt gevonden! Je noemde toevallig de ZTE ZXHN F3100 in het dualstack router met systemd-networkd topic. Ik zocht hierop en de eerste hit was:
https://www.kpnwebshop.com/includes/downloadFile.asp?id=NGRjTXprMk5BPT1kZDU%3D&date=4dcdd5

Op pagina 12 kwam ik dit tegen:

1310 (Tx)/1490 (Rx) nm wavelength for 1000M speed rate
1310 (Tx)/1550 (Rx) nm for 100M speed rate

Zou het kunnen zijn dat sommige lijnen zowel gigabit als fast ethernet kunnen afhankelijk van welke frequentie er gebruikt wordt? Ik heb aan de TP-Link MC220L nu trouwens een vier aderige telefoonlijn hangen naar m’n Omnia en dat valt dus terug op fast ethernet. (Ik was ook verbaasd dat het werkte toen ik het probeerde!) Ik heb geen idee of die TP-Link gigabit kan omzetten naar fast ethernet (dat dacht ik) of dat mijn glas lijn dus toch ook op fast ethernet functioneert…

Ik heb ook nog ergens een oud apparaat liggen wat in dit huis hing voordat de monteur kwam. Volgens hem kon het in de kliko, maar dat ding doet helemaal geen gigabit, dus ik zou 'ns een keer moeten kijken wat er gebeurt als ik die aansluit.

Wellicht dat die TP-Link SFP met 1550nm die je hierboven noemt (op mijn aansluiting) dus enkel fast ethernet zou doen… edit: Ik vrees dat die TP-Link SM321B op mijn lijn helemaal niets zou doen, die ondersteunt enkel gigabit volgens z’n specs. Ik heb die DrayTek ook opgezocht en die ondersteunt wel expliciet 100 & 1000 MB/s. Mijn vermoeden is nu dat zowel de golflengte als de snelheid moeten matchen volgens minstens één van beide combinaties

  1. 1490 + gigabit
  2. 1550 + fast ethernet

Als mijn vermoeden klopt, zullen andere combinaties zullen niet werken!

1 like

Ben vaak in de specificaties tegengekomen dat de SFP(+) interface 1250Mbit/s is, zou ooit iemand bedacht hebben dat de tweede Rx golflengte handig is voor multicast en unicast van ipTV ?

100Mbps is ruim voldoende voor meerdere TV streams…

Je zag wel die ZTE informatie?

Een beetje verder rondneuzen geeft:
http://technoeconomics.idlab.ugent.be/output/phd_bart.pdf
Daar wordt weer genoemd dat typisch 1310 en 1490 worden gebruikt, met de suggestie dat 1550 voor broadcast verkeer is, maar dat gaat niet over AON.

Topic op Tweakers:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1815669
Daar heeft iemand ook gigabit over een module die enkel 1550 doet! (Ook iemand die het met een 1490 heeft en een ander die een enkel 1550 niet op gang krijgt.)

Twee dingen die ik moet proberen als ik tijd heb:

  1. SFP direct in de Omnia en uitlezen wat die roept.
  2. Oude barrel wat geen gigabit zou kunnen eraan hangen.

Maar waarom zou de 5490 hier dan zowel 1490 als 1550 tonen bij “Wavelength received”?

SOPTO wijst wel naar die module, dat kan ik door de opening lezen. De officiële specs qua golflengtes zijn echter wel breder:
https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-5490/technical-specifications/

Wavelength: TX 1310 nm, RX 1480 to 1580 nm

Mooi!! Goed te weten welke SFPs allemaal kunnen werken. Misschien zouden we eigenlijk een wiki moeten gaan aanleggen met dit soort info…

1 like

Het is helaas lastig om te testen voor mij, door de afhankelijkheid qua internetverbinding. Wel mooi als dit erin komt!

Mja, ik heb even gekeken, maar volgens gaat dat eigenlijk volgens mij ook wel echt over de technische stukken en dan kan ik eigenlijk niet echt met goed fatsoen zo’n regel plaatsen met mijn inzicht. Ik heb op IRC wel nog een keer aan Pepes gevraagd of hij er extra aandacht aan wil besteden. We kletsen daar vaker, dus ik hoop dat er vanuit Turris wellicht nog een duwtje komt.