Overstap van DSL naar glasvezel, logje en wat vragen

Heb sinds jaar en dag een DSL verbinding bij xs4all en freedom met 100Mb/s down 30Mb/s up. Voldoet nog uitstekend, maar ja je ‘mot met je tijd mee’ toch. Bovendien kan iemand elk moment mijn gammele koperlijntje wegslopen waarvan niemand na talloze verbouwingen nog weet waar en hoe die loopt.
Ik hou hier even een logje bij van de voortgang van de aanleg. Ook wat ideetjes over hoe ik zaken wil gaan regelen en vragen die daarbij opborrelen. Voel je vrij om vragen te beantwoorden of stellen en suggesties te geven.

Plan/Ideen
Huidige situatie
Ik heb een oudbouw appartement met een meterkast in het trappenhuis. Vanuit mijn meterkast worden ook alle kabels en leidingen naar bovenliggende appartementen gelegd. Bij de kleinste ongeregelheid is er al gauw toegang tot mijn meterkast nodig en als ik onverhoopt niet thuis ben wordt de deur desnoods geforceerd. Ik wil dus geen ‘slimme’ apparaten in mijn meterkast, die mogelijk door onbevoegden ‘bediend’ kunnen worden. Ik heb daarom direct boven mijn voordeur (binnenshuis) een kast gemaakt met mijn huidige fritzbox(7590), een switch en een patchpanel als centrale hub voor mijn woning.

nieuwe tijdelijke situatie
Ik heb voorlopig de standaard huurmodem (E3 pm) besteld met monteur. In het formulier zie ik niet welk modem dit gaat worden. Omdat op mijn adres XGSPON beschikbaar is neem ik aan dat ik een FB7690 ga krijgen. Ook begrijp ik dat ik hierbij een aparte ONT ga krijgen

• ONT is wsl een Genexis of Nokia die rechtstreeks op TK01 FTU wordt geschoven
  • ONT en FB7690 worden met een ethernetkabel verbonden

Vraag: Klopt bovenstaande of mis ik iets?
Ik laat de monteur ONT en FB in mijn meterkast monteren en demonstreren. Ik verbind de FB met een enkele ethernetkabel naar het patchpaneel in mijn centraleHubKast. In deze tijdelijke situatie kan ik de glasvezelverbinding goed testen. Mochten er problemen zijn dan kan de monteur de situatie geisoleerd bekijken in de meterkast zonder met de awkwards van mijn huisnetwerk te moeten dealen.
Hoewel ik de FB7690 van de meterkast naar mijn centraleHubKast kan brengen maak ik me zorgen hoe privacyvriendelijk (of niet) het is om die ONT in een semi-publiek toegankelijke meterkast te hebben. Ik heb wat lopen spitten en krijg toch het idee dat hier (theoretisch ?) als maninthemiddle in mijn verbinding kan worden gerotzooid.
Vraag: Klopt dit of ben ik te paranoid?
Aanvulling 20260227
Het (afgebroken) aanvraagformulier leert me dat de afspraak met de monteur automatisch 20 dagen na aanvraag wordt gepland. Van @meganerd leerde ik dat oude DSL wsl automatisch begin volgende maand wordt afgesloten. Om dus een maximale testtijd te krijgen moet ik zorgen dat monteurafspraak begin maand ontstaat => reminderToSelf: nieuwe aanvraag doen Na 10 Maart, beetje mazzel werkt het formulier van freedom dan ook.

nieuwe definitieve situatie
Zodra ik tevreden ben met de nieuwe glasvezelaansluiting dan koop ik een FB5690 met een sfp-xgspon module. Ik plaats de FB5690 in mijn centraleHubKast en verbind de sfp-xgspon module met de TK01-FTU in de meterkast met de juiste glasvezelpatchkabel. Ik heb dan alle kritische apparaten binnenshuis gekregen.

Vraag: Afstand tussen TK01 en FB is 1.5-2m. Is deze afstand een probleem of kan het gewoon?
Vraag: Kan ik het huurmodem FB7690 na hooguit een paar maanden gebruik zonder kosten weer inleveren bij freedom?
aanvulling 2026-2-27
Ik begrijp dat in FB5690 hetzelfde serienummer wordt geconfigureerd als in de ONT van de tijdelijke situatie. Dat lijkt me handig. Als er problemen met de aansluiting ontstaan kan ik de ONT weer terugplaatsen in de meterkast zodat de monteur daar weer geisoleerd het probleem kan oplossen.
Vraag: Klopt het dat serienummer in FB5690+SFP dezelfde wordt als die van de oorspronkelijke ONT? En kan ik wanneer nodig aansluiting via ONT of sfp-xgspon omwisselen?

Log
2026-2-27
Paar dagen geleden kabelaars van KPN hier over de vloer gehad met als resultaat een TK01 FTU in mijn meterkast. Sinds gisteren levert de postcodecheck bij zowel KPN als bij freedom een glasvezelaansluiting op mijn adres. KPN biedt mij zelfs een 4Gb/s aansluiting en freedom slechts een schamele :slight_smile: 1Gb/s.
Opvallend is dat KPN niks van zich liet horen sinds er anderhalf jaar lang hun glasvezel in de straat ligt. Maar kort nadat de concurent (eurofiber) voor de huisbaas hier een kabel had aangelegd kwam kpn ook in aktie en was het hele pand in twee dagen bekabeld. Huisbaas moet nog beginnen.

Zojuist glasvezel abo bij freedom via website aangevraagd. Ik wil voorlopig DSL en glasvezel naast elkaar blijven gebruiken zodat ik de nieuwe verbinding goed kan testen en netjes/degelijk in mijn huisnetwerk kan verwerken.
Vraag: Moet ik ergens op letten om te voorkomen dat ik mijn DSL verbinding onbedoeld voortijdig kwijtraak?
Het lijkt mij dat ik dit heb veilig gesteld door een vinkje te plaatsen bij het onderwerp ‘Je zegt zelf je abonnement op bij je huidige internetprovider’

Het door mij ingevulde formulier loopt op het einde ‘vast’ op de mededeling “De postcodecheck herkent jouw locatie niet. Probeer het opnieuw en stuur anders een mail naar helpdesk@freedomnet.nl”. Ik heb het ingevulde formulier dus maar per email naar dit emailadres verstuurd.

Ik raad je aan om met de helpdesk te bellen om meer zekerheid te krijgen dat je tijdelijk een dubbele aansluiting wilt.Freedom kan dit waarschijnlijk kort sluiten met KPN.
Ik zie er KPN voor aan dat ze zomaar denken dat jij ‘vergeten’ bent je DSL-lijn op te zeggen.

Bij mij is de ONT in de meterkast op de ‘openbare’ gang buiten mijn appartement. Van de ONT loopt een cat5-kabel via de oude telefoonkabelbuis naar de woonkamer in mijn appartement. Daar staat op mijn bureau de Fritzbox. (Monteur had ondanks afspraak geen cat6-kabel bij, enkel cat5).
Dus ik heb hierbij de telefoonkabel van de meterkast naar het appartement vervangen door een internetkabel.

1 like

Wat zijn eigenlijk de mogelijkheden bij overstap van DSL naar glas? Ik zit namelijk in een soortgelijke situatie: Ik heb nu DSL en voldoet prima, maar ik weet dat erbij een storing een behoorlijke push naar glas zal komen.

Is het mogelijk om glas naast DSL te hebben, voor (bij voorkeur) enkele dagen of hooguit een maandje?
Kan ik mijn IPv4 adres + subnet + IPv6 subnet mee nemen of gaat alles veranderen?

1 like

mijn ervaring van een paar jaar geleden:
was eerst: DSL op een 7590

aanvraag: fiber (hier nog AON) met 5590 en opzeggen door Freedom zelf (want dat gebeurt pas nadat jouw nieuwe verbinding tot stand is gekomen)

Avond vóór de overstapdag alvast mijn oude Fritz uitgezet.
's Morgens vroeg alvast de 5590 aan het glas gehangen;
op het activeringstijdstip de 5590 gewoon AAN gezet (met glasvezel in de AON-poort van de 5590)

Eind van de ochtend nog even niks; begin van de middag de 5590 even UIT gezet (bekabeling gewoon gelaten) en na 5 minuten weer AAN: het wereldwijde web kwam nu via fiber binnen.

N.B. de oude DSL-lijn werkte nog 2 of 3 dagen, en was ineens stil.

LET OP:
uit een paar items hier op het forum begrijp ik dat je nieuwe IP-range krijgt; maar vraag dat nog even na bij de HelpDesk (zoals Lidwien al adviseert).

TIP:
ombouwen thuis kan in fases:
.1. via de 5590 (of 7690) LAN2 naar de LAN1 van jouw huidige 7590 (daarin configureer je de 7590-LAN1 als WAN-poort)
.2. later bouw je alles stukje bij beetje om naar jouw nieuwe 5590 (of 7690)

Fijn dat je hier jouw log met anderen deelt; daar leren we allemaal van.

1 like

Ik ging vorig jaar van DSL naar ODF glasvezel. De DSL lijn, waar ik voor de zekerheid een oude FB 7490 op had gezet bleef nog een week werken, al of niet toevallig tot de eerste van de volgende maand. Niet nodig gehad als terugvaloptie. Het glas werkt glansrijk vanaf het begin.

Ik kreeg wel een ander vast IP-adres, werd wel van tevoren gestuurd. De week voor de overgang bezig geweest met een lijst maken van waar ik dat adres allemaal ingesteld had. En de week daarna met ontdekken waar ik het nog meer ingesteld had…

1 like

Klopt. En in de meterkast heb je een stopcontact nodig voor de netvoeding van de ONT.

De privacyrisico’s vallen wel mee. Het meeste verkeer is tegenwoordig end-to-end versleuteld met bv. HTTPS. Blijft over dat iemand in principe vooral zou kunnen zien met wie je praat. Maar ik hou ONT en router toch liever achter de voordeur. Dan kan ook niemand de netvoeding van de ONT uittrekken omdat hij/zij even een stopcontact nodig heeft.

Ook met de ONT achter de voordeur is overigens nog een stukje MITM mogelijk. Bij XGS-PON is momenteel alleen het verkeer van OLT naar ONT versleuteld op XGS-PON niveau. Het verkeer van ONT naar OLT is niet versleuteld, maar daar wordt dacht ik wel aan gewerkt.

Geen probleem. De afstand tot de OLT is vaak een paar km en dan zijn die paar extra meters peanuts. Zelfs 1,5-2km zou waarschijnlijk geen probleem zijn.

Ik kan het niet vaak genoeg en niet hard genoeg zeggen: niet doen. KPN managet de ONT op basis van de fabrikantcode in het serienummer. Instellingen kunnen verschillen. Het serienummer klonen is daarom vragen om problemen.

De KPN ONT gebruiken heeft voordelen:

• De aanschaf is een stuk goedkoper.
  • Er is een duidelijke scheiding tussen wat van KPN is en wat van jou. KPN managet via OMCI ook de instellingen van de ONU-functie van de XGS-PON SFP in je 5690 en zit daardoor ook een stukje in je FRITZ!Box. Die instellingen omvatten o.a. de VLAN mappings.
  • Je hebt geen gedoe met serienummers registreren.
  • Je kunt aan de lampjes op de ONT meteen zien of er een storing is op XGS-PON niveau.
  • Bij een Ethernet koppelvlak heb je een veel ruimere keuze voor je netwerkapparatuur (ik gebruik bv. MikroTik).

Ik zou nog een andere oplossing willen suggereren (zonder garantie) als je de ONT binnen wilt hebben: verleng het aansluitpunt naar binnen.

• Koop een patchcover voor het TK-01 glasvezelaansluitpunt buiten (bv. hier).
  • Koop een TK-01 voor in je centrale hubkast (bv. hier).
  • Koop een SC/APC-SC/APC patchkabel (groen-groen). Klik die in de TK-01 binnen op de plek waar normaliter de connector van de pigtail wordt geklikt (zie bv. dit document), en prik de andere kant in de connector opening van de patchcover van de TK-01 buiten.
  • Schuif de KPN ONT op de TK-01 binnen.

Dit zou moeten lukken als de connector van een pigtail en van een patchkabel hetzelfde zijn. Dat is zo te zien het geval (maar ik weet het niet 100% zeker, vandaar zonder garantie). De pigtail is het stukje glasvezelkabel met connector dat aan de glasvezelkabel wordt gelast.

Door de ommanteling is een patchkabel dikker dan het glasvezeldraadje van een pigtail. Je zult in de TK-01 binnen links en rechts wat ruimte moeten maken om er een patchkabel in te leggen, maar dat is klein bier.

En ik kan Roger’s commentaar niet hard genoeg bevestigen. Je koppelt aan een glasvezelkabel die je met andere deelt (GPON/XGPON, he?).
Dan is het prettig om de grens van het “netwerk van KPN” en het begin van “het netwerk van rik235” duidelijk te hebben. En voor die scheiding is een fysieke ONT prettig, die scheiding wil je niet in je Fritzbox. Gebeurt er iets met je fiber, dan kun je de techneut gewoon naar de ONT verwijzen, dat is voldoende en komt discussie over jouw Fritzbox, met jouw instellingen, niet ter discussie.

Een ONT trekt 1.2W, en (ik heb eraan gemeten!) in de praktijk nog veel minder. Vanuit “energiebesparing” zou ik niet gaan zitten prutsen met een Fritzbox met ingebouwde koppeling tussen GPON en jouw netwerk.

Dan het stuk “privacy”. Je zou de fiber door kunnen trekken zoals Roger schrijft, het aftappen van een fiber voor misbruik is een stuk lastiger als het aftappen van een cat5 kabel waar PPPoE op draait. Let er wel op dat je een kabel met de juiste connectoren (PC vs APC) gebruikt en ik zou de koppeling alsnog in een gesloten kast (met jouw huisnummer erop) doen.
Let erop dat je de connector schoon houdt (beschermingskapje erop, uit de buurt van stof en rommel houden en de beschermingskap er pas vanaf als je de verbinding kunt maken).
Tevens zou ik de ONT eerst op de originele aansluiting aansluiten, de hoeveelheid licht / demping meten en deze meting herhalen achter jouw “verlengde” kabel en de waarden vergelijken.

In een openbaar gebouw waar ik het netwerk voor doe heb ik de fiberkabels en koperkabels weggewerkt en wat niet zichtbaar is blijven grijperige handjes makkelijker vanaf.
Je zou kunnen overwegen om de heleboel in een gesloten kast te doen. De ONT is klein en gebruikt weinig energie dus met ventilatie komt 't wel goed.

Het is jammer dat de FTU niet gewoon achter de voordeur geplaatst is. Dat is een gemiste kans.

Mijn ervaring met een “buurtmeterkast” (de buurman heeft zo’n situatie, ik godzijdank niet) is dat grijpgrage handjes niet zozeer de boel bewust saboteren, maar ondeskundig proberen te repareren bij vermeende storingen en oh jee, hoeveel ondeskundigheid is er. Ik heb wel eens meegemaakt dat de uitgang van de voedingstransformator van een gemeenschappelijke deurbel was kortgesloten na bezoek van een “installateur”: de man was langs geweest, vond de installatie helemaal niks en zal wellicht geprobeerd hebben opdracht voor een nieuwe installatie te krijgen, want “nu ruikt de boel naar brand als ik de stekker van de deurbel erin steek”.
De naam van deze installateur is bekend en staat op de Zwarte Lijst van onze VVE, waar hij overigens minder blij mee was, en ik heb de zelf de storing gerepareerd die deze “installateur” niet wilde of niet kon fixen.

Een alternatief voor het “privacyprobleem” is dat je eens moet kijken hoe die meterkast juridisch geregeld is. Als dat “jouw” meterkast is en geen gemeenschappelijk ding dan zou ik de meterkast versterken met anti-inbraakstrips en openbreken domweg als inbraak beschouwen. Mogelijk dat je anderen wel toegang moet geven (dat zou dan in de splitsingsacte moeten staan) maar dat wil niet zeggen dat mensen zonder overleg mogen eisen dat ze op willekeurige momenten in je meterkast mogen zitten, en dat geldt ook voor “meteropnemers” en dergelijke. Daar is meer voor te zeggen: die ONT loopt op stroom en er is dus “errugens” een stopcontact nodig. Op welke meter zit dat stopcontact en wie betaalt die stroom?

Ik zou de splitsingsacte van je appartement er eens op nakijken. Mocht de meterkast gemeenschappelijk zijn dan zou dat IMHO een argument zijn om te eisen dat de FTU op de verkeerde plaats hangt omdat het jouw appartement niet is. (weet iemand hoe het juridisch zit met FTU’s op publiek toegankelijke plaatsen?).

Daar is meer voor te zeggen: stel dat de buurman “een probleem heeft met zijn Internetaansluiting”, en dan in de gemeenschappelijke meterkast aan jouw FTU gaat rommelen? Dat lijkt me eerlijk gezegd een waarschijnlijker probleem als een buur die jouw pr0n af gaat lopen tappen. Zeker als “de buurman eens verhuisd is” en er dan iemand naar kijkt die de feitelijke situatie niet begrijpt gebeuren deze dingen. Ik woon ruim 30 jaar op deze stek en heb wat dat betreft al het nodige meegemaakt.

Bij mijn buren, die met die gemeenschappelijke meterkast, zitten de FTU’s ook gewoon netjes bij de mensen achter de voordeur en niet in de meterkast. Geen netwerk infra in de meterkast.

Nog een andere opmerking, met name voor mensen die nog niet zo ver zijn als jij: mijn DSL aansluitingen heb ik een Vigor modem aangesloten wat alleen een modem is. Op de ethernet poort draait dan PPPoE op Vlan6. Als ik een dergelijke aansluiting ombouw naar glas, hoef ik alleen maar de netwerk-kabel om te steken. De NAT box (bij jouw een Fritzbox, bij mij een OpenWRT gebakje) maakt een nieuwe PPPoE sessie en daarmee is de migratie voltooid. Een overweging?

Geert Jan

Ik ben een tijd geleden van Freedom AON (KPN) naar Freedom GPON (Fiber Operator) gegaan, overigens een wijziging die ik aanbeveel.

Het “vaste IP adres” veranderde, alsmede de /48 IPv6 allocatie. Ik heb ook een subnet en dat kon ik gewoon meenemen.

1 like

@GeertJan
Bedankt voor je reactie. Ik zal later reactie van jou en @Roger meenemen in een aanpassing van mijn plannetje van aanpak. Maar ik kan het niet laten om nu alvast te reageren op de meterkastsituatie in mijn pand.

Allereerst het betreft een huurappartement waar ik al 30+ jaar woon. De verhuurder is op een gegeven moment overgegaan naar een studentenverhuurder en de overige appartementen zijn deels omgevormd tot kamers of studio’s. De nutsvoorzieningen in het pand zijn complex, deels per woning, deels centraal via de verhuurder. Er is bv een centraal wifisysteem in het pand met afrekening via de verhuurder. En verhuurder heeft angekondigd dat hij binnenkort glasvezel naar de woningen/kamers gaat brengen via zijn zakelijk contract met eurofiber. Als dat doorgaat dan zal mijn meterkast beslist weer open moeten. Ik vrees zelfs een beetje dat de verhuurder ‘not amused’ zal reageren als hij opeens overal kpn aansluitingen ziet waarvan ik me afvraag of hij daar toestemming voor heeft gegeven.

Hoe dan ook, mijn huursituatie is simpel, individueel contract en de meterkast is onderdeel van het gehuurde. Ik maak geen gebruik van centrale voorzieningen. Enige uitzondering is water, omdat waternet na eindeloos daarover zeuren weigert mij af te rekenen op mijn eigen watermeter. Ik sta dus volledig in mijn recht om toegang tot mijn meterkast te weigeren.

Nu de praktijk. De bureaucratie bij de verhuurder verzint iets nieuws, bestelt een aannemer en stuurt een paar dagen van te voren een mailtje met de mededeling ‘ze komen hoor en ze gaan [iets vaags] doen’. Je kan mailen en bellen wat je wilt, maar concreter wordt het niet. Als je mazzel hebt gebeurt er helemaal niks, of er belt iemand aan, kijkt wat rond en vertrekt onverichterzake. Als je pech hebt staat er een ploegje bouwvakkers om 8 uur op de stoep die de rest van de dag het pand overnemen. Je moet al heel erg je best doen om ze toegang tot je woning te ontzeggen (zonder info over hoe en wat), maar die meterkast gaat met of zonder toestemming gewoon open. Men doet ook alsof men niet beter weet dan dat dit een studentenhuis is met gedeelde voorzieningen.

Het is jammer dat de FTU niet gewoon achter de voordeur geplaatst is. Dat is een gemiste kans

Ook hier is de praktijk weerbarstig. Ik was volledig voorbereid om te proberen de FTU binnenshuis te krijgen. Installateur viel niet mee te praten, FTU moest en zou in de meterkast. Als hij de kastjes niet precies ophing conform opdracht KPN kreeg hij problemen. Dat de glasvezels als kluwens op niet in het oog vallende plaatsen waren weggeduwd kan KPN kennelijk niks schelen.

Enige wat ik had kunnen doen is meterkast dichthouden. Maar dan had ik drie risico’s:

1. meterkast wordt geforceerd. En dan? politie bellen, huisvredebreuk? hahaha.
  2. monteurs verlaten pand onverichterzake en ik moet maar afwachten of ik nog glasvezel ga krijgen
  3. verhuurder bellen en in bureaucratie belanden en risico op slapende honden wakker maken (toestemming verhuurder nodig voor aanleg)

Ik heb wel eens meegemaakt dat de uitgang van de voedingstransformator van een gemeenschappelijke deurbel was kortgesloten na bezoek van een “installateur”

Breek me de bek niet open :hot_face: Heb 10+jr hier een niet/beroerd werkende deurbel/deuropener gehad met eindeloos monteurbezoek. Sinds een paar jaar werkt ie probleemloos, maar ik weet dat dit simpelweg ‘toeval’ is en bij elk volgend monteurbezoek weer ongedaan kan raken.
Ook vrees ik dat de verhuurder op enig moment een slimme (lees privacyschendende) oplossing voor dit probleem gaat realiseren.

Dat zal dan een GPON ONT zijn geweest. Een XGS-PON ONT gebruikt helaas veel meer (ca. 8W). Een ONU SPF in je router bespaart dan wel degelijk energie, maar financieel weegt dat niet op tegen de veel hogere aanschafkosten.

@Roger en @Geertjan Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik echt wat mee. Ik kan helaas mijn oorspronkelijke post niet meer aanpassen. Dus hieronder mijn verandering van mijn plan:

nieuwe definitieve situatie
In eerste instantie wilde ik een FB5690 met sfp-xgspon module in mijn centraleHubKast plaatsen en met een glasvezelpatchkabel verbindinden met de TP01 in de meterkast. In navolging van de reacties van @roger en @GeertJan realiseer ik me dat dit geen goede oplossing is. Het is belangrijk om ONT en FB niet in 1 apparaat te hebben, omdat daarmee onduidelijkheid over verantwoordelijkheid tussen KPN/freedom/mijzelf kan ontstaan.
Mogelijke oplossing @roger: TK-01 in meterkast verlengen naar een TK-01 in centraleHubKast via patchcover en SC/APC-SC/APC patchkabel. Bedankt voor deze suggestie, het zou inderdaad een betere oplossing zijn dan FB5690/sfp-xgspon oplossing
Ik realiseer me nu dat de TK-01 in centraleHubKast suboptimaal is. Beter is een apart kastje naast de centraleHubKast met de tweede TK-01 erin. Maar dat worden wel heel veel kasten ondertussen. Ruimte? Netjes? Bereikbaar?
Ik begrijp dat het privacyrisico van de ONT in de meterkast beperkt is. Het grootste risico is zoals @GeertJan aangeeft dat ondeskundigen in de meterkast bezig zijn en bedoeld of onbedoeld aan de FTU/ONT gaan klooien. Dit probleem kan ik eenvoudig oplossen door een kastje (mischien zelfs een afsluitbaar kluisje) om de FTU/ONT plus contactdoos in de meterkast te bouwen.
nieuwe situatie wordt dus:

• TK01, ONT en contactdoos in meterkast opgeborgen in een afgesloten kastje in de meterkast
  • FB7690 in centraleHubKast
  • ONT en FB7690 verbonden met een cat6 kabel

Vraag: @GeertJan je hebt het over een cat5 kabel, maar zo realiseer ik toch nooit mijn 1Gb/s verbinding?

1000Base-T is ontworpen om te werken over 100m Cat5 :slight_smile:

Begrijp ik het goed dat ik vorig jaar ter tijdige voorbereiding van glasvezelkomst mijn huisnetwerk voor niks cat5 door cat6 heb vervangen?

Gelukkig ben ik niet de enige die kabels voor niks trekt :slightly_smiling_face:

Zie het van de zonnige kant: als je Cat6a hebt gelegd ben je meteen klaar voor 10 Gb/s. Voor de kortere afstanden in een woning is Cat6 ook voldoende (tot 55m).

Er was ooit een concurrerende 1 Gb/s standaard die wel Cat6 nodig had (1000Base-TX). Daar komt denk ik de mythe vandaan dat je voor 1 Gb/s Cat6 nodig hebt. Maar die standaard heeft het niet gehaald (market failure, zie hier) juist omdat dan een dure upgrade naar Cat6 nodig was.

Ik heb hier ook een upgrade naar Cat6 klaar liggen. Een deel van de bestaande bekabeling is sowieso aan renovatie toe en Cat5 is nauwelijks meer te krijgen. Maar uitvoering heeft vooralsnog geen haast.

1 like

Ik zit hier al jaren op cat6 en hoger.
Ik hou hier ook rekening met mijn stralende hobby.
Pas ook op, dat ze je geen clad kabel aansmeren.
2.5Gb/s is tegenwoordig de norm voor nieuwe hardware.
Dus bij vervangen ca6a, is helemaal niet gek.

En omdat het kan, hebben sommige apparaten al een cat8 kabel.
Ze waren in de aanbieding met een mooie gevlochten mantel.

Ik denk dat ik ongeveer dezelfde stralende hobby heb (zendamateur, de hobby met vele subhobbies).

Bij mij merkte ik dat bij zenden onderin de 10m band het verkeer door sommige cat5e verbindingen niet meer doorkwam. Overgang naar shielded cat6a hielp.

Hier loopt ook een stuk kabel ook nog eens door een koperen buis.
Puur preventief, om problemen te voorkomen, zo dicht bij coax.

Log 2027-3-3
Ik heb 2026-2-27 mijn eerste poging tot bestelling glasvezel bij freedom gedaan. postcodecheck bij freedom gaf aan dat 1Gb/s beschikbaar is, maar het formulier breekt aan het einde af op de mededeling “De postcodecheck herkent jouw locatie niet. Probeer het opnieuw en stuur anders een mail naar helpdesk@freedomnet.nl”. Ik heb het ingevulde formulier dus direct maar per email naar helpdesk@freedomnet verstuurd. Tot op heden nog geen reactie van freedom gehad

Gisteren en vandaag opnieuw pogingen tot bestelling gedaan met zelfde resultaat.
Moet ik gaan bellen met freedom of mag ik ervan uitgaan dat mijn emailmelding (waarvan ik bevestiging kreeg) op enig moment wel tot aktie bij freedom zal leiden.

Laat ik nou zojuist nog een (laatste?) kabeltje van 30cm cat5 in mijn netwerk hebben betrapt en eruit gesloopt.

Afgelopen weken werkte mijn TV verbinding (Ziggo kabeltv zonder kastje achter dvb-c) vrij plotseling uitermate beroerd. Terwijl er in mijn netwerk helemaal niks was veranderd. Testen, testen, probeer dit, probeer dat, niks wilde helpen. Ik stond bijna op het punt om de monteur van Ziggo het AOP te laten doormeten. Toch nog even alle kabeltjes in mijn netwerk nagelopen, aangedrukt, etc. Blijkt er nog een cat5 kabeltje tussen fritzbox en dvb-c modem te zitten. Vervangen door cat6 … probleem opgelost, alle TV zenders werken weer als een zonnetje.

Wat is er nu gebeurd dat ik eerst met een cat5 kabel uitstekend TV ontvangst had en opeens bijna helemaal niks meer? Tijdens het testen kwam ik er achter dat Ziggo in elk geval de zenderindelingen onlangs hier op de schop heeft gegooid. Zo zijn SBS6,Veronica,Net5 van SD naar HD gegaan en krijg ik op SBS6-SD een melding van de verhuizing. Ik vermoed dus dat de meeste kanalen een upgrade SD->HD en HD->HD+ (bestaat zoiets) hebben gekregen en dat mijn cat5 kabeltje de zaak niet meer aankon. Maar betekent dit dan dat Ziggo TVstream met meer dan 1Gb/s mijn netwerk binnen komt?

Een reactie op dit soort vragen kan een paar dagen duren. 5 werkdagen is heel normaal. Een internetverbinding die eruit ligt worden daarentegen meteen opgepakt. Toen ik nog bij XS4ALL zat, was dat niet anders.

Zoals gezegd, Cat5 is prima voor 1 Gb/s. Een kort kabeltje doet zelfs zonder problemen 10 Gb/s. Ik denk eerder dat het kabeltje op de een of andere manier stuk was. Was het een kant-en-klaar gekocht kabeltje of zelf gemaakt?

zat je bij een jarenlang gegroeide club, die niet voor elke soort verbinding moest onderhandelen (want bij hun “moeder”-bedrijf)
is nu wel anders, zie onder andere: