Overstappen naar freedom

Hey hallo allemaal.
Ik ga beginnen met het overstappen naar Freedom.
Ben nu nog XS4all klant.
Ik heb tips doorgelezen van Freedom wat je vooraf het beste kan doen met betrekking tot e-mail.
Eerst al je contacten en dergelijke voorzien van je nieuwe @Freedom.nl adres, als je denkt dat al je contacten en bedrijven je nieuwe email adres hebben kun je overstappen.
Nu heb ik bij xs4all 5 email accounts die alle 5 in gebruik zijn.
Bij Freedom krijg ik pas 5 accounts als ik overgestapt ben.
Ik kan dus nu maar van 1 account bekend maken dat het adres veranderd. Dat vinden de gebruikers van de andere accounts niet prettig.

Is hier een oplossing voor ?

Zeer binnenkort gaat hier ook alles over van XS4ALL op Freedom. Om administratieve redenen gaan wij nog even een Pack abonnement aanhouden bij XS4ALL, misschien ook iets voor jou?

1 like

Dank je voor je antwoord. Die optie is er inderdaad. Kost als ik het goed heb €15 per maand.
Ik neem hem in overweging.
Had eigenlijk van freedom verwacht dat ze de 5 accounts meteen open zouden zetten.
Misschien idee voor freedom om dit pakket ook ter beschikking te stellen. Betaal liever €15,- aan freedom dan aan KPN :grin:

Dat is wel een hele goede TIP voor Freedom. Als je toch al klant wil worden dan zou dat natuurlijk veel fijner zijn. Ik was van Ziggo naar Freedom, daar blijven mijn gegevens 3 maanden, of zo, nog online dus heb dan alle tijd om over te stappen met de mail. Jammer dat KPN/XS4ALL dit ook niet voor je kan doen. Ja, dan moet je betalen, erg vervelend :frowning:

1 like

Ik heb de adressen die van belang zijn als alias in mijn xs4all hoofdmail account gezet.
Toen het doorsturen van de mail aangezet.
Nu, na exact een jaar krijg ik nog steeds de xs4all post doorgestuurd. :partying_face:

Ik ben al jaren daarvoor over gegaan op een eigen domeinnaam.
Zoveel liep er niet op de xs4all adressen.

Het zou wel een verbetering zijn, als Freedom alle email faciliteiten alvast activeert tijdens de overstap.
@Knip Doe het in de ideeënbus.

Briefje in de ideeënbus gedaan :slight_smile:

Dank je Anton.
Heb ook reeds een e-mail naar de helpdesk gestuurd.

Dat je KPN liever niets betaalt begrijp ik, maar je hoeft het ook niet tot in lengte van dagen aan te houden. Ik heb m’n huishouden hier wel een ultimatum gesteld: binnen 3 maanden alles overzetten. Zo niet, jammer dan!

1 like

Maak voor je overstap een doorstuuradres aan bij Freedom.
Xs4all (zoals alle providers) is verplicht een half jaar je mail door te sturen.
Dan kun je als je de 5 accounts bij Freedom na je overstap nog een half jaar om alles te regelen.

Ik gebruik nooit mijn hoofd-e-mail-adres voor mail. Ik maak gelijk aliassen aan.
Dan kan mijn hoofd-e-mail-adres nooit misbruikt worden.

1 like

Ik weet niet hoe het nu is.
Ik kreeg een jaar geleden te horen van xs4all dat doorsturen alleen voor het beheeraccount is.
Dus die extra mailboxen niet.
Dat beperkt het op 11 adressen.

@Lidwien geeft een goede tip, die werkt voor veel oude mailboxen, nu ook voor die van Kpn-XS4ALL :
.1. maak binnen Freedom per oude mail-account een Freedom-Alias aan, bijvoorbeeld hier
Freedom-Ontvang-Alias753@Freedom.NL

.2. zet in KPN-XS4ALL bij de mail-regels een regel, die het volgende doet:

stuur de mail door naar Freedom-Ontvang-Alias753@Freedom.NL
EN bewaar de mail EN voer volgende regels uit

Doe dit per oude mailbox, zó kun je de mails later nog terugvinden in jouw (nu nog ENE) Freedom-mailbox onder verschillende aliassen.

Eenmaal lid van :spraydot: Freedom, maak je de 5 mailboxen aan, en zet NU de juiste Freedom-Ontvang-Alias753@Freedom.NL op de juiste mailbox.
( je verschuift als het ware de alias )

Stuur vanuit jouw eerste Freedom-mailbox nu de ontvangen mails door naar de juiste nieuwe Freedom-mailbox.

( hopelijk leg ik het zó duidelijk genoeg uit , anders: gewoon vragen )

1 like

@Drs_W
Doorsturen van het beheeraccount…
Ik kreeg te horen van xs4all, dat doorsturen niet werkt voor alle mailboxen.
Alleen de 1e doen ze maar na vertrek.
Ik heb daar dus alle adressen ingezet, als alias.
Maar ik heb geen idee, hoe het nu is.

edit: blijkbaar heb ik verkeerde informatie gehad.

Vreemd. Wij hadden met ons gezin elk een eigen mailbox bij XS4ALL en die mails worden tot op de dag van vandaag nog steeds allemaal doorgestuurd. Van alle mailboxen dus. Opmerkelijk is ook dat wij al sinds ik meen 1 juli 2020 weg zijn maar het doorsturen werkt nog steeds.

Dit doorsturen op elke mailbox is in te stellen nadat ze zijn overgegaan naar OX (i.p.v. de eerdere Roundcube).
Zorg dat alle instellingen in elke mailbox goed staan vóórdat je vertrekt.
( kan nu niet meer controleren of het in te stellen is NA je vertrek … )

Inmiddels overwegen we om gewoon gebruik te maken van de doorstuurservice van XS4ALL, in plaats van een Pack abonnement. Dat doen ze in principe voor 6 maanden, maar dan kost het ook niks. Veel beter!

1 like

Ik meen te weten dat het in NL sinds vorig jaar verplicht is om van je vertrekkende mailgangers (indien gewenst) de mail een aantal maanden door te sturen.

2 likes

Ik krijg na een jaar nog steeds zo nu en dan doorgestuurde mail (meestal spam overigens, spam filters van xs4all zijn ook niet meer wat ze geweest zijn, ook dat is al gesloopt door kpn)

Dat met die spam viel me ook op.
Had zelf het gevoel, dat ze zonder filter doorsturen.

… moet je in jouw doorstuur-regel niet aangeven dat het spamfilter EERST moet ?!?
Voor ONS lijkt dat logisch, maar of de programmeurs van de regeltjes-software bij OX er ook zo over denken …
Het meest VEILIG is natuurlijk om ZELF expliciet in jouw regels aan te geven wat in welke volgorde moet worden gedaan.

( niet alle onverwachte of onhandige zaken zijn slordigheden, voorbeeld:
Klant vraagt programmeur om het volgende in te bouwen:
“Bij geval-X moeten meteen ALLE logins onklaar worden gemaakt”
De programmeur vraagt tot 2x toe bevestiging, “ja het moet !”

Na geval-X moest de hele boel van NUL af aan worden opgebouwd.

Er werd gescholden op de programmeur, maar DIE had het werk juist heel goed gedaan.
… in mijn ogen dan )

@Drs_W
Aan de kant van xs4all kan ik het niet nakijken.
De laatste maanden is het aantal spam mailtjes nul.
Waar veel troep op kwam, heb ik ook niet door laten sturen.
Doorsturen van de mail, werkt.
Als het spamfilter uit is, is de omleiding door het filter er ook netjes uit gehaald.
Aan de kant van Freedom heb ik een ‘xs4all in’ postvak gemaakt waar alle mail vanzelf in komt.
Als het te gek word, kan ik ook bij Freedom nog filteren.
Meeste aanhoudende spam heeft wel een raar trekje, waar je met sieve wel iets mee kunt.

1 like