Overstap van Tweak naar Freedom

Hoe de 5690 exact wordt, staat ook nog niet vast.
Er zijn alleen nog prototypes.
https://www.youtube.com/live/r2ic1KR-YCk?feature=shared&t=3360

Ik heb een 5590 met aon en gpon module gekocht. De aon kan ik dan een paar dagen gebruiken en de gpon daarna. Verder nog een ac/acp naar lc/acp kabel gekocht, dus als het goed is moet ik het direct al kunnen activeren met tweak en simpelweg de spf module omzetten als freedom actief wordt
Ik had wel een sc naar lc plug kunnen kopen aangezien ik al een sc/acp naar sc/acp en ook lc/acp naar lc/acp kabel heb, maar een kabel met beide uiteinden is weer een onderdeel minder.

Mooie aankoop. De 5590 is gewoon een top apparaat en geeft je erg veel “bang for the buck” wat mij betreft. Ja, de aankomende 5690 is op wat punten nog beter, maar ja, zo kan je nooit wat kopen. Er komt altijd weer iets nieuwers en beters, je moet een keer de knoop doorhakken. Het is ook nog maar de vraag wanneer die 5690 echt verkrijgbaar is, hij had er al lang moeten zijn. En apparaten die net beschikbaar zijn hebben mogelijk aan het begin ook nog wat meer last van kinderziektes. Bij een inmiddels goed doorontwikkeld apparaat zal dat wat minder snel gebeuren.

Eens. :slight_smile:

Er zit ook DSL in. Iets wat ik niet nodig heb.
Ook is het een sta model. Mijn huidige 5590 hangt aan de muur.

Zou wel mooi zijn als je DSL als failover kan configureren, dus naast fiber. Maar ik gok zomaar dat het of-of is, en niet en-en. Aan de andere kant, DSL is over een paar jaar ook klaar. Steeds meer gebieden die al enige tijd op glasvezel zitten worden door KPN van DSL afgesloten. Een failover via coax is dan misschien nog wel een beter idee, via 4G werkt het al, maar ja, dat is met de hoeveelheden data die er hier doorheen gaan niet te betalen :rofl:.

Ik heb zelf ook liever een hangend model dan staand. Vroeger nog weleens in de kunststof voet van een FB twee gaatjes geboord, zodat die toch schuin kon hangen aan de wand in de meterkast. Maar ja, gedoe…

Je kunt failover configureren met een dongel of een smartphone met USB tethering.
Dit ondersteund de Fritzbox.
Ik heb het nooit getest.


Ik kon alleen een screenshot in het Duits vinden.

wel kan ik voor jullie deze FB-scherm-afdruk in het Nederlands maken,

maar ik kan niet verder, omdat ik het niet heb … …
en je moet dus EERST via USB de mobiele verbinding leggen.
( zie laatste zin op het scherm )

1 like

Moet ik trouwens mijn serienummer of het Mac adres van de ont in de fb zetten?

SN van de ONT in de FRITZ!Box via de support pagina (Menu → Hulp en Info → FRITZ!Box support → GPON-serienummer).

Deze gpon serienummer optie is wel echt weggestopt. Import van de settings van 5490 ging niet echt. Config bijna volledig handmatig over moeten nemen.
Verder heb ik nu bij tweak ook ineens een ander IP-adres gekregen :frowning:

Ook zie ik nu veel apparaten over lan1 waarvan ik zeker weet dat die niet via lan1 lopen. Het zijn namelijk wifi apparaten terwijl er geen ap op lan1 is aangesloten. Op lan1 is maar 1 pc aangesloten.

Als ik freedom kies bij de fritzbox, dan is het gebruikersnaam en wachtwoord niet fake@freedom.nl met 1234. Is dat wel het enige wat ik moet aanpassen of moet ik niet voor operator freedom kiezen en zelf alles instellen?
Ik zie na activeren dat er een nieuwe optie komt met ONT installation ID. Ik heb wel de gpon PLOAM ingesteld, maar die is kennelijk iets anders?

Als provider kies je uit de lijst “Freedom”, bij gebruikersnaam en wachtwoord vul je iets in (maakt niet uit wat) of laat je gewoon standaard als er al iets ingevuld is (vermoedelijk fritzbox@freedom.nl?) en de rest laat je leeg/standaard. ONT SN voer je in op de plek die hierboven beschreven is. ONT installatie ID wordt niet gebruikt en blijft dus leeg.

Dat je met je nieuwe FRITZ!Box een ander IP kreeg bij Tweak komt doordat Tweak je IP-adres toewijst op basis van je MAC-adres (en die is veranderd door je nieuwe FRITZ!Box). Freedom doet dat niet op basis van MAC, bij Tweak had je een semi vast IP (hetzelfde zolang je MAC niet verandert), bij Freedom heb je een echt vast IP.

In de fritzbox zie ik dat de huidige fiber optic nog aon is en nog geen goon, dus nog even wachten totdat het is omgeplugd.
Bij line settings staan de laatste 2 vinkjes aan bij PON is dat ook goed?

Dat klopt. Rest is standaard allemaal goed :slight_smile:.

Ik krijg wel een ipv6, maar geen ipv4 bij freedom nu

Voor alle zekerheid een reboot van de FB geprobeerd?

Reboot gedaan en nu is er internet. Ik kan alleen mijn mailserver niet bereiken. Blokkeert freedom actief mailserver?

Nee, Freedom blokkeert geen poorten (of je nou wilt of niet).

Bedoel je een mailserver die bij jou lokaal staat en die je niet vanaf buiten kan bereiken? In dat geval port forward instellen op de FRITZ!Box en checken dat de e-mailfilter in de FRITZ!Box uitstaat:

Internet → Filters → Lijsten → Globale filterinstellingen → E-mailfilter via poort 25 actief (deze dan uitschakelen).

Of bedoel je dat jij een externe mailserver niet kan bereiken vanaf je Freedom verbinding? Mogelijk gebruik je poort 25 naar die mailserver? Dan komt dit waarschijnlijk doordat de e-mailfilter van hierboven ingeschakeld is. Je kan die uitschakelen en dan zou het moeten werken, maar in dat geval bij voorkeur die poort aanpassen in je mailclient, bijv. naar poort 587 (een client hoort niet (meer) op poort 25 te verbinden).

Het gaat om mijn eigen mailserver. Ik zal straks thuis verder moeten kijken waarom ik er niet op kan komen. Andere dingen die ik draai kan ik ook niet van buitenaf bereiken.

Probleem is inmiddels verholpen. Er was een typefout gemaakt bij mijn A record. Bedankt voor alle hulp.