Heb sinds jaar en dag een DSL verbinding bij xs4all en freedom met 100Mb/s down 30Mb/s up. Voldoet nog uitstekend, maar ja je ‘mot met je tijd mee’ toch. Bovendien kan iemand elk moment mijn gammele koperlijntje wegslopen waarvan niemand na talloze verbouwingen nog weet waar en hoe die loopt.
Ik hou hier even een logje bij van de voortgang van de aanleg. Ook wat ideetjes over hoe ik zaken wil gaan regelen en vragen die daarbij opborrelen. Voel je vrij om vragen te beantwoorden of stellen en suggesties te geven.
Plan/Ideen
Huidige situatie
Ik heb een oudbouw appartement met een meterkast in het trappenhuis. Vanuit mijn meterkast worden ook alle kabels en leidingen naar bovenliggende appartementen gelegd. Bij de kleinste ongeregelheid is er al gauw toegang tot mijn meterkast nodig en als ik onverhoopt niet thuis ben wordt de deur desnoods geforceerd. Ik wil dus geen ‘slimme’ apparaten in mijn meterkast, die mogelijk door onbevoegden ‘bediend’ kunnen worden. Ik heb daarom direct boven mijn voordeur (binnenshuis) een kast gemaakt met mijn huidige fritzbox(7590), een switch en een patchpanel als centrale hub voor mijn woning.
nieuwe tijdelijke situatie
Ik heb voorlopig de standaard huurmodem (E3 pm) besteld met monteur. In het formulier zie ik niet welk modem dit gaat worden. Omdat op mijn adres XGSPON beschikbaar is neem ik aan dat ik een FB7690 ga krijgen. Ook begrijp ik dat ik hierbij een aparte ONT ga krijgen
- ONT is wsl een Genexis of Nokia die rechtstreeks op TK01 FTU wordt geschoven
- ONT en FB7690 worden met een ethernetkabel verbonden
Vraag: Klopt bovenstaande of mis ik iets?
Ik laat de monteur ONT en FB in mijn meterkast monteren en demonstreren. Ik verbind de FB met een enkele ethernetkabel naar het patchpaneel in mijn centraleHubKast. In deze tijdelijke situatie kan ik de glasvezelverbinding goed testen. Mochten er problemen zijn dan kan de monteur de situatie geisoleerd bekijken in de meterkast zonder met de awkwards van mijn huisnetwerk te moeten dealen.
Hoewel ik de FB7690 van de meterkast naar mijn centraleHubKast kan brengen maak ik me zorgen hoe privacyvriendelijk (of niet) het is om die ONT in een semi-publiek toegankelijke meterkast te hebben. Ik heb wat lopen spitten en krijg toch het idee dat hier (theoretisch ?) als maninthemiddle in mijn verbinding kan worden gerotzooid.
Vraag: Klopt dit of ben ik te paranoid?
Aanvulling 20260227
Het (afgebroken) aanvraagformulier leert me dat de afspraak met de monteur automatisch 20 dagen na aanvraag wordt gepland. Van @meganerd leerde ik dat oude DSL wsl automatisch begin volgende maand wordt afgesloten. Om dus een maximale testtijd te krijgen moet ik zorgen dat monteurafspraak begin maand ontstaat => reminderToSelf: nieuwe aanvraag doen Na 10 Maart, beetje mazzel werkt het formulier van freedom dan ook.
nieuwe definitieve situatie
Zodra ik tevreden ben met de nieuwe glasvezelaansluiting dan koop ik een FB5690 met een sfp-xgspon module. Ik plaats de FB5690 in mijn centraleHubKast en verbind de sfp-xgspon module met de TK01-FTU in de meterkast met de juiste glasvezelpatchkabel. Ik heb dan alle kritische apparaten binnenshuis gekregen.
Vraag: Afstand tussen TK01 en FB is 1.5-2m. Is deze afstand een probleem of kan het gewoon?
Vraag: Kan ik het huurmodem FB7690 na hooguit een paar maanden gebruik zonder kosten weer inleveren bij freedom?
aanvulling 2026-2-27
Ik begrijp dat in FB5690 hetzelfde serienummer wordt geconfigureerd als in de ONT van de tijdelijke situatie. Dat lijkt me handig. Als er problemen met de aansluiting ontstaan kan ik de ONT weer terugplaatsen in de meterkast zodat de monteur daar weer geisoleerd het probleem kan oplossen.
Vraag: Klopt het dat serienummer in FB5690+SFP dezelfde wordt als die van de oorspronkelijke ONT? En kan ik wanneer nodig aansluiting via ONT of sfp-xgspon omwisselen?
Log
2026-2-27
Paar dagen geleden kabelaars van KPN hier over de vloer gehad met als resultaat een TK01 FTU in mijn meterkast. Sinds gisteren levert de postcodecheck bij zowel KPN als bij freedom een glasvezelaansluiting op mijn adres. KPN biedt mij zelfs een 4Gb/s aansluiting en freedom slechts een schamele
1Gb/s.
Opvallend is dat KPN niks van zich liet horen sinds er anderhalf jaar lang hun glasvezel in de straat ligt. Maar kort nadat de concurent (eurofiber) voor de huisbaas hier een kabel had aangelegd kwam kpn ook in aktie en was het hele pand in twee dagen bekabeld. Huisbaas moet nog beginnen.
Zojuist glasvezel abo bij freedom via website aangevraagd. Ik wil voorlopig DSL en glasvezel naast elkaar blijven gebruiken zodat ik de nieuwe verbinding goed kan testen en netjes/degelijk in mijn huisnetwerk kan verwerken.
Vraag: Moet ik ergens op letten om te voorkomen dat ik mijn DSL verbinding onbedoeld voortijdig kwijtraak?
Het lijkt mij dat ik dit heb veilig gesteld door een vinkje te plaatsen bij het onderwerp ‘Je zegt zelf je abonnement op bij je huidige internetprovider’
Het door mij ingevulde formulier loopt op het einde ‘vast’ op de mededeling “De postcodecheck herkent jouw locatie niet. Probeer het opnieuw en stuur anders een mail naar helpdesk@freedomnet.nl”. Ik heb het ingevulde formulier dus maar per email naar dit emailadres verstuurd.