Geschikte FTTH router met libreCMC/OpenWRT?

Had juist begrepen dat nieuwe glasvezel aansluitingen, GPON zouden krijgen bij Delta Fiber…

Dat zou ik niet weten eerlijk gezegd. Zo erg ben ik nog niet thuis in het netwerk van Delta, aangezien Freedom er nog niet op levert.

Maar ik heb geen nieuwe aansluiting. Ik woon in een dorp dat al een lange tijd geleden door twee netwerkbeheerders verglaasd is. Delta, destijds nog Caiway heeft alle bestaande aansluitingen gedaan, en KPN, destijds nog Reggefiber alle nieuwbouw.

Dus alle infrastructuur die hier staat is alweer een jaar of 10 oud, en deze wijk is daar tijdens de bouw aan toegevoegd. De kans dat ze daarvoor hele nieuwe GPON PoP’s hebben gebouwd, alleen maar voor deze paar honderd huizen, acht ik niet heel groot. Bij KPN is dat in ieder geval niet het geval, en heb ik gewoon AON.

Bij uitbreiding waar bestaande POPs worden gebruikt dan zal dezelfde techniek gekozen worden.

Maar nieuwe POPs zijn (denk ik) vaak GPON.

Ja, dat is een erg nare ontwikkeling.

1 like

Ik heb wellicht een aanknopingspunt gevonden! Je noemde toevallig de ZTE ZXHN F3100 in het dualstack router met systemd-networkd topic. Ik zocht hierop en de eerste hit was:
https://www.kpnwebshop.com/includes/downloadFile.asp?id=NGRjTXprMk5BPT1kZDU%3D&date=4dcdd5

Op pagina 12 kwam ik dit tegen:

1310 (Tx)/1490 (Rx) nm wavelength for 1000M speed rate
1310 (Tx)/1550 (Rx) nm for 100M speed rate

Zou het kunnen zijn dat sommige lijnen zowel gigabit als fast ethernet kunnen afhankelijk van welke frequentie er gebruikt wordt? Ik heb aan de TP-Link MC220L nu trouwens een vier aderige telefoonlijn hangen naar m’n Omnia en dat valt dus terug op fast ethernet. (Ik was ook verbaasd dat het werkte toen ik het probeerde!) Ik heb geen idee of die TP-Link gigabit kan omzetten naar fast ethernet (dat dacht ik) of dat mijn glas lijn dus toch ook op fast ethernet functioneert…

Ik heb ook nog ergens een oud apparaat liggen wat in dit huis hing voordat de monteur kwam. Volgens hem kon het in de kliko, maar dat ding doet helemaal geen gigabit, dus ik zou 'ns een keer moeten kijken wat er gebeurt als ik die aansluit.

Wellicht dat die TP-Link SFP met 1550nm die je hierboven noemt (op mijn aansluiting) dus enkel fast ethernet zou doen… edit: Ik vrees dat die TP-Link SM321B op mijn lijn helemaal niets zou doen, die ondersteunt enkel gigabit volgens z’n specs. Ik heb die DrayTek ook opgezocht en die ondersteunt wel expliciet 100 & 1000 MB/s. Mijn vermoeden is nu dat zowel de golflengte als de snelheid moeten matchen volgens minstens één van beide combinaties

1. 1490 + gigabit
  2. 1550 + fast ethernet

Als mijn vermoeden klopt, zullen andere combinaties zullen niet werken!

Ben vaak in de specificaties tegengekomen dat de SFP(+) interface 1250Mbit/s is, zou ooit iemand bedacht hebben dat de tweede Rx golflengte handig is voor multicast en unicast van ipTV ?

100Mbps is ruim voldoende voor meerdere TV streams…

Ja, het wordt wel erg speculatief nu. Ik heb in ieder geval geen enkele aanleiding om te denken dat er een fysieke scheiding op layer 1 is tussen internet en IPTV. Dat gebeurt op layer 3 met 802.1Q-tags.

Ik kan ook nergens vinden dat er verschillende golflengtes worden gebruikt voor verschillende data rates. Ik denk dat zoiets net als bij ethernet over koper gewoon een negotiation is. Sowieso ben ik er niet uit of er überhaupt wel op twee frequenties tegelijk wordt verzonden. Voor zover ik weet, is het één van de twee; dus 1490 of 1550. Anders heb je eigenlijk een soort semi-multimode, en vraag ik me af of je nog van singlemode kunt spreken.

Verder verwacht ik dat die MC220L prima gigabit op glas kan converten naar 10/100 op koper. Een domme unmanaged switch kan immers ook gemengd gigabit en 10/100 doen. Dus ik verwacht dat die glaslijn gewoon op gigabit negotiated wordt.

Je zag wel die ZTE informatie?

Een beetje verder rondneuzen geeft:
http://technoeconomics.idlab.ugent.be/output/phd_bart.pdf
Daar wordt weer genoemd dat typisch 1310 en 1490 worden gebruikt, met de suggestie dat 1550 voor broadcast verkeer is, maar dat gaat niet over AON.

Topic op Tweakers:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1815669
Daar heeft iemand ook gigabit over een module die enkel 1550 doet! (Ook iemand die het met een 1490 heeft en een ander die een enkel 1550 niet op gang krijgt.)

Twee dingen die ik moet proberen als ik tijd heb:

1. SFP direct in de Omnia en uitlezen wat die roept.
  2. Oude barrel wat geen gigabit zou kunnen eraan hangen.

Je zou ook voor de grap zo’n TP-Link TL-SM321B SFP kunnen kopen en een SC/APC → LC/PC-kabel, en die in je MC220L kunnen stoppen.

Ik denk overigens eerder dat het verschil zit in de hardware aan de overkant. Sommige PoP’s zullen TX 1490 hebben, en andere TX 1550, net als dat verschillende DSLAM’s ook verschillende VDSL-profielen ondersteunen. Dat lijkt me logischer dan dat één en dezelfde PoP gelijktijdig op verschillende frequenties verzendt.

Maar waarom zou de 5490 hier dan zowel 1490 als 1550 tonen bij “Wavelength received”?

Ik vermoed dat dat de specificaties van de SFP zijn. In een EEPROM staat dergelijke data, en die wordt waarschijnlijk uitgelezen.

SOPTO wijst wel naar die module, dat kan ik door de opening lezen. De officiële specs qua golflengtes zijn echter wel breder:
https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-5490/technical-specifications/

Wavelength: TX 1310 nm, RX 1480 to 1580 nm

Hier toch weer een semi-vage aanwijzing dat het gewoon gaat werken met die TP-Link SFP:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/48474819

Dat zou wel mooi zijn, want daarvan is in ieder geval 100% zeker dat hij in de Omnia gaat werken zodra dat pull request gemerged is, aangezien de maintainer van die patchset zelf ook die SFP gebruikt.

1 like

@jschwart Ondertussen heb ik uit ongeduld ook maar eens een MC220L gekocht. Daar heb ik de TL-SM321B SFP-module ingestopt, en met een 1 meter LC/PC → SC/APC-kabel in een TK01-patchcover geklikt.

Ik kan concluderen dat het prima werkt. Dus daarmee is hopelijk alle onduidelijkheid verdwenen. De TL-SM321B SFP-module werkt op KPN NetwerkNL, en gaat binnenkort ook direct in de Omnia werken. Zodra het eerder genoemde pull request gemerged is in ieder geval in OpenWrt master, en dan hopelijk later ook gebackport naar 21.02.x.

Wanneer Freedom over het Delta-netwerk gaat leveren, kan ik dat hopelijk ook spoedig gaan testen.

3 likes

Mooi!! Goed te weten welke SFPs allemaal kunnen werken. Misschien zouden we eigenlijk een wiki moeten gaan aanleggen met dit soort info…

1 like

Ja, eens. Sowieso vind ik dat Freedom in algemene zin wel meer zou kunnen doen met het ondersteunen en documenteren van eigen hardware, bijvoorbeeld op een manier zoals HE.net hun 6in4-tunnels documenteert.

Zeker nu de ACM straks elke ISP gaat verplichten om eigen hardware te gedogen, is dit toch wel een concurrentievoordeel dat Freedom kwijtraakt. Dat kan je terugwinnen door actief mee te denken met mensen die eigen hardware gebruiken, zoals inderdaad documenteren welke SFP’s getest zijn.

Het feit dat we in dit topic met z’n allen maar wat hebben moeten gokken totdat ik uiteindelijk maar iets kocht dat ik niet echt nodig had, zodat ik het zelf kon testen, is in die zin wel jammer. Nu is die 22 euro wel te overkomen, maar als iemand even navraag had gedaan bij KPN NetwerkNL zouden we het ook hebben geweten.

Andere ISP’s zullen zoiets zeker nooit doen, en zodra je hun modemrouter niet gebruikt direct alle support staken. En dat is iets waar Freedom nog wel het verschil kan maken wat mij betreft.

3 likes

De patches voor SFP-support voor de Omnia zijn zojuist gemerged in OpenWrt master.

Nu is het dus tijd om te lobbyen om ze te backporten naar 21.02. Wie weet kan dat nog gebeuren bij de eerste stable release, als het heel, heel erg mee zit.

1 like

Ondertussen heb ik een pull request gemaakt om de patches voor de SFP cage in 21.02 te krijgen. Comments en testers zijn welkom!

Het zou zeker helpen als er een aantal Tested-by: Realname <email>-tags zouden worden toegevoegd in het pull request. Dus mocht iemand daarvoor gelegenheid hebben, graag. Dan is de kans vrij groot dat het nog voor 21.02 gemerged kan worden; zeker als er blijkt dat er vraag naar is.

Ik ping @jschwart en @Noci in het bijzonder, aangezien jullie volgens mij allebei ook Omnia’s hebben.

Overigens wil ik benadrukken dat je niet per se een custom OpenWrt-build hoeft te bouwen. De code is al getest in master. Dit pull request is alleen maar om het in de openwrt-21.02-branch te krijgen. Code review is dus al voldoende voor een Tested-by-tag.

Het is helaas lastig om te testen voor mij, door de afhankelijkheid qua internetverbinding. Wel mooi als dit erin komt!