Overstap van Tweak naar Freedom

Ik ga binnenkort overstappen van Tweak naar Freedom en heb op moment een Fritsbox 5490 van Tweak en zou deze behouden en overnemen naar Freedom, maar volgens de postcode check zie ik dat bij Freedom gebruik wordt gemaakt van GPON en voorheen bij Tweak met AON.
Houdt dit dus in dat ik mijn huidige modem niet meer kan gebruiken?

Ik heb diverse vragen gesteld aan de helpdesk van Freedom, maar ik krijg helemaal nergens antwoord op. Ik heb tickets ingezet van bijna een maand geleden en nog steeds helemaal niks gehoord.

De verbinding wordt volgende week opgeleverd en ik wil niet zonder internet komen te zitten, maar de helpdesk van Freedom geeft geen gehoor, vandaar dat ik via de community duidelijkheid hoop te krijgen.

Als je Fritzbox met RJ45 is aangesloten het goed is heb je nu een NTu voor je AON netwerk en krijg je een ONT/ONU voor je GPON netwerk.
Als je met glas ben aangesloiten op je fritzbox dan heb je een FSP in je modem hebt krijg je een andere om die te vervangen.

Ik heb nu direct de fiber in mijn fritsbox. De fsp zit ingebouwd in de fritzbox en die kan ik niet vervangen. De fritzbox ondersteunt uitsluitend AON. Ik zou lan1 om kunnen zetten naar WAN, maar dan zou ik een ONT moeten ontvangen aangezien dan de fiber omgezet moet worden naar rj45.
Ik weet niet wat freedom naar mij opstuurt, maar hoop wel dat ze dat snel doen, want ik wil niet graag zonder verbinding komen te zitten.

Ik zou gewoon even bellen met Freedom, dan heb je zekerheid.

Snap niet dat je de voorkeur aan de 5490 geeft.
Dat model is al behoorlijk oud en heeft al geen support meer van AVM.
Daar ga je geen jaren meer mee vooruit.

Voornaamste reden is dat deze helemaal is ingericht op mijn interne netwerk. Verder is het grote verschil wifi 6 met een nieuw modem, maar ik gebruik die wifi toch niet. De 5530 is behoorlijk uitgekleed tov 5490 en heeft niet eens 4 lan poorten.

En op de 5490 gebruikte ik ook maar 2 LAN poorten. (tv/internet)
De switch ernaast doet de rest.
Alles in een 5490 proppen, was geen succes.

Ik heb nu een 5590 gekocht.

Ik las toevallig in een ander topic dat jij een 5590 hebt. Hoe is deze tov 5490 en is die wel direct op fiber aan te sluiten?
Edit: ik neem aan dat je de xgs-pon variant hebt genomen, maar die heeft dan geen spf voor gpon lijkt me?

De 5590 heeft, in tegenstelling tot de 5490, een verwisselbare SFP, zowel voor AON, GPON als XGS-PON. Deze kan dus inderdaad direct op de fiber aangesloten worden als je de goede SFP hebt voor jouw verbinding. Bij XGS-PON moet je de serial van de SFP laten registreren bij Freedom. Bij PON is dat optioneel (je kan ook de SN van de ONT in je FB instellen). AON heeft geen SN nodig.

Je kan de 5590 kopen samen met de juiste SFP (in de doos), of de SFP los kopen, bijvoorbeeld hier: https://fritzshop.nl/zoeken?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=SFP

Let op dat de AON en GPON SFP aan de kant van de FB een LC-APC connector nodig hebben, XGS-PON heeft SC-UPC nodig. De andere kant is afhankelijk van je FTU.

Ik zit nog steeds op AON en verwacht voorlopig geen wijziging.(bron: Freedom)

De 5590 is veel stabieler als de 5490.
De 5490 ging regelmatig op tilt, door overbelasting.
Als je de 5590 direct op glasvezel aan sluit heb je 5 LAN poorten, waarvan Ă©Ă©n 2,5 Gb
Ook zitten er 2 FON poorten op. En 2 USB3.
Ook gaat hij soepeler om met meer SIP accounts.
Er hangen hier ook 10 DECT dingen aan de box.

Heeft de 5490 ook lc/apc en kan ik de fiber dan zo overpluggen?

De reden dat ik de 5490 wilde behouden is omdat bij mij de 5490 altijd super heeft gepresteerd. Nooit gekke dingen gehad.

Nee, de 5490 heeft SC-UPC.

SC = Standard Connector (“groot”)
LC = Little Connector
UPC = blauw
APC = groen

De kabel die in de 5490 gaat heeft dus een grote blauwe connector. LC-APC is klein groen.

Door te kijken naar de kabel die aan de andere kant de FTU ingaat, weet je dus welke je nodig hebt voor de nieuwe situatie.

Levert freedom deze kabel of moet ik zelf op zoek gaan naar de kabel?

Als je (zoals ik) zonder FRITZ!Box hebt besteld, krijg je een fiber kabel die geschikt is voor in de ONT. Ik heb een eigen FB 5590. Als die ONT een andere aansluiting heeft dan je FB, moet je die kabel uiteraard ook zelf regelen. Ze kunnen bij Freedom tenslotte niet alle type kabels meesturen die mogelijk zijn, en ze weten niet wat jij wel of niet gaat aansluiten. Als je geluk hebt, komt het type kabel overeen. Maar altijd goed checken. In ieder geval nooit blauw op groen aansluiten en andersom, dan kan je schade veroorzaken. SC op LC aansluiten en v.v. gaat je niet lukken, tenzij grof geweld gebruikt ;-).

Volgens freedom:

  • SC/APC connector wordt gebruikt bij de Huawei Echolife GPON ONT

Dus niet een LC/APC zoals op de fb nodig is.
Verder weet freedom natuurlijk niet wat voor aansluiting op mijn ftu zit.
Ik wacht wel af wat er komt en zal dan een fb5590 aanschaffen met eventueel een kabel.
Andere optie zou zijn om de fb5590 op de wan aan te sluiten en dus de ont aan te sluiten.
Enig idee wat betere performance geeft? Gpon module in de fb of de wan poort?

Zal je in de praktijk geen verschil in merken. Ik zelf heb de fiber rechtstreeks in mijn FB 5590 (ook GPON), omdat ik dan een apparaat (en stekker/adapter) minder heb. Alle techniek kan kapot, dus in die zin liever niet meer dan nodig. Nog los van een beetje extra stroomverbruik.

En, als je de fiber rechtstreeks in de FB gebruikt, krijg je de WAN poort beschikbaar voor je LAN (in te stellen in de FB). Die is 2,5 Gbit. Ideaal voor bijv. je NAS (als die dat aankan). Als twee clients dan tegelijk naar de NAS schrijven of er van lezen, zitten ze elkaar niet in de weg.

Bedankt voor al jouw hulp. Ik heb nu een goed idee wat me te wachten staat en wat mijn opties zijn.

Zover ik weet is het zo.

5490    SC/UPC
5491    SC/APC

5530/5590
XGS-PON  SC/UPC
AON      LC/APC
GPON     LC/APC

edit: 5690 verwijderd

5690 is helaas nog niet te krijgen. Dus als ik de 5590 koop, dan koop ik eigenlijk direct een verouderd model.

Ik heb een sc/acp naar sc/acp en een tk01 patchcover ontvangen bij de ont.
Helaas geen lc/acp dus